Hej! Nu har jag sågat nästan alla taklister som är 90grads vinkel (45 på sågen), har den svåraste väggen kvar i vardagsrummet, som har större än 90 grader hörn skulle säga, 120 grader kanske. Hur gör man? Tacksam för alla svar så att frugan blir nöjd när lister blir klara nån gång ;)

taklist.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Smygvinkel? Har du golvsockel i taket?
8873660776478.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som golvsockel. :)
 
Om du ställer plankan på högkant i sågen så kan du såga större vinklar än 45 grader.

Jag hade låtit golvlisterna sitta kvar i taket och hållit tyst om det, ingen kommer att upptäcka det.
 
Om det är 120 grader, så skall man ställa sågen på 30 grader. Formeln är 90-vinkeln/2
Och jag kan inte se att golvsockel i tak skulle vara fel. Ser det fint ut så är det väl bra? Socklar är normalt lättare att få snyggt i hörn än, exempelvis allmogelister.
 
  • Gilla
Petrus1979
  • Laddar…
120/2 = 60 grader
 
M M.Kristensen skrev:
120/2 = 60 grader
Gammal tråd... men.
120/2=60
90-60=30
Det är formeln för geringar över 90°
Allt under delas på 2
 
Hedenhö Hedenhö skrev:
Gammal tråd... men.
120/2=60
90-60=30
Det är formeln för geringar över 90°
Allt under delas på 2
Nej. Jag skrev rätt formel redan i inlägg #5, november 2014. Den gäller för alla vinklar, så länge vinkeln definieras som den vinkel man gör i utrymmet utanför väggen. Antag att det är ett ytterhörn, då är vinkeln 270°. 90-270/2= -45°. Jag ser ingen god anledning till att väcka en 5 år gammal tråd för att komma med förvirrande information.
 
  • Gilla
mrpeterteter
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.