Hej!

Jag tänkte ge mig på projektet att bygga en altan och förstukvist. När jag har sett andra göra detta i området har de använt färdiga plintar istället för att gjuta egna. Vad är det för fördelar med det ena eller det andra? Är det bara för att det är bekvämt att slippa gjuta själv?

Marken som det ska byggas på är lättgrävd ner till ca 60 cm, sen är det väldigt hård lera. Altanen ska byggas på framsidan till ett radhus så det är en ganska begränsad yta.

En sak till: om man använder färdiga plintar, är det bra att själv gjuta en liten "bottenplatta" längst ner i gropen och placera den färdiga plinten på för bättre stabilitet (innan det hinner torka)?

Tack! :)

 
Som jag har fattat det så är det lathet som gör att de kör med egna plintar.

I långsiktsplanerna finns en ny trappa/entre och dit tänkte jag köra med egna plintar och justerbara stolpskor då jag inte vil gräva alltför djupt (massa stenar). För att få det hela att ligga lite mera stilla så kan man ställa plintarna på lite markisolering.
 
Ok, det var vad jag också antog ...

Justerbara stolpskor låter som en bra idé. Det får nog bli det här också. Tack för hjälpen Mats! :)
 
Förresten, angående markisolering och tjäle. Är det någon som har erfarenhet om det verkligen behövs isoleras för tjälens skull i stockholmsområdet om man gräver ner till 50 - 60 cm?
Jag läste i en bok att man ska markisolera med en radie på ca 1 meter runt om plinten....det blir väldigt stora gropar om man ska följa det rådet... ???
 
Hemmakatten
Teoretiskt sett måste man ner till 150cm i Stockholmsområdet för att garanteras tjälfritt om man inte isoleras under/runt.
Men det kanske är lite överkurs för en altan......
Själv har jag aldrig sett en vanlig låg altan med så djupa plintar eller isolering runt. :)
 
Att gräva till tjälfritt för plintar tror jag bara man brukar göra om man inte når fast mark/eller icke tjälskjutande material innan dess. Är marken hård och hyffsat dränerande räcker halva djupet.
 
Aha, va bra. Marken är väldigt fast där nere så det verkar väl vara 'overkill' med markisolering då.

Vad är det värsta som kan hända om det inte skulle vara det, att plinten rör på sig någon/några centimeter i höjdled?

 
Som jag har fattat det så är det lathet som gör att de kör med egna plintar.
Samma sorts lathet som gör att man köper färdig betongsten i stället för att gjuta dem själv...
Skämt åsido, så fungerar färdiggjutna plintar alldeles utmärkt. Frågan är om det inte blir billigare också. Däremot är de väldigt bökiga att få i rätt läge. Ska du sätta många plintar är mitt tips är att tillverka en "plint" av trä som du använder för att få gropen lagom djup och plan i bottnen. Det är mycket lättare än att lyfta en betongplint upp och ner ur sin grop.
 
Det beror helt på hur tjälfarlig marken är. Jag har sett en altan som blev en halvmeter sned på sina 7-8 meters längd. Lyfte i ena änden och sjönk i andra. Normalt sett rör det sig betydligt mindre och då är det ju bra med de justerbara stolpskorna och ev en liten domkraft så var allt på plats igen. Det är också ett skäl till egna plintar. Jag har inte sett några färdiga som går att justera
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.