Inspekterade vinden lite mera noggrant i helgen. Den gamla isoleringen är ca 50 mm, på den ligger en skiva som är ca 150 mm, totalt alltså ca 200 mm. Ser ut att vara glasull av den gamla sorten. Den äldsta delen är 1800-tal, med ryggåstak, de andra delarna traditionella takstolar. Råspont med plåttak, ca 15 år gammal. Verkar helt torrt, inte en enda fläck. Ser ingen påväxt öht. Taket är alltså bättre isolerat än jag trodde från början.

så hur ska jag göra,:

1:ångspärr under isoleringen på vinden. (problem med att få plasten att mötas med den i väggen) kan tänka mig att detta alternativ kan vara dumt eftersom en glipa uppstår mellan ångspärren i väggen och den i taket, inne i konstruktionen. Daggpunkten kanske hamnar nånstans vid hammarbandet? låter inte bra...

2:ångspärr i innertaket, (förlorar ytterligare takhöjd på detta, har redan låga 196)

3:måla innertaket med tät färg. Enklaste alternativet, men osäker funktion.

4:låta det vara och satsa på väggarna som verkar uselt isolerade, fasaden gjordes om 1937.
 
Som jag skrev redan i inlägg #6, så är jag inte mycket för idén att sätta ångspärr på ett hus som är konstruerat utan den..

Så jag hade låtit det vara initialt, men mätt (luftfuktighet) och bevakat vinden återkommande under en första period.

Viktigt är ju också att tillse så att ventilationen fungerar bra. I synnerhet frånluft från våtrum och kök (täta kondensisolerade kanaler).
 
  • Gilla
SBTJohansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.