Har frågor om ersättning av folksam vid eget arbete av vattenskador.

Kort historik i inledningen.
Flttade in i hus midsommar 2013.
Ivar storm fällde 11träd over hus, tak slogs upp, lossnade hamnade på bil.
Nyss färdig med det slog blixten ner.
Vatten skada nu börjar bli klar i entreplan när vattenskada 2 o 3 upptäcks.
Folksam hjälpt hela vägen hittils. Inga problem alls.

Nu till min fråga.
Har rivit o gjort allt för torkning inkl toa, m, m
Hur redivisas sånt. Hur gör man
Vad är skälit att ange i timmar.
Vad är storleken på ersättning

Tacksam för all hjälp
 
Så här funkade det för oss när vi fick vatten i källaren. Försäkringsbolaget skickade ut en byggfirma som räknade på vad det skulle kosta att dels att riva ut allt som var förstört och sen att bygga upp det igen till samma standard. Från summan drogs förstås åldersavdrag på material och arbete samt självrisk.

Vi valde att kontantreglera och fick motsvarande pengar. Vi rev ut allt själva men fick hjälp att torka ut utrymmet. Pengarna räcker förstås inte till att återställa enligt dagens standard men räcker en bit på vägen.

Utifrån det sett tror jag inte att det spelar någon roll hur mycket tid man lagt ner på rivning utan att den ersättning du kan få för det rivningen beror på vad den firma som försäkringsbolaget skulle lejt skulle ta betalt.

Eller vill ditt försäkringsbolag att du ska komma in med en begäran om ersättning?

/C
 
Helt rätt.
Som jag förstår det ska mina timmar redovisas mot ersättning men sen kanske det regleras mot eventuell faktura.
Men att få ett direktsvar verkar omöjligt.
 
Utanför ämnet, en reflektion bara: Oj oj vilka skador på så kort boende, längtar du inte efter att bo i lägenhet?;)
 
Men har ni inte fått ett förslag/erbjudande/beslut från försäkringsbolaget på vilken ersättning ni kommer att få? Utan är det ju svårt att veta om man vill kontantreglera eller låta försäkringsbolaget åtgärda.

/C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.