Jag har grävt ur min framsida i syfte att skapa en uppfart. Självklart stötte jag på berg men tack och lov ligger de relativt plant och i ok lutning.

Bergsbitarna ligger ungefär i mitten av den tänkta uppfarten och då det kommer bygga för mycket på höjden att anlägga marksten över berget så vill jag lägga marksten innan berget och även efter, med andra ord kommer berget vara en del av själva uppfartsytan.

Berget är som sagt relativt plant över en yta om c:a 1m för att sedan mer brant slutta ner mot marken. Hur anlägger jag marksten på bäst sätt mot det sluttande berget? Se ritning nedan, bortse från att den ser ut att vara gjord av en blind treåring. Min tanke är att merparten av stenarna ligger på stampad bergkross & stenmjöl och den sista raden får gjutas mot berget. Krävs det då betong eller kan jag köra med jordfuktad? Det ska parkeras en bil på uppfarten. Då markstenen är 5cm tjock kommer det bli en glipa mellan sista raden sten och det sluttande berget. Här tänker jag att den sista stenen som sagt är gjuten undertill även gjuts mot berget framtill, dvs att jag gjuter en "kil" som blir dikt an från stenens kant till berget.

Framsida.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen undrar jag hur jag bäst anlägger markstenen mot asfalten. Asfaltskanten är ojämn och går nu strax utanför min tomtgräns varför det inte är läge att kapa den mer i syfte att få den rak. Är det bäst att lägga stenen där jag vill att stenen ska börja och sedan gjuta? Är jordfuktad betong ett alternativ? Lägga det torrt under första raden sten och även som "fog" mot asfalten (en fog som mest på 3-4cm)? Det handlar mer om funktion än att det skall vara på omslaget till en inredningstidning så även om det inte är det snyggaste alternativet så är det ok så länge det blir hållbart.

Efter berget ska markstenen fortsätta och där blir det ett pussel då berget fortsätter oregelbundet. På något enstaka ställe kanske jag behöver anlägga en marksten direkt mot berg, är det ok att gjuta enstaka stenar direkt mot berg? Stenarna runt om kommer att ligga på vibrerad bergkross och stenmjöl. Går det kanske att limma enstaka sten mot berg?

IMG_20140807_112612.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för svar :)
 
Redigerat:
Spräng berget!
 
Kromo skrev:
Spräng berget!
Tanken har funnits men saken är den att berget ligger "perfekt" och jag måste ändå upp i samma höjd för att min mur mot grannens gräs inte blir över 50cm (och därmed bygglovspliktig).

Så om vi bortser från sprängning, tankar & tips?
 
Jo visst måste du upp iden höjden men likförbannat är berget i vägen. Jag kan inte se hur du ska få det okej runt mitt tips är att spränga 10-15 cm så du ändå kommer i den höjden men med marksten över hela ytan. I en kant kanske det är häftigt med ett berg i dager men att ha det mitt i när du ska köra bil på det dessutom kan jag inte lösa jag tror du kommer få kraftiga sättningar eftersom. Du inte kommer kunna padda ordentligt samt det kommer bli ett helvete att dra av.
 
Det blev ingen sprängning men nu kan iaf bilen stå på sin nya plats vilket var huvudsyftet. Uppfarten blev en blandning av betong, berg och marksten, den enda vägen jag såg möjlig då jag gjort allting själv. Skönhetspriserna kommer dock att utebli.

IMG_20140919_154658.jpg

IMG_20141027_141606.jpg

IMG_20141027_141641.jpg

IMG_20141027_163743.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.