Hej!
Jag håller på och fräschar upp ett hus åt några bekanta, men ett ganska stort problem är att det finns en stark urinlukt i huset. Med största sannolikhet kommer det sig av att den tidigare husägaren av medicinska skäl kissat lite här och var på golvet som är ett självbärande trägolv. Kan man hoppas på att man klarar detta med att olja golven, alltså att man så att säga förseglar bort lukten? Det är klart att man kan hoppas, men finns det någon beprövad mirakelkur som inte betyder att man river upp alla golven?
 
Prova att ställa ut några glas med lite ättika i...
 
C
Hyra en ozonmaskin kanske om huset kan vara utrymt ett tag?
 
Olja kommer inte att fungera.
Om inte de två ovanstående tipsen fungerar är väl spärrfärg något att testa innan man river ut golven.
 
Är det lackade eller naturella trägolv?

Om det sista, såpskura sedan en ozonmaskin
 
Hej!

Tack för snabba svar och goda råd. Ättika verkar enkelt och det kan man ju prova utan något större besvär. Ozonmaskin är ju också tänkbart eftersom huset är tomt, men jag vet några som försökte med denna metod mot kattkiss utan framgång och är därför lite skeptisk. Givetvis ska jag överväga saken. Olja - inte tillräckligt förseglande alltså. Såpskurning och ozon - om såpan gör susen så kanske detta är en variant. Min erfarenhet gör mig dock skeptisk till att väta urin - det finns risk att det blir värre.

Ja, nu har jag några metoder att fundera över innan jag går vidare. Golvet är obehandlat som det är nu.
 
Har det pinkats på golvet inne är ju risken stor att det runnit ner i trossbotten och isoleringen som ligger där. Alternativen är då att riva ur eller göra det helt tätt. Jag röstar på att riva ut.
 
  • Gilla
ekke_93
  • Laddar…
Om golvet är obehandlat så ge det chansen med en rejäl (dubbel) såpskurning innan du kostar på något onödigt dyrt eller tom river det!?

Det kan bli lukter när det är blött..ja..men det torde försvinna när det torkar.

Är det förorenat i trossbotten och det inte försvinner vid uttorkning jag då hjälper nog inte annat än att riva upp golvet tyvärr.
 
Det finns saneringsvätska som äter upp lukten. Hörde om detta då det hade använts i ett hus som hade befolkats av många katter. En del material kan behövas bytas men också. Ring en saneringsfirma och fråga om du för köpa en skvätt
 
Ok, ska kolla detta. Tack för uppslaget.
 
tugo skrev:
Ok, ska kolla detta. Tack för uppslaget.
Man måste alltid hitta källan till lukten annars får man inte bort den. ozonbehandling i en bil utan att ta bort luktkällarn är meningslöst misstänker det är likadant på trä..
 
S
Fight fire with fire, skura golvet med surströmming.

Eller kör på ättika el. vinäger samt städa ordentligt, bort med all ingrodd smuts. Går inte det så lokalisera pisslukten och riv upp och kolla.
 
http://www.luktfritt.nu/ eller liknade produkter.
Funkar verkligen superbra. Har bara testat det på kattkiss och "dödamöss" doft (som är bland det värsta).
Försvinner helt, är jag osäker på vart så sprayar jag över en stor yta bara.
 
Hej igen!

Efter tipset att testa med saneringsvätska så kollade jag runt lite på nätet och hittade en produkt som heter sanera enzym. Först i dag hade jag möjlighet att köpa vätskan och jag blev lite besviken eftersom den inte fanns i koncentrat hos återförsäljaren. Jag hade tänkt mig en 5-liters dunk koncentrat att blanda till kanske 10 liter brukslösning. Det som fanns var små duschflaskor med en halvliter brukslösning, men eftersom jag kört flera mil just för att köpa denna soppa så tog jag fyra duschflaskor.

Väl tillbaka i huset som jag jobbar i så duschade jag på det hörn som jag lokaliserat som pisshärden. Det är alltså ett hörn där det verkligen stinker och skurgolvet har flera vita saltringar av piss. Antingen har det stått en pisshink där som har läckt mycket länge, eller så har någon förvirrad person regelbundet använt hörnet som pisshörna.

Eftersom jag är mycket skeptisk till mirakelkurer så sprayade jag på ytan utan några större förväntningar, men lukten försvann direkt. Det behövdes knappt en deciliter. Det finns ju inget som säger att stanken inte är tillbaka i morgon, men jag blev överraskad av att det tycktes funka. Ja vi får se om resultatet består när jag är tillbaka, men jag har ändå vissa förhoppningar.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Om det är trägolv: slipa och vädra.

Min mor är en stark fantast av att sanera kattungars kissande på trägolvet med att ställa ut ättika. Kan inte påstå att det tar bort doften, snarare har det har den blandats med doften av ättika, vilket knappast är angenämare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.