Jag skall sätta upp LED-belysning runt huset och har då tänkt dra en "matarslinga" runt huset, och från denna sen dra ner 10 kablar till resp armatur. Detta så att jag inte behöver ha både ingående och utgående kabel till varje armatur.
Jag har en tegelfasad och vill inte skruva upp en massa stor och fula kopplingsdosor där. Jag letar därför efter en liten smidig förgreningsbox, som antingen bara kan hänga på sladden eller alternativ kan skruvas upp lite diskret på väggen. Alltså något i stil med: http://www.clasohlson.com/se/Förgreningsbox/Pr223984000, fast för utomhusbruk då.

Är det någon som känner till var man kan få tag i något sådant, eller som har en annan idé på hur jag kan lösa detta?
 
Vilken matningsspänning pratar vi om? 12V, 24V, 110V eller 230V?

Har du någon takfot som du kan ta bort någon bräda på? Då kan du förlägga matningen där uppe och sedan bara gå ner med en kabel till varje ljuspunkt.
 
Eller konstantströms trafo?
 
Tack för ditt svar och förslag.
Det är alltså 230V det handlar om.
Nja, jag har alltså 1,5-plans villa med tegelfasad på nedervåningen och träfasad på gavlarna på övre våningen. Jag har en slags plåt (typ som ett fönsterbleck, vet inte vad korrekt benämning är) som ligger runt hela huset ovanpå översta raden tegel, däröver börjar träfasaden. Så det blir osnygtt och krångligt att för varje ljuspunkt dra kabeln ner över den utstickande plåtkanten, därför vill jag dra den precis under denna plåt och sen dra ner en kabel bara någon decimeter till varje ljuskälla. Men frågan är alltså hur jag då kopplar ihop det hela, utan en massa fula kopplingsdosor som jag måste skruva fast på tegelfasaden....?
 
@Demmpa; fick mail igår med ett inlägg från dig som börjar "Det kanske går att gå vidare från lampa till lampa, då behövs inga extra kopplingsdosor. Men det gäller att la..." men jag kan inte hitta det inlägget här på forumet. Märkligt... Vad skrev du?
 
Jag raderade inlägget inom 30 sekunder efter postningen eftersom jag såg att du inte ville ha det kopplat från lampa till lampa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.