cecar33 skrev:
Elmont kunde inte sagt det bättre själv, jag skulle möjligen kunna påstå att problemen med okunniga besserwisser minskar i samma takt som plånboken ökar hos kunden. Dom feta plånböckerna beställer utan tjat och gnat och betalar felfritt när dom är nöjda, oavsett om kalkylerna spräckt pga. tillval under arbetets gång det händer nästan aldrig när Svenne skall betala.
"problemen med okunniga besserwisser", berätta gärna mer, hur menar du nu?

… För du menar väl inte att potentiella kunder bör vara fullfjädrade byggnads-experter (inom alla olika hantverks-skrån) innan de anlitar professionella hantverkare? Annars verkar det nästan som du tycker de bästa kunderna är de som glatt (tar banklån, i vissa fall miljonbelopp) och bekymmerslöst slänger alla sina pengar förbehållslöst på en hantverkare?

Själv vill jag gärna veta och kontrollera att det jag köper leveras med kvalité, finness och i utsatt avtalad tid...
 
  • Gilla
etxgmg och 1 till
  • Laddar…
triplex skrev:
"problemen med okunniga besserwisser", berätta gärna mer, hur menar du nu?...
Om ni ursäktar att jag hoppar in och förklarar.

En besserwisser vet vi alla vad det är, en som helt enkelt vet bäst (i alla fall i egna ögon).
En okunnig besserwisser är en person som tror att han/hon vet bäst, men inte gör det.

Så enkelt är det.
Och det har inget alls att göra med alla potentiella kunder eller att kunderna måste vara fullfjädrade.
Om kunden inte kan, är det väl lämpligt att han/hon lyssnar på fackmannen, eller hur?

Och vill du kunna och veta så får du skaffa dig kunskap och gärna erfarenhet.
Så enkelt är det :cool:

Det Cecar33 säger är i grunden att kunder som inser sakers värde, och inte prutar på varje krona,
utan låter saker kosta vad de kostar, får ett bättre jobb, bättre produkt och bättre service.
 
KnockOnWood skrev:
Det Cecar33 säger är i grunden att kunder som inser sakers värde, och inte prutar på varje krona,
utan låter saker kosta vad de kostar, får ett bättre jobb, bättre produkt och bättre service.
min efarenhet är inte denna. jag väljer aldrig baserat på billigast. betalar ofta 500kr/h minst för snickare och väljer bra material....men min erfarenhet är att det ändå ofta går åt skogen. oftast tror jag det beror på att entreprenören trots att jag betalar ok, vill maximera sin vinst o skickar mindre bra, billiga underkonsulter. jag blir missnöjd....och så börjar det.....isrället för att begära 550kr/h, viljet jag säkert accepterat, och ta in yrkesfolk....
 
Hittade seriösa hantverkare via svensk hantverksförmedlings hemsida. Anlitat målare, elektriker, snickare och röris via dem. Alla väldigt erfarna och av typen att man kan lämna över nycklarna så löser de problemet. Särskilt Thomas på svensk kvalitésmålning AB. Vilken kunnig gubbe!

Men detta är min erfarenhet. Är inge vidare händig. Så kanske inte billigast men värderar även goda råd och problemlösning högt. Gillar deras SÄK märkning.

Men tråden handlar kanske inte längre om detta. ;-)
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jag är ofta ute hos privatpersoner och tittar på jobb. Ca 70% av de fallen lämnar vi ingen offert. Finns bara 2 anledningar enligt mig. Man får en dålig känsla av kunden, några exempel. Kunden vet inte hur dem vill ha det. Dem vet inte vilka material dem vill använda. Och då menar jag märke på kök, vilka kakelplattor. Omständigt helt enkelt. Man märker ganska fort om dem håller hårt i plånboken. Då får dem ingen offert. Inte heller när dem säger att där är flera som räknar. Varför lägga ner tid att räkna på arbeten du inte får? Allt för många som använder utländsk arbetskraft. Vi seriösa kan ej hålla dem priserna.
 
  • Gilla
Morten Alper och 4 till
  • Laddar…
Man kan spana in bilarna så ser man ganska snabbt vad det är för nivå på hantverkarna. Ren och fin bil och städad brukar tala om att personen är noggrann. Min mening är iaf att man inte ska välja de billiga alternativen. Jag ser ju i mitt yrke vad små firmor och egenföretagare väljer för materialval. 3x länge montagesätt men 10% billigare materialmässigt.

Sen blir både jobb och kvalité därefter.


Nu gör inte alla så men ett stort företag brukar ha en viss nivå eller ett visst märke de kör på som är väl prövat. Det kostar mer pengar att komma tillbaka och göra om brukar det heta.
 
  • Gilla
etxgmg
  • Laddar…
Emil Jönsson skrev:
Jag är ofta ute hos privatpersoner och tittar på jobb.
Varför det? Med tanke på ert utfall...
Emil Jönsson skrev:
Ca 70% av de fallen lämnar vi ingen offert.
Låter som tidsslöseri (främst från din sida mot kunderna) om inte 30% glatt betalar hursomhelst för vadsomhelst...
Emil Jönsson skrev:
Finns bara 2 anledningar enligt mig. Man får en dålig känsla av kunden, några exempel. Kunden vet inte hur dem vill ha det. Dem vet inte vilka material dem vill använda. Och då menar jag märke på kök, vilka kakelplattor. Omständigt helt enkelt.
Eh, ingår det inte i yrkesstoltheten att åtminstone försöka vägleda osäkra kunder (som inte råkar vara fullfjädrade byggarbetsledare) att komma med förslag om de "inte vet"?
Emil Jönsson skrev:
Man märker ganska fort om dem håller hårt i plånboken. Då får dem ingen offert
Okej, så kunder som försöker vara prismedvetna är alltså inte välkomna (säger väl ganska mycket)…
Emil Jönsson skrev:
Inte heller när dem säger att där är flera som räknar. Varför lägga ner tid att räkna på arbeten du inte får? Allt för många som använder utländsk arbetskraft. Vi seriösa kan ej hålla dem priserna.
Öhm… Varför får ni inte dom arbetena? Men är alltså konkurrens (på en öppen marknad) något som är dåligt för de seriösa hantverkarna? Berätta gärna, varför ska kunder (oavsett om de är privata eller inte) betala mer för exakt samma arbetsmoment - om det kan kan utföras billigare till samma kvalité, med finess och inom utsatt avtalad tid?
 
  • Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
Absolut ska man hjälpa kunderna! Blir bara svårt att ge dem en korrekt offert när dem inte vet vilka material dem vill använda. Och då menar jag inte vilka skiva som ska sitta bakom den ena eller den andra. Utan mer detta märket på fönster osv. Hur ska vi kunna räkna på en köksrenovering när vi inte vet vilket märke på köket dem vill ha?

Okej, visst. Jag rekommenderar ett kök och räknar på det. Tex Marbodal
Sen kommer nästa och räknar på ikea kök. Alltså billigare och vi får (oftast) inte jobbet.

Och prismedveten det ska man vara, men vissa tror att man ska bjuda på halva bygget och lägga material som arbetskostnad. Ge mig bra pris så ska jag ge dig mer kunder... den har man ju aldrig hört :)

Vissa arbeten får vi såklart. Men vi är helt enkelt inte billigast. Det beror nog ganska mycket på att vi betalar sociala avgifter, fackavgifter. Förnyar våra licenser, har löner enligt byggnads. Det har många av de utländska ej. Svårt att få jobb som vissa gör 40% billigare. Men som vanligt får man det man betalar för.

Jag vill inte klanka ner på kunder. Jag förstår också att det kan vara svårt. Vill bara att man kanske kan se det från hantverkarens håll med?

Svarade helt enkelt bara på varför folk ibland inte får offert.
 
  • Gilla
osociala jävel och 4 till
  • Laddar…
Om du bor i ett storstadsområde så är tipset (som jag fått av två olika hantverkare) att gå på rekommendationer. En duktig och seriös hantverkare i dessa områden är nämligen aldrig utan arbete och behöver således inte gå via "datingsidorna".

Men de är klart att de måste finnas undantag som tex bra hantverkare som nyss startat eget...men jag chansar inte. Väntar hellre ett halvår:)

Lycka till
 
Daggen..Du har helt rätt i väldigt mycket, möjligen att läkare kommer inte 3 timmar för sent, men de behandlar "kunderna" som idioter och sig själva som gudasända. Är bättre med den nya generationens läkare..men ändå.
Däremot har jag själv funderat på hur hantverkare så fullständigt missar själva essensen i sitt uppdrag.
Att ge kunden det han vill ha till ett rimligt pris i rätt tid till rätt kvalitet.
Jobbar själv i fastighetsbranschen och vi har hantverkare som är otroligt duktiga på att återkoppla till kunder, ringa innan man kommer etc. Medan andra kapitalt misslyckas gång på gång.
Ge duktiga hantverkare 50% mer lön så kan du ta ut detta på kunden.
Jag lovar att de flesta skulle betala mera om de slapp allt jävla strul med tex att ta ledigt från jobbet bara för att upptäcka att hantverkaren "inte hade tid att komma".
Kort sagt..belöna goda prestationer så får de andra jobba med nåt annat.
 
H
Bor man i storstad måste du kunna bygga själv annars är risken stor att du blir blåst på ett fackmannamässig rätt utfört arbete. Risken är mindre om man bor på mindre ort då hantverkaren är känd och beroende av fler arbeten. Har man en släkting och/eller en nära vän då är risken som lägst att bli blåst. Det är min uppfattning och erfarenhet.
 
Hej
Håller fullständigt med cecar 33
Folk använder oss hantverkare som circusdjur, dom tror att har man en hantverkare så kan han allt , och dessutom billigast
Men ack så fel,vi får ofta samtal från kunder vars jobb vi inte fått för att vi kanske var för dyra , o dom vill ha råd på hur man kan rätta till problem som andra sk hantverkare gjort
Vid kontakt med kunder som tycker att dom fått ennan billig hantverkare så brukar jag få frm vad den andra gett för pris. Sedan räknar jag med kunden baklänges vad matr kostar ca,ev resor,skatt,soc,bilar,tel,försäkr mm
Sen får man då fram vad ( oftast en billig golvslipare eller läggare ) vad han tjänar i timmen
Många gånger kommer man ner. Summor under 50:- tim. Sen brukar jag fråga kunden vad han tror han får för dessa pengar o var han tror att skatt mm betalas ( ofta har jag då gett beställaren en tankeställare ) inte för att jag kanske får jobbet, utan mest för att kunden inte ska hamna i kläm
Har upplevt flera ggr att kund har köpt ut verktyg till " läggare,slipare,snickare" o bet förskott vid start eller halva arbetet
Men sen så när kund kommer hem, så har " hantverkaren" tagit med sig verktygen o försvunnit ( sorgligt men sant för en del) . Men då får man skylla sig själv , tycker det är rätt åt kunaden i detta läget,
Men tyvärr får ju alla hantverkare skäll för detta
Vi själva kan åta oss förutom golv o slipning, även måln , lite snickerier,samt lite kakel mm
Men då lämnar jag över dessa arbetetn till berörda parter, vilket kunden kan avböja förståss men oftast inser kunden att en som sysslar med en eller två saker gör detta bättre än om man kanske säger att man kan allt
Visst det blir lite dyrare, men vadå? Med rotbidrag är detändå billigt ,bra,rätt utfört,o oftast felfritt

Tycker det är skit att en del klankar ner på andra yrkesgrupper generellt
Hur ser det ut inom deras egen yrkeskår ? Tror knappast dom är guds bästa barn !
 
Redigerat:
Hej Även jag tycker det är oanständigt att inte löpa linan ut mot ev kund
Alla mina kunder får offerter, oavsett om det bara gäller att slipa en tröskel, eller ta bort några fläckar mm
Alla har rätt att få ett arbete utfört, vid mindre arbeten typ någon timme får kund betala minimum 4 tim + etablering
Vid kundbesök talar jag om innan för kund att jag deb etablering, men den avgår vid ev beställt arbete
Vid osäkerhet om matr , vägleder jag in kunden på att söka själv på internet vad dom vill ha, samt sedan länka till mig. Därefter kollar jag mina priser mot nätet, ofta är mina priser högre. Då säger jag detta till kunden, o att det blir billigare om han själv införskaffar matrialet, väldigt ofta köper kunden i alla fall genom mig , pga det blir ändå billigare för han kanske inte har bil, måste ta ledigt,mm mm
Är man så rak man kan mot ev kunder så funkar det bättre på alla sätt
Att åka o kolla jobb hos alla funkar inte, men vill dom så deb etablering,
Skulle jag åka till alla nya förfrågn så skulle jag få göra mellan 5-15 besök om dan, dessutom på tider som passar kunden ( då blir det ju i kö tider o på kvällstider )

Det finns nog många hantverkare som servar kunder på mitt sätt
Så ni som drar alla över en kam , Tänk efter Före ni uttrycker er för negativt
Vad hade ni för del i att det inte funkade mellan hantverkaren o er ?
 
I St.holm är vi hantverkare så vana att bli blåsta på pengar så när man börjar tycka kunden blir strulig och försöker lura en från början, ja då skiter man i att mer ta kontakt. Som t.ex. kunden vill ha offert på platta på mark för nytt garage, jag säger uttryckligen flera gånger att jag inte är någon betongare men grundläggningen kan jag åta mig utföra mot a-kronor.
Offen specades tydligt, men när fakturan skulle betalas, ja då skulle även betong/gjutningen ingå i priset.

Svar till Daggen, när du kommer till tandläkaren så vet han exakt hur lång tid dom olika momenten skall ta, och har därför inte några problem att beräkna tiden. men när en hantverkare skall byta ut din badrumsbeläggning och vid demont. av gamla beläggningen märker att golvet under har du byggt fel eller på annat sätt klantat till det, ja då sprack ju all tidsberäkning där. Inte heller bekommer det tandläkaren att du klantat dig på Essingeleden och orsakar 3 timmars stopp i trafiken. Hur fan tänker du?

MVH

BHG
 
H
Tyvärr, tar merparten av "hantverkare" betalt, dvs inga underpriser, men jobbet de utför är inte fackmannamässigt utfört och då pratar jag inte om skavanker. Dessa så kallade hantverkare som inte utför arbetet på rätt sätt, rent ut sk...er i konsumenter, för i storstaden finns så många andra att blåsa. Tyvärr, orkar inte alla konsumenter varna för de oseriösa hantverkarna, man är bara glad att bli av med dem efter allt strul och felaktigheter som de utfört. Istället för uppfräschning blir det renoveringsobjekt. De som jag känner som har anlitat hantverkare vågar aldrig anlita en hantverkare igen. Det är skrämmande, för det drabbar även de seriösa hantverkare. Jag har dock aldrig hittat någon seriös hantverkare i storstaden, trots att jag lagt ner mycket möda på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.