Patrik_Hed skrev:
T70-fräs funkar att använda om man kör ROT-dosa från det enda märket som gör bra ROT-dosor... nämligen ELKO. Kör man ABB eller Biltemas egna eller dyl. så funkar det inte. Då blir hålet för stort.

Sen låter lösningen med flexslang (från JULA eller Biltema, antar jag) bakom golvsockeln.. blä. Jag får ont i huvudet. Antingen så får man göra ordentligt eller så får man knacka en kabel. Är man duktig elektriker så blir brukar det bli ganska diskret. Många kunder brukar kunna bli förvånad över att dom inte ser kablarna om man inte tänker på det.
Är man däremot dålig på det så kan det så ut som fan själv.

//Patrik
Bara klammeravstånd eller hur man arbetar med kabeln innan montage berättar ju ganska mycket om vem som gjort en installation.

Den gamla Rotdosan tycker jag är mycket smidigare att arbeta med.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Vilken är den gamla ROT-dosan?

ELKOs ROT-dosa utan studsar är min favorit.
Multidosa-45-ELKO.jpg

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Vilken är den gamla ROT-dosan?

ELKOs ROT-dosa utan studsar är min favorit.
[bild]

//Patrik
Det är den nya.

Gillar den gamla mycket mer.
Tycker det är himla smidigt att borra ett hål .Dra igenom ett vprör och hämta ut det ovan undertak och montera dosa och skjuta upp 10cm rör igen.

Den gamla var smidigare tycker jag när man tvingas byta en befintlig dos som fått rörsläpp och man ska försöka trycka i 1-2 rör igen.
 
Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
Sen låter lösningen med flexslang (från JULA eller Biltema, antar jag) bakom golvsockeln.. blä. Jag får ont i huvudet. Antingen så får man göra ordentligt eller så får man knacka en kabel. Är man duktig elektriker så blir brukar det bli ganska diskret. Många kunder brukar kunna bli förvånad över att dom inte ser kablarna om man inte tänker på det.
Är man däremot dålig på det så kan det så ut som fan själv.

//Patrik
Varför är det blä? Är det inte godkänt?
 
Rooney skrev:
Varför är det blä? Är det inte godkänt?

Både elektriker och rörmockare ogillar att lägga rör lågt vid golvet då risken för spikar är större.
Sen så känns det lite B att köra slang bakom en golvlist.
Lite som att köra förfort. Det går an ibland. Men att köra mot rött, det gör man bara inte.

En riktigt snygg klamrad Kulo (eller nyare ersättare) brukar faktiskt göra sig riktigt bra med letti klammer förslagsvis.
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Jag har väl inte så mycket annat val än att dra en utanpåliggande kabel och det vill jag inte. Möjligtvis fräsa ett spår i gipsskivan och spackla, men då måste jag tapetsera om.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.