Hej kära, och kunniga forumsmedlemmar.

Jag har hittat ett antal cementblock som troligtvis har tillhört ett gammalt skyddsrum i min fastighet (hyreslägenheter, som jag tror byggdes i mitten 1900-talet). Iaf, jag har använt mig att dessa genom att bland annat bygga upp en tv-bänk men nu uppmärksammade en vän till mig att dessa eventuellt skulle kunna innehålla asbest. Vilket självklart gjorde mig orolig, behöver jag vara det tror ni? Blocken är ganska tunga med måtten 30*20*10. Jag kan verkligen inget som sådant här, så tack på förhand för eventuella svar.


cementblock.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det låter lite konstigt om de skulle innehålla asbest. Men även OM de gör det så är det ändå ingen fara så länge du inte bearbetar dem.

Men du skriver "gammalt skyddsrum". Skyddsrum är väl fortfarande aktuella, och skall kunna sättas i ordning inom typ 48 timmar, så det borde inte vara OK att ta bort något från dem.
 
Föreningen murade igen både grovsoprummet och skyddsrummet efter ombildning till bostadsrättsförening, och jag vet att de hade kontakt med försvarsmakten (eller likande) om det samt skickade tillbaka utrustning och dylikt som fanns där. Så jag har liksom inte tagit något, lovar!

Okey, så det är inte sannolikt att gamla cementblock innehåller asbest men om de gör det så är det lugnt så länge jag inte håller på att greja med dom? Samtidigt så ”dammar” de något, alltså stryker jag handen över så får jag ju vitt damm på handen.

Tack för svar hempularen.
 
Nu är jag inte jättekunnig om asbest. Men ett skäl för användning av asbest är armering. Då tänker jag framföraltl på eternit där asbest fungerar som armering och möjligjör tillverkning av väldigt tunna cementmaterial.

I block liknande de på dina bilder borde det inte finnas skäl att blanda in asbest. Och OM det skulle finnas asbest så är ju själva finessen med det att det har långa fibrer som inte lossnar som ett vitt pulver från ytan. Dvs. asbest dammar inte, annat än om man börjar bearbeta det.
 
  • Gilla
LinusPetersson
  • Laddar…
Jag tycker det ser ut som vanliga lättbetong block (siporex).
Verkar underligt om dom använts i ett skyddsrum :confused:

Är det möjligen inte så att dessa är överblivna när soprummet murades igen?
Isåfall är dom inte så gamla..... hursomhelst lättbetong innehåller inte asbest.
 
  • Gilla
LinusPetersson
  • Laddar…
Radon är däremot inte ovanligt i gammal blåbetong/lättbetong.
Du tror inte det var det din kompis menade?
 
  • Gilla
LinusPetersson
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Radon är däremot inte ovanligt i gammal blåbetong/lättbetong.
Du tror inte det var det din kompis menade?
Jamen, blåbetong har väl ett annat utseende än bilden som TS bifogat ???
 
  • Gilla
LinusPetersson
  • Laddar…
roland53 skrev:
Jag tycker det ser ut som vanliga lättbetong block (siporex).
Verkar underligt om dom använts i ett skyddsrum :confused:

Är det möjligen inte så att dessa är överblivna när soprummet murades igen?
Isåfall är dom inte så gamla..... hursomhelst lättbetong innehåller inte asbest.
Siporex i den storleken är inte tungt......
 
  • Gilla
LinusPetersson
  • Laddar…
Jo lite blåare/gråare brukar de vara men det vet ju inte TS.
TS tror dessutom att det är cementblock som han anger är ganska tunga, siporex upplever man nog snarare som lätta. Så frågan kvarstår.
 
  • Gilla
LinusPetersson
  • Laddar…
roland53 skrev:
Jag tycker det ser ut som vanliga lättbetong block (siporex).
Verkar underligt om dom använts i ett skyddsrum :confused:

Är det möjligen inte så att dessa är överblivna när soprummet murades igen?
Isåfall är dom inte så gamla..... hursomhelst lättbetong innehåller inte asbest.
Det är möjligt att de är överblivna block från när rum murades igen. Jag hade bara frågat en granne om blocken innan, och han trodde att det var från skyddsrummet men det är mycket möjligt att du har rätt. Det låter nästan rimligare när jag tänker efter att det är så. De "ser" dock nya ut men det tänkte jag att de skulle ha gjort även om de hade lagrats länge i ett oanvänt skyddsrum.

Lättbetong block (siporex) hade jag inte heller tänkt på men jag googlade på det, och de bilderna som visades, visade exakt samma typ av kritvita block.
 
verktygsgurun skrev:
Jo lite blåare/gråare brukar de vara men det vet ju inte TS.
TS tror dessutom att det är cementblock som han anger är ganska tunga, siporex upplever man nog snarare som lätta. Så frågan kvarstår.
De är helt vita utan inslag av vare sig blått eller grått, och nu skäms jag nästan, och det var var ett tag sen jag släpade på dom, och då gjorde jag det för en jäkla massa trappor. Jag testade att lyfte en av dem nu, och de är nog ganska lätta snarare än tunga. Behöver jag vare orolig för radon nu istället för asbest, eller inte alls kanske?
 
verktygsgurun skrev:
Radon är däremot inte ovanligt i gammal blåbetong/lättbetong.
Du tror inte det var det din kompis menade?
Det är nog mycket möjligt att han kanske vet ungefär lika mycket som jag vet om sådant här, och förväxlade asbest med radon, och av samma okunskap som jag nog själv lätt skulle kunna förväxla cement och betong. För jag vet fortfarande inte om blocken är gamla eller nya. Kan man mäta sådant själv billigt?
 
Jag skulle inte vara ett dugg orolig om jag var i dina kläder, men det är ju jag :cool:
 
  • Gilla
LinusPetersson
  • Laddar…
Det där är ett vanligt lättbetongblock som går att köpa hos vilken bygghandel som helst.
Släpp oron
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.