Funderar på att investera i ett utespa. Kan ingenting om dessa egentligen så vad bör man kolla på för att få ett som funkar, håller och inte ruinerar en då elräkningen kommer.

Kollar på ett som finns på Bauhaus, känns som rätt peng att lägga på ett utespa. Vill inte gå över 30 000:-

Det jag kikat på är http://www.bauhaus.se/camargue-rimini-utomhusspa.html

Någon som vet något om dessa?


En fråga till, tänkte kapa ut för det i altanen och sänka ner det ca 45cm i däcket. Ska gräva ur och göra en plan bädd av stenmjöl är tanken på ca 200-300mm. Men kan man lägga 100mm cellplast på bädden och ställa spa badet på det?


/M
 
Redigerat:
Värt att veta bara:

"Bauhaus har såvitt jag vet ingen egen serviceorganisation och det är den enda återförsäljaren av Camargue. Så det skulle gå bort bara av den anledningen för min del."

"Vad man skall komma ihåg är att ett billigt spa kan bli väldigt dyrt i längden. Tex, utifall importören upphör med sin verksamhet efter några år. Då står man där utan möjligheten att köpa reservdelar. Någon/några delar i ditt spa kommer att gå sönder oavsett vem du köper av, det kan man vara säker på.

Att man i spabranschen slår rekord i nedsatta priser p.g.a. att det bluffas med var som är "normalpris" är något man kan vara uppmärksammad på. Alltså, står det att det normapriset är 89 000 kr, men nu är varan nedsatt till 49 000 kr så är det egentliga normalpriset 49 000 kr. Normalprisret är bara något försäljaren hittar på för att kunden skall tro att de gör en bra deal."
 
huggan skrev:
Värt att veta bara:

"Bauhaus har såvitt jag vet ingen egen serviceorganisation och det är den enda återförsäljaren av Camargue. Så det skulle gå bort bara av den anledningen för min del."

"Vad man skall komma ihåg är att ett billigt spa kan bli väldigt dyrt i längden. Tex, utifall importören upphör med sin verksamhet efter några år. Då står man där utan möjligheten att köpa reservdelar. Någon/några delar i ditt spa kommer att gå sönder oavsett vem du köper av, det kan man vara säker på.

Att man i spabranschen slår rekord i nedsatta priser p.g.a. att det bluffas med var som är "normalpris" är något man kan vara uppmärksammad på. Alltså, står det att det normapriset är 89 000 kr, men nu är varan nedsatt till 49 000 kr så är det egentliga normalpriset 49 000 kr. Normalprisret är bara något försäljaren hittar på för att kunden skall tro att de gör en bra deal."

Ok, men service vd innefattar det? Alla delar (pump, filter, värmare) borde väl gå att komplettera från dem flesta märken?

Har sökt efter importören men hittar inget. Däremot en tråd på ett annat forum där de skriver att de är nöjda.

Ang priset så är jag väl medveten om det. (Jobbar inom försäljnings branschen själv) antar att det är förhandlingsbart om man går in på ett Bauhaus och säger att man funderar på att köpa ett spa för typ 30-50k.

Men vad för andra saker bör man vara medveten om ang dessa utespa? Balboa ska vara riktigt schyssta saker har jag läst, men där är ju priset ett annat kapitel.
 
Har ett utespa ifrån Skånska Byggvaror, är riktigt nöjd med det.
Servicemässigt så kan jag även rekommendera SB;

Svärfar har ett likadant bad & fick problem med styrenheten då det
läckte in vatten runt display'en & ner på/i styrenheten.
SB skickade en ny dispay & styrenhet & gav rådet att montera den nya
displayen med en silicon-sträng under för att undvika problemet i framtiden.
Jag hade inga problem med mitt bad, men när jag ringde till SB och nämde
ordet display, så skicka de en ny display i förebyggande syfte trots att min
garanti hade gått ut.

-Slutsats: Bra service!
 
memike skrev:
Ok, men service vd innefattar det? Alla delar (pump, filter, värmare) borde väl gå att komplettera från dem flesta märken?

Har sökt efter importören men hittar inget. Däremot en tråd på ett annat forum där de skriver att de är nöjda.

Ang priset så är jag väl medveten om det. (Jobbar inom försäljnings branschen själv) antar att det är förhandlingsbart om man går in på ett Bauhaus och säger att man funderar på att köpa ett spa för typ 30-50k.

Men vad för andra saker bör man vara medveten om ang dessa utespa? Balboa ska vara riktigt schyssta saker har jag läst, men där är ju priset ett annat kapitel.
Balboa är en av världsledarna på styrsystem och annan utrustning till spabad. De senaste åren har de börjat sälja utrustning till Kinesiska tillverkare och de som importerar dessa till Sverige har varit snabba att utnyttja Balboas goda namn och rykte. Så om det står Balboa på kontrollpanelen betyder det bara att styrsystem och panel kommer från dem.

Så låt dig inte luras för att det heter Balboa.

Det är en väldigt svår marknad och har också tänkt köpa men jag vill ha en referens jag litar på innan jag köper såna saker för dom summorna det ändå handlar om. Har försökt kolla runt på nätet men man hittar inte mycket info.
 
Ja jag såg att de hade spabad. Hur är vartendjupet? Det mest viktiga som jag tycker förutom kvalité vill säga är ju vattendjupet.

Det ska gå upp över axlarna när man sitter så man slipper förfrysa om det är en -20 ute en vinterkväll.

En annan sak som jag tycker är viktig är att locket ska hålla värmen bra. Jar sett en del tilverka egna "extra" lock av 200mm cellplast och klätt in i galon eller liknande och lagt över det tillhörande locket. Man vill ju sätta sig i ett varmt vad på kvällen och avnjuta ölen :)

Alla tips är bra tips!

Ska forska lite och även kolla om man kan komma över ett demo kanske. Borde ju lätt vara halva priset på ett sådant :)
 
Fortsätt gärna att rapportera här om vad du kommer fram till och varför. Även om du köper ett så vi andra som också är intresserade får lite mer kött på benet.
 
huggan skrev:
Fortsätt gärna att rapportera här om vad du kommer fram till och varför. Även om du köper ett så vi andra som också är intresserade får lite mer kött på benet.

Absolut. Ska sätta mig och göra en riktig research som jag alltid gör när jag ska köpa något haha. Tror jag läser för mycket för mitt eget bästa ibland. Är en sån som vill veta typ vart varenda mutter är tillverkad av och från.

Detta är bara i förstadiet än men om allt går som det ska så hoppas jag få till ett köp och installation till nyår :)
 
Blivit något bad än?
 
huggan skrev:
Blivit något bad än?
Nopp, tyvärr. Men förhoppningsvis till våren. Skulle köpa ett från Bauhaus jag kollat in men någon vecka efter jag besökt butiken så hade kampanjen upphört på det badet jag ville ha. Och att betala 59000kr när man kan få det för 35000kr ibland känns inte så lockande.

Men de skulle köra kampanj på det till våren igen.

Fick dock snacka med leverantören och gjorde en del research på Bauhaus märke http://www.camargue.se

Verkar vara riktigt bra utespa med tjockt gods osv. Sitter lite finare Balboa system i det också.
 
Ja jag har själv sökt på det och hittar ingen som klagat och dom lär ju ah sålt någras tycken eftersom dom har kvar dom.
 
huggan skrev:
Värt att veta bara:

"Bauhaus har såvitt jag vet ingen egen serviceorganisation och det är den enda återförsäljaren av Camargue. Så det skulle gå bort bara av den anledningen för min del."

"Vad man skall komma ihåg är att ett billigt spa kan bli väldigt dyrt i längden. Tex, utifall importören upphör med sin verksamhet efter några år. Då står man där utan möjligheten att köpa reservdelar. Någon/några delar i ditt spa kommer att gå sönder oavsett vem du köper av, det kan man vara säker på.

Att man i spabranschen slår rekord i nedsatta priser p.g.a. att det bluffas med var som är "normalpris" är något man kan vara uppmärksammad på. Alltså, står det att det normapriset är 89 000 kr, men nu är varan nedsatt till 49 000 kr så är det egentliga normalpriset 49 000 kr. Normalprisret är bara något försäljaren hittar på för att kunden skall tro att de gör en bra deal."

Där har du ju lite fel dock. När jag ringde till lev och ville ha svar på lite frågor så fick jag prata med en åf i Stockholms området och det var inte Bauhaus.

Enl camargue så har de ca 10olika åf i Sverige. Och Bauhaus har ett avtal med en ue som sköter reperation och service på dessa spa. Billigt? 60K kan jag inte tycka går under budget spa dock.

Dettas ett danskt tillverkat spa med kvalitets produkter och bra finish rakt igenom vad jag ser. Det är ju ingen Kina import direkt.

Reservdelar kan man köpa i vilken pool butik som helst som saluför Balboa produkter.

Ang priset så var den åf jag snackade med 15 000kr dyrare på det spabadet jag kollade på än Bauhaus ordinarie pris, så jag tror bauhaus köper in till en riktigt bra peng då de köper kvantitet.

Ang service skulle jag aldrig pröjsa någon annan för att göra det underhåll byte av så simpla saker som det sitter på ett spabad.
 
memike skrev:
Där har du ju lite fel dock. När jag ringde till lev och ville ha svar på lite frågor så fick jag prata med en åf i Stockholms området och det var inte Bauhaus.
Hur kan jag ha fel om jag citerat någon? Det är väl källan som har fel? SÄG ALDRIG ATT JAG HAR FEL! :)
 
huggan skrev:
Hur kan jag ha fel om jag citerat någon? Det är väl källan som har fel? SÄG ALDRIG ATT JAG HAR FEL! :)

My bad :) haha missade att du citerat någon, jävla mobil app...

Men iallafall så verkar dem schyssta och jag kommer troligen köpa ett när de säljer ut dem nästa gång.

Risken för att dem skulle kursa är väl lika med att någon annan som leverera spa kursar, så vad man än väljer så är det ju alltid en chansning.

Ang reservdelar igen så är man bara lite klurig så kan man ju byta pump eller panna till vilket märke som helst, rätt simpla saker över lag på alla bad. Blåsen kan man ju också byta emot någon annans bara det är samma diameter på dem :)
 
"Dettas ett danskt tillverkat spa med kvalitets produkter och bra finish rakt igenom vad jag ser. Det är ju ingen Kina import direkt."

Där har du fel.
Jag har svart på vitt fr bauhaus att Denform tar sina bad via denna firma,i kina:
http://www.sunspa.cn/

"Reservdelar kan man köpa i vilken pool butik som helst som saluför Balboa produkter. "
Värmare,panel och elbox ,ja ,men inte resten.


"Och Bauhaus har ett avtal med en ue som sköter reperation och service på dessa spa. "

I dom ca 10 fallen jag har lagat denformbad fr bauhaus har bauhas sagt att man får ta garanti ärenden med denform i danmark själv ,och deras service kille är bla en fr arboga.
Se även sid 35 i instruktionsboken: http://media3.bauhaus.se/media/pdf/spa.pdf
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.