Har en altan delvis under tak som jag kommer sätta igen med glaspartier (isolerglas).
Altanen är ovan mark (2:a vån), taket består idag endast av brädor upp mot vinden.
Vad jag undrar är hur jag på ett bra sätt kan isolera golv & tak?
Tänkte lägga 2cm frigolit+masonit (+golvet, typ tarkett) ovan bef. trall. Sedan klä undersidan av trallen med Gullfiber & därfter täcka med tryckta brädor.
På taket tänkte jag bara lägga Gullfiber ovanpå takbrädorna (dvs på vinden).
Är jag rätt ute eller behövs något typ av fuktspärr (plastfolie) i golv och/eller tak?
Var skall denna i så fall ligga? Alla kommentarer/tips tas tacksamt emot.
 
Vilken Temp kommer du ha i ute rummet när det är som kallast ute?

Blir det minusgrader skulle jag nog undvika plast..

ska du ha plast bör du ha den mot taket..
 
Kommer alltid vara minst 6-7gr under vintern, tänkte ha en mindre termostatstyrd element. Menar du att jag i så fall skulle behöva plast under isoleringen på vinden?
 
Om jag förstår rätt så är det en indragen balkong med ett plant tak upp mot vinden och med en vertikal "vägg"/öppning som skall glasas. Vad finns under balkongen?

Hur tänker du använda den? Slaska med vatten? Varför inte bygga som ett innerum med stort fönster.
 
Du förstår rätt, det är dock hörnet på huset som är indraget. 2 sidor kommer därför ha skjutbara glasdörrpartier.
Under altanen finns inget, enbart plintar. Altan ligger ca 2,50m ovan mark så det är inga problem att komma åt undersidan för att isolera.
Uterummet kommer ej utsättas för onormalt mycket vatten.
 
Betrakta det som ett vanligt rum med stora fönster.

På en del isoleringstillverkares hemsidor finns "färdiga" konstruktioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.