Hejsan, vi håller på med projekteringen av vårt nya hus nu och i förbindelse med det specificerar vi upp alla komponenter, toalettstolar, kranar, vaskar etc.
Efter besök hos lite olika kakel och badrumsbutiker är säljarna väldigt ivriga att ge mig offerter till mig som privatperson och påstår att det kommer bli billigare för mig då de kan ge mig rabatt som hantverkaren normalt sett tar själv annars, i tillägg debiterar kostar det mig mer för att de måste administrera inköpen. Stämmer detta? Eller är det bara att de egentligen ger mig mindre rabatt än vad hantverkarna pressar dem på?
Vi kommer gå ut på offert för generalentreprenad och då får entreprenören antingen alla dessa grejor inköpt av mig fritt levererat eller så ingår det i hans fasta pris. För sistnämnda antar jag att han gör allt han kan för att hålla priserna nere då det går in i hans eventuella vinst.
En annan grej är ju att när hantverkaren köper det så är det köplagen, men när jag köper det är det ju konsumentköplagen som gäller.

Hur brukar man göra det här?

Tack på förhand för alla svar.
 
Ofta brukar hantverkare ta ut en högre timpenning om dom inte får sälja matr. Så för att veta måste du fråga dom som ska lämna pris vad det skulle kosta med och utan matr.
Och att inte entreprenörerna kan hålla butikernas priser är bara skitsnack, frågan är om dom tycker att marginalerna blir tillräckliga.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Min erfarenhet är att det, som privatperson, oftast går att få minst lika bra priser/rabatter som hantverkarna om man ska köpa mycket, tex bygga ett hus.
Sen misstänker jag att hantverkarna kommer att vara mer kinkiga om de inte får stå med materialet själv, kanske vill de som nämnts ha en högre timdebitering. Du kan nog också vara säker på att allt ev. strul och/eller förseningar kommer att skyllas på du tillhandahållit fel eller för lite material. Vidare kan det bli diskussion om garantiansvaret för de utförda hantverkartjänsterna.
 
Tack för intressanta svar.
Om jag var hantverkare så tycker jag ju att det hade varit skönt att slippa köra runt och beställa alla grejorna, det tar ju en massa tid. Å andra sidan är det väl hög risk att det blir lite strul med vissa grejor.
Angående hantverkarens timpeng så kommer jag köra generalentreprenad så allt detta går ju in i totalpriset, jag skulle anta att rabatten jag får vs det något högre priset totalt blir ca det samma. Föredelen med att köpa grejorna själv är ju att man kan shoppa runt på reor etc och kanske få grejorna lite billigare, jag har ju ingen stress på samma sätt.
 
C
wittsjo skrev:
Om jag var hantverkare så tycker jag ju att det hade varit skönt att slippa köra runt och beställa alla grejorna, det tar ju en massa tid.
När du gör det på debiterbar arbetstid så känns det nog inte så dumt...
 
Om jag bara går till mig själv och jag skulle göra ett jobb.
Jag kan sälja RÄTT matr till samma pris som du kan köpa av någon annan, samt jag håller garantier på matr.
Om du köper har jag minimalt intresse att se till att du handla "rätt", handlar du fel ( inte rätt sak i rätt tid) så extra debiterar jag bara tid om jag inte kan jobba oavbrutet.
Köper du av mig kommer kommer jag och byter det som ev går sönder utan kostnad för dig, köper du själv får du åka och byta efter jag felsökt och demonterat och sedan jag återmonterat, all den tid fakturerar jag dig samt även resor och restid.
Så mitt råd är prata med entreprenören INNAN du gör dina inköp och var överens så slipper du helt säkert många tråkigheter.
 
  • Gilla
wittsjo och 1 till
  • Laddar…
skriv in i avtalet att du får del av entreprenörens rabatter; dvs entreprenören debiterar dig det han betalar plus moms, plus ett materialpåslag på 10% på hans pris. Då får du oftast bra rabatt och entreprenören tjänar lite på materialet.
 
Normalt hämtar ju en snickare allt sitt material på samma ställe. Bara att öppna ett eget konto där och be snickaren sätta upp allt material han köper till ditt hus på ditt konto. Då slipper du dra det via hans företag med extra kostnader och rätt material kommer hem vid rätt tidpunkt. Vem fakturan sen går till påverkar ju inte detta.

Går du in och säger att du vill köpa allt material till ett helt hus kommer du få en bra rabatt av säljaren, kanske till och med bättre än vad snickaren har förhandlat till sig.
 
  • Gilla
Haba_tsutt
  • Laddar…
cpalm skrev:
När du gör det på debiterbar arbetstid så känns det nog inte så dumt...
Måste vara skönt för alla lastbils och busschaufförer då alltså.....
 
Tack för intressanta och informativa svar.

Antingen så har jag missförstått er lite eller eftersom det var så många likadana svar så måste jag varit lite dåglig påa tt formulera mig tydligt.
Vi skal gå ut på anbud på bygga av en hel villa, så jag förväntar mig att entreprenören/hantverkarna kommer med ett totalpris på hela rubbet. Dvs jag involverar mig inte i hur det fördelas mellan olika inköp.
Det som dock intresserar mig är att det verkar som jag kan få typ 20%-30% eller liknande rabatt på fönster, kök, badrumsgrejor, kranar, kakel, osv osv. Totalsumman för dessa grejor kommer upp i flera hundra tusen.
Vi besöker för tillfället butiker för dessa grejor för att få en uppfattning av vad saker kostar innan vi skriver in det i specifikationen till entreprenören, och då är säljarna mycket angelägna om att få ge offert till mig privat istället för till entreprenören.
Detta motiverar de med att de kan ge mig större rabatt, vilket jag tycker är märkligt.
Helst skulle jag vilja slippa involvera mig och bara fixa fram offerter till entreprenören som han sen kan välja om han vill använda eller inte. Allt med syfte att pressa ner priset på totalbygget genom alla de olika grejorna.
(för när jag väl specat in det och respektive entreprenör ringer till firmorna för att få pris kan jag tänka mig att de har rätt kass förhandlingsposition)

/Daniel
 
Sedan handlar väl knappar entreprenörerna i några butiker utan hos grossister och är det ett totalpris du ska ha så kommer du aldrig att få veta vad som kostar vad i offerterna. Samt bryter du ut vissa saker kommer troligen priset på det övriga att öka
 
cem77 skrev:
Normalt hämtar ju en snickare allt sitt material på samma ställe. Bara att öppna ett eget konto där och be snickaren sätta upp allt material han köper till ditt hus på ditt konto. Då slipper du dra det via hans företag med extra kostnader och rätt material kommer hem vid rätt tidpunkt. Vem fakturan sen går till påverkar ju inte detta.

Går du in och säger att du vill köpa allt material till ett helt hus kommer du få en bra rabatt av säljaren, kanske till och med bättre än vad snickaren har förhandlat till sig.
Fast det tricket lärde sig ju grossisterna för ätt länge sedan, så numer lämnar de ofta låga, synliga, rabatter på fakturan, och skickar en separat kreditfaktura på "mängdrabatt" eller nåt liknande som du som slutkund aldrig får se. Du kan inte räkna med något annat än att bli lurad på materialpriserna om du tar det via hantverkaren tyvärr. Mot det får du ställa att det är smidigare för dig på alla sätt och vis: viktigast kanske är garantisidan.
 
Det många missar är om en vara är felaktigt står ofta grossisten för notan (eller kompenserar hantverkaren på annat sätt).
Du får ju inte 2000 kr av bauhuas för en trasig säkring så du kan ta dit en elektriker igen och din reseersättning.
 
ribbones skrev:
Det många missar är om en vara är felaktigt står ofta grossisten för notan (eller kompenserar hantverkaren på annat sätt).
Du får ju inte 2000 kr av bauhuas för en trasig säkring så du kan ta dit en elektriker igen och din reseersättning.
När man ser prisskillnaden får man helt enkelt ta ställning till om det är värt det. Vi tjänade en hel del på att köpa vissa grejer själv när vi byggde nytt så det finns absolut pengar att spara in.
 
Rabatter och priser är väl skit samma...det är den totala kostnaden som är intressant...
Kan TS bygga huset flera hundratusen billigare genom att fixa allt matrl själv är det bara att köra på det....som amatör är det kanske inte enkelt men fullt möjligt.
Se till att ha ordning på alla papper och väldigt noggranna avtal med alla hantverkare INNAN du börjar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.