O
Byggmax lär köpa rätt stora mängder virke varje gång, det skulle inte finnas någon ekonomi att välja ut vilka brädor som ska var någonstans... Jag är övertygad om att du får lika bra virke oavsett om du köper det på Beijer eller Byggmax om det är samma leverantör.... Tror inte att de blir så mycket dåligt virke så det räcker till den stora beställning som byggmax lär göra ;)

Men det är som alltid när något ställe är billigare då måste man hitta saker som måste vara fel... som att det bara är krokigt virke hos byggmax.... Det som gör byggmax billigare är att de kan köpa stora mängder samt att de inte har så stora marginaler... Hemligheten stavas ofta marginaler.... sedan naturligtvis lägen, anställda.... service....
Sedan är inte Byggmax alltid så himla billiga.....
 
Odjuret skrev:
...
Sedan är inte Byggmax alltid så himla billiga.....
Instämmer i allt du skriver, inte bara i det citerade ovan.

Men här har jag ett färskt exempel:
Jag har satt upp vitvaxad träpanel i taket i hela mitt hus, standardpanel från Södra, och där föll Byggmax bort.
Det var Cheapy som var överlägset billigast.
Tyvärr slog de igen här i Halmstad. Finns kanske ett samband :confused:
 
Standardlängder för virke är 1,8 - 5,4 meter i multiplar av 30 cm. Lagerhållningen är normalt ett urval av längder.
Måtten får aldrig understigas, dvs. är virkeslängden 5,35 klassas det som 5,1.

Så i TS fall har det säkert skett en felmärkning på sågen. När jag handlat på byggmax har man alltid mätt också. Jag har dock aldrig varit med om felräkning eller felmätning. Virket är ju ofta skevt och dant på brädgården men det är lika illa, om inte värre på min lokala Beijers. Jag minns särskilt ett tillfälle när jag och en snickare stod och rev i en hög med trallvirke och ratade bräda efter bräda, varpå han hämtar en ur personalen och frågar om de skickar med en plåsterlåda. "Jag kan ju för fan inte bygga en altan av det här skitvirket, kunden kommer ju få fötterna fulla med stickor". Vi får en ny bunt att plocka ur, denna nästan lika illa men får ihop det vi vill ha. Lite drygt 15% av brädorna i buntarna var acceptabla räknade jag senare ut.

När vi byggde altan i våra så köpte vi virket från Beijers och överlag var trallvirket bra, men det förekom propellerämnen, märg, urflisningar, vankanter (jag tror närmare 50% av 45x45 hade vankant) och lite annat smått och gott. Säljaren som vid köpet hade sagt att det bara var att returnera eventuella felaktigheter hade ändrat inställning när det kom till kritan. Han menade att man ju fick försöka pussla med virket och att en reklamation inte skulle gå igenom om virket granskades.... Efter att jag frågat honom varför jag ska fortsätta handla av honom och inte köpa resten av virket på Byggmax skickade han en kreditfaktura.

Dessutom var 8 fakturor av 10 felaktiga.

Det är pest eller kolera om du frågar mig, men jag upplever servicen på byggmax som betydligt mer alert.
 
På sågverket klassas virket map kvalitet, 1-5.
Lägsta kvalitet för gran är 4.
Man får sedan välja lämplig klass för aktuell tillämpning. Oavsett var man handlar måste man välja den klass man behöver.

Behövde två pallar takgips. Ringde Byggmax för att försäkra mig att få hjälp med lastning. Policyn var att de eventuellt kunde hjälpa till om de tyckte att de hade tid.
Åkte lite längre till ett annat ställe för att hämta då de gärna hjälpte till med lastning.

Beroende på bygghandel och vilka rabatter man kan få som kund så brukar det bli ungefär samma pris som på Byggmax. Ibland lite dyrare och ibland lite billigare.
 
Byggmax är sällan billiga på annat än tryckt virke och reglar i mindre dimension.
 
hantverkare1 skrev:
Byggmax är sällan billiga på annat än tryckt virke och reglar i mindre dimension.
Håller med.
Finns dock en del annat också som är billigt, men man bör kolla priserna och inte tro att allt är billigt.
Upptäckte t ex igår att Byggmax var något dyrare på sina no-name innerdörrar när man lagt på för karm & tröskel än K-rauta för nästan identiska Swedoor-dörrar....
 
Som leverantör av råvara i södra Sverige, kan jag meddela att grantimmer har två klasser numera när man säljer till sågen. Vanlig gran, och det man inte tror går att såga. Misstänker att det sistnämnda blir billiga 2x4. :)

För något år sedan införde Södra bara en klass av timmer, då lägger man allt i en hög(som är tillräckligt grovt) och får samma pris för allt, oavsett kvalisort. Detta går till sågen i Värö. Det blir effektivare att såga först och sortera sen. Det är tydligen.inte enkelt att se på en stock hur kvaliteten blir innan man sågat.

De senaste decennierna har man fått relativt mindre och mindre betalt för "fint" virke, och mycket tyder på att det så kommer förbli.
 
KnockOnWood skrev:
Det var Cheapy som var överlägset billigast.
Tyvärr slog de igen här i Halmstad. Finns kanske ett samband :confused:
De har slagit igen överallt. Cheapy is no more.
 
andersmc skrev:
De har slagit igen överallt. Cheapy is no more.
Var jag förstått tog Beijer över det som gick att använda.
Synd, för här i Halmstad/Stenalyckan var det väldigt trevliga och hjälpsamma tjejer som skötte ruljansen :)

Men det ser kanske likadant ut i alla köpcentra runt om i landet:
Fler och fler stora affärslokaler gapar tomma med stängda dörrar och släckta lampor.
Snart är väl bara Byggmax och Biltema kvar :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.