Finns ju färdiga kapacitiva/induktiva sensorer att köpa.
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Hmm, hur går det om det regnar på taket? Snö, is, löv? Ändras inte induktansen då?

Självlärande neuralt nätverk kanske..... Eller inte... :)
 
Det ändras nog, men åt rätt håll så att säga, så det inte är nån risk för falsklarm.
 
S
Ett indirekt sätt att larma är att sätta upp en ordentlig belysning med rörelsedeckare som lyser upp eventuella tjuvar. En förutsättning är att du har grannar som kan se något, annars kanske tjuvarna inte bryr sig. Fram till lampan drar du en väl synlig strömkabel som ser ut att vara matningen, men du har istället kopplat den till ett larm eller direkt till en siren.

Konceptet fungerar även väl till kameror och kameraattrapper. Sätter man dem på en husknut så att en "smart" tjuv kan ta sig runt bakifrån och klippa kabeln så är det ett ganska säkert sätt att larma. Den största fördelen är att man garanterat aldrig får falsklarm.
Det roligaste är att ha en synlig kameraattrapp och en dold kamera så att man kan titta på när de klipper kabeln.

Givetvis är detta extrema budgetvarianter som bara fungerar ibland, men det kan vara effektivt som komplement.
 
Hur påverkar DNA-sprayen ärgningen? Kan tänka mig det ser rätt dingt ut efter ett par år om det ärgat på alla ställen utom där man sprayat.
 
Jag tror de de sprayar på baksidan på ny koppar.
Ärgning betyder väl att kopparn har reagerar med syre?

Vad jag förstår går det att märka också redan ärgad koppar - men då bör man visst märka i skarvar och veck. Det blir ju mindre slitage där också...

Sätter man på nya stuprör bör man nog märka på delar som inte är riktade utåt från huset - kanske ska man spraya inuti lite grann också.
 
Krilleman
All form av DNA-sparay hindrar väl inte tjuven från att ta metallen... Denna hjälper inte ägaren något om inte polisen tar tjuven på bar gärning med metallen på flaket av bilen.

Koppar omsätts väldigt fort i "svarta led". Oftast någon dag, eller två, om man har dom rätta kontakterna!

Fortkörare verkar ha en högre prioritet då det är lättare att klara upp dessa "brott".

Men det är min åsikt!
 
krilleman_215 skrev:
Fortkörare verkar ha en högre prioritet då det är lättare att klara upp dessa "brott".
OT, men det är väl fullt rimligt att man lägger större resurser på att lagföra den som tar onödigt stora risker med andras liv framför den som stjäl (försäkrad) takplåt.
 
Krilleman
Nyfniken skrev:
OT, men det är väl fullt rimligt att man lägger större resurser på att lagföra den som tar onödigt stora risker med andras liv framför den som stjäl (försäkrad) takplåt.
Ursäkta min otydlighet! Det jag subtilt ville framställa var att koppartjuvarna inte hittas vid en fartkontroll eller ett skrivbord, utan att aktivt motverka brott genom att vara ute på fältet både med fotsoldat och motorburna enheter! Närvaro "på stan" och vid tänkbara ställen för brott är vägen att vandra. Tvärt emot vad som verkar vara dagens devis!
 
Varken larm, lås, dörrar.stängsel etc hindrar heller tjuvar fullt.ut från inbrott.och stöld. Men det handlar om att göra det.så svårt och oattraktivt som möjligt för dem och leda dem ngn annan stans. Har tjuven väl kommit förbi låset är det öppen gata - men märkdna sätter spår och följer med godset vart det än är. Såg ett program på tv där ngn fr kriminellas revansch I samhället sa att de inte gillar Dna märkta föremål. Kanske finns inslaget kvar i något arkiv om du söker. EMIL
 
I
Lyfter tråden, för nu har det hänt igen. http://www.di.se/artiklar/2015/9/1/100-kvadrat-koppartak-borta-pa-kyrka/
Direkt tänkte jag " varför har de inte larmat det ", sen kom jag att tänka på den här tråden och vad jag skrev där. "Inte lätt", jo men det är det ju! Har inte läst igenom tråden så detta är kanske redan föreslaget. Det borde väl gå med metalldetektor. http://www.conrad.se/Metalldetektor...sats-9-V/DC.htm?websale8=conrad-swe&pi=191061 Principen menar jag? Jag är inte insatt i elektroniken men det finns larmföretag som bygger efter önskemål. Förmodar att de gärna hjälper till då det tydligen finns en marknad.
Sådana spolar borde ju gå att fästa på insidan av taket.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.