Hej,

Har tänkt att fixa en obehandlad ekbänkskiva så att den blir svart och sedan försegla med hårdvaxolja. De metoder jag har hört om är antingen svartbets eller lut. Undrar om det är någon som har testat och kan dela med sig av erfarenheter?

Köket är i en skånelänga som renoveras försiktigt så perfektion är inget krav, allt annat är slitet och vint, men en kompis hade svartbetsat och sedan lackat köksmöbler i ek, och där var färgen fortfarande vattenlöslig!

Jag har en slarvbit som jag tänkte prova metoderna på, men om någon har hur det håller och om det är något man ska tänka på vid påföring så hade det uppskattats.
 
Vi gjorde ett köksbord av en stavlimmad ekskiva, som vi svartbetsadse. Vi provade först med vattenlöslig bets, men det blev mest grått. Vi valde slutligen lackbets, som gav ett bra resultat. Torkade mycket långsamt, men nu är det mycket tåligt och färgar inte av sig. Om detta är bra till en köksbänk är jag dock tveksam till, får man sprickor i lacken så riskerar man förmodligen fuktskador.
 
Tack för svaret!

Nej, lack och bänkskiva känns inte rätt som du säger. Det lutar lite åt lut... Vill ha det riktigt svart och annars har jag mest hittat info om industriell betsning, inte på hemma-pular nivå. Ett par kompisar har svarlutat sitt golv och haft vax på, riktigt fint och jämnt. Lut förstör ju träfibrerna men jag kommer inte att göra det på en "fin" ekskiva i vilket fall. Och vi har en rostfri där det är mkt spill.
 
Har testat att luta och olja ekbänkskivor med gott resultat tidigare. Vi ville komma åt en djup mörkbrun nyans utan rött i, lite åt valnötshållet utan att betala 4000:- metern för bänkskivor. Jag använde då en svartbrun lut, därefter en black walnut-olja från Timberex. Det gav ett bra djup i färgen som inte är så känsligt för repor och annat, lutets pigment tränger ju ned en bit, och repa är lätt att olja in igen. Dock kvarstår ju problemet med ek, metall och vatten. Garvsyran i eken (eller vad det nu är..) reagerar och det blir svarta märken. Men det vet du säkert redan.

Kan tänka mig att om man använder svartlut ist för svartbrun och dessutom upprepar lutbehandlingen ett flertal gånger så kan man komma nästan hela vägen till svart.
 
Vi svartbetsade två ekbänkskivor till tvättstugan nyligen och lackade över.
Använde Herdins lackbets, två strykningar (grafitsvart) och sen nån högblank båtlack, också två strykningar.
Blev kanon, precis som vi ville ha det, svart och blankt men samtidigt lite ådring som syns igenom.
 
  • Gilla
Anna Pettersson1 och 2 till
  • Laddar…
Ja, det beror ju på vilken yta man vill åt. Vi hade tänkt oss en sidenmatt yta, så då är ju oljor och vax bättre.

Kul att höra att metoden med lut fungerar, för jag har nämligen precis lutat första omgången! Körde med sk gammaldags trälut, svart, samma tillverkare eller system som Osmo. Det blev skitsnyggt, svart med ådringen synlig och utan rött genomslag. Sen så har jag oljat med timberex heavy duty, som man skulle använda när man hade svart pigment för att binda in det. Idag så ska jag behandla med Osmo Hårdvaxolja. Det går så lätt så det är nästan löjligt.

Jag har även kört samma metod på ett par furuskivor som vi ska ha som sparkbrädor under köksskåpen, och oj vad furu suger in oljan! Den lilla burken jag köpte räckte ingenstans, men det blev iallafall en strykning på dom också. Minimalt slitage så det får väl gå.

Jo, svarta märken i ekbänskiva har vi i tvättstugan, lite därfär jag var inne på att göra dom svart med en gång!

Tack för jätttebra svar!
 
Låter intressant..
Skulle vara kul om du la upp lite bilder på resultatet!
 
ja verkligen..
lavin: kan du inte skicka upp lite bilder :)
 
Jojo, bilder, ni vet inte vad ni begär! kameran är fin ute men hemsk inne. Eller så är det bara fotografen...

Har en liten terapiblogg där det ligger lite bilder på rivningen och återuppbyggnad. Inte helt framme än men det kommer väl. Köket är renoverat i byggnadsvårds- och återanvändningsanda, så strävan var att få något som passar husets själ. Och det tror jag vi har lyckats med, lite snett och vint, grundligt hantverk och bra material.

Bänkskivorna ser väldigt högblanka ut på bilderna, men det är mest ljuset. Det är en sidenmatt lyster och man ser att det är ek, strukturerna syns men det är helt ebenholtssvart. Passar väldigt bra till linoleumrutan, det rutiga grafiska mönstret kräver lite tyngd av bänskivan som motvikt.

Ett tips till den som vill pröva är att 1-luta utomhus, det stänker! 2- ha mycket heavy duty olja, för att fixera det svarta ordentligt.
 
Jag funderar på denna metod för att slippa missfärgningar i skivan som så lätt uppstår på oljade ekskivor. Hur tycker du att det fungerar? Tro du att skivorna är så mörka att vatten fläckar och fläckar efter gårdagens ölburkar inte kommer att synas? Hur djupt i träet sitter pigmenten, hur repkänsligt är det? Hur tänker du behandla i framtiden, räknar du med att få göra om behandlingen med lut?
 
När det gäller fläckar, så verkar den inte reagera alls. Det är bara att torka av för det tränger inte in. Det enda jag kan tänka mig är om man skär eller skrapar i trät så att man får bort vaxet, men det går väl att fixa.

I eken verkar det inte ha trängt ner så djupt. Sågade till en fönsterbänk häromkvällen och bara i "kvisthål" så hade färgen följt med djupare.

Slitage har jag ingen koll på än, men hårdvaxoljan verkar kanon. Det tar ca två veckor innan den är riktigt härdad.

Underhåll krävs ju, som med allt annat, för osmo är det nån liquid cleaner som man ska ha på en gång om året. Vid skador går det att slipa och sen fylla på med grundoljan igen.

Luta på oljat trä är ju lite svårt eftersom ytan redan är mättad, men slipar man bort oljan så kanske det kan funka. Annars har jag sett att det finns en svart dekorvax. Men jag tror inte att det ska bli så besvärligt, inte på en bänkskiva inte. Det är ju egentligen en behandling tänkt för furugolv så det borde väl funka här med. www.welinoco.com har en bra hemsida med instruktioner osv.

Jag är riktigt nöjd iallafall, men det ser inte laserat ut, det är SVART. Riktigt snyggt när man lägger upp mat på vita tallrikar för vidare färd mot matbordet.
 
Hej en chansning då tråden är lastgammal men det e det som är poängen.
Lavin (eller andra med samma bänkskiva), hur står den sig efter ett par år? är Ek+svartlut+hårdvaxolja en bra kombo? skulle ni göra om det idag? Det verkar som som ett klart attraktivt alternativ om det blir riktigt bra då svartek är rejält mkt dyrare.
mvh
 
Vi har använt svart bets och sen Ösmo matt hårdvaxolja.
Väldigt enkelt att dra på och håller t.o.m i badrummet
 
Hej,

jag bor inte kvar där men det höll utmärkt i ett år, har inte hört några klagomål heller, 1-luta 2-fixera med timberex 3- slityta med osmo hårdvaxolja. Nu finns det en top-oil för bänkskivor men den har jag inte provat.

http://www.welinoco.com/gammeldags-tralut-svart-p-48-c-228.aspx
http://www.welinoco.com/timberex-heavy-duty-uv-p-82-c-443.aspx
http://www.welinoco.com/osmo-3062-hardvaxolja-originalet-matt-p-56-c-437.aspx

Om jag hade gjort det nu så hade jag målat med svart linoljefärg, klart miljövänligare.
 
Akahigi
Om jag hade gjort det hade jag eboniserat eken och sedan hårdvaxat, har testat det och på ek blir det jäkligt svart. Lös upp stålull i ättika, tar något dygn, stryk på, låt verka, torka av. Svart som tusan. På med vax.
 
  • Gilla
Linu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.