Frågar för min syster

Hon och hennes kille bor idag i Norge i en bostadsrätt för ca 2 MSEK, båda har jobb men hon är just nu mammaledig.

De är intresserade av att köpa ett specifikt hus i Sverige för ca 1 MSEK som ligger ute för försäljning.

De hinner inte sälja sin lgh för att finansiera husköp samt att det ska ordna med jobb i Sverige.

Bank i Sverige säger nej till lån då de ej har inkomst här och bank i Norge säger nej till utökat lån..

Vad finns det för möjligheter att lösa det för dom? Har ni någon idé?
 
Hör med fler banker?En möjlighet kanske är att höra med exempelvis bluestep om det inte fungerar med de vanliga bankerna.Sen när de sålt bostadsrätten och flyttat så kan de byta bank.
 
bozze4evigt skrev:
...
Vad finns det för möjligheter att lösa det för dom? Har ni någon idé?
Eget kapital?
Nej, jag skojar bara, hade det funnits så hade du nog inte frågat.

Men kanske finns det någon släkting här i Sverige som kan gå i borgen?
Du själv kanske?
 
Det beror alldeles på vilken bank de frågar och hur deras ekonomi ser ut. Jag är själv bosatt utomlands och har lån och fastighet i Sverige. Kontaktade banken för någon månad sedan om att ta ett till lån då jag eventuellt var intresserad av en till fastighet och de beviljade det lånet också...
Det är lite krångligare och tar längre tid att ansöka om lån än om man arbetar och har inkomst i Sverige då de behöver fler dokument som anställningskontrakt, senaste lönespecar, intyg från arbetsgivare osv men har man rätt bankman borde det lösa sig...
Jag har SEB och de har en egen avdelning för utlandsarbetare som de kallar "non-resident".

MVH

Daggen
 
Redigerat:
Vi gjorde samma sak för ett par månader sedan, köpte i Sverige innan vi sålde i Norge. Lite extra dokument till svenska banken men det gick i stort sett smidigt.

Mvh Daniel
 
Kan de bli problem om man ej har till kontantinsats? En av bankerna ville ha 25%

Är planen att sälja i Norge eller behålla?
 
Utan kontantinsats tror jag att det blir problem... 15-25% tror jag nog är ett minimum de måste ha. I mitt fall gällde minimum 25%.

MVH

Daggen
 
Ofta brukar ju bankerna ställa krav på att låntagarna har ett undertecknat säljkontrakt av det gamla objektet vid tillträdet av det nya objektet.

Men om detta inte är tillräckligt för de banker de har frågat och eftersom de har svårt att få lån till så (förhållandevis) små belopp det handlar om här kanske de ska ta sig en funderare på om de verkligen har ekonomi att klara av dubbla boendekostnader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.