Behöver ett extra uttag och tänkte dra in ytterligare en EKK (totalt fyra) i en utanpåliggande dosa, men det börjar bli riktigt trångt. Dosan ska ju också kunna användas utan den medföljande plinten. Vad blir bäst att koppla med då, ubåtar, wago???
 
Jag skulle förslå Torex.. men va vet jag.. är bara hobbyelektriker :)
 
Torix tar mycket plats, jag hade kört på ubåtar!
 
När det gäller utanpåliggande installationer skulle jag föreslå att du använder Wago.
Torix har en tendens till att bryta av kopparn när du skruvar på den.
Sen blir det bättre utrymme i dosan om du kör med Wago istället för Torix.
 
kanske byta till en större dosa, typ ted 012? 14 380 87 med måtten 100*100*49
wago eller miniubåt, inga tomtemössor!
 
År det riktigt trångt så bygger ubåtar minst. Wago bygger mest enligt min åsikt.
 
Tack för tipsen, ser ut att bli ubåt eller wago då lite beroende på vad jag får tag på och får plats med (tror båda alt blir mindre än den befintliga plinten). Kanske det guppar omkring några båtar i bra-att-ha-lådan...

:)
 
En liten fundering.

Finns det någon (gärna med behörighet) som kan berätta vilka kombinationer av ledningar som är tillåtna med olika kopplingar?

Tror mig veta att man få kombinera Ekk och FK i en torix, däremot så har det sagts mig att man inte få ha måntrådig (typ anslutningssladd, eller den ganska mjuka värmetåliga PLS 90) i torix.

Vilka andra "begränsningar" finns det för koppling och trådtyper? Får man använda ubåtar till vilka trådar som helst?
 
Eftersom hempularen tog upp det....
Jag har skarvat en EKKJ med en EKLK (2,5mm2) under huset, fick ihop det men gillar inte att det var så trångt så jag tänke byta ut torixen som jag använde till wago (de med endast två hål). Bland annat ska EKKJs skärm anslutas med EKLKs grön/gula ledare. Passar torix bäst för just denna jord-skarv?
 
Rk får ej skarvas med torix eller vanliga wago. Ubåtar eller dom speciella öppningsbara wagon gäller där. Fk och Ek får skarvas med alla 3.
 
en kabelskarv kan även göras med abiko skarvhylsor mha en rejäl presstång "typ med utväxling" och krympslang...
 
Rk får ej skarvas med torix eller vanliga wago. Ubåtar eller dom speciella öppningsbara wagon gäller där. Fk och Ek får skarvas med alla 3.
Tackar för svaret.
 
Erik_D skrev:
Rk får ej skarvas med torix eller vanliga wago. Ubåtar eller dom speciella öppningsbara wagon gäller där. Fk och Ek får skarvas med alla 3.
Nja, inte riktigt rätt, TORIX får användas med RK. Enligt tillverkaren, tror dock att THORSMAN har ändrat godkännande på dom.
För 2 år sedan på pekade jag att deras "sockel Perilex" inte var godkända, p.g.a dom var monterade med RK. (och i deras monterings anvisning skrev dom att det gick bra att koppla ihop dessa RK med TORIX). Då d.v.s 2 år sedan så var TORIX ej godkända att koppla ihop med RK.

Men nu verkar det vara så....
>>>>>>UTKLIPP från www.lexel.se >>>>>>>>>

Produktsammanställning E-katalog


Toppklämma
Toppklämma med testhål och sexkantfäste för skruvdragare. godkänd för koppling av entrådig, flertrådig, mångtrådig och extra mångtrådig ledning, samt kombination av dessa.



Sök på E-nr eller benämning

Tipsa om sidan!
Skapa pdf med bild
Relationshandling
Skriv ut


Typ Beskrivning Färg Material Dimension Antal/förp Art.nr E-nr Miljöfakta
TORIX T6 kabelarea <12,5mm Röd PA - 100 3000210 1440842

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
 
Erik_D skrev:
Rk får ej skarvas med torix eller vanliga wago. Ubåtar eller dom speciella öppningsbara wagon gäller där. Fk och Ek får skarvas med alla 3.
nu verkade ju inte detta va helt rätt tydligen enligt "el richard", men är skärmen på en EKKJ 2,5mm2 en FK/MK/RK?? denna kabel ska jag använda:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=915&iItemId=89043
 
  • Gilla
PUTsk
  • Laddar…
Ja du får skarva med TORIX, men jag hade nog använt en dubbel ubåt eller en större sockerbit.

Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.