Hej!
Vi står i färd med att renovera ett badrum vilket lett till ett omfattande stambyte av vår villa. Villan är på 2 plan + källare och nu kommer i princip en stor vägg rivas på alla plan i mitten av huset. Min fråga är då, på vilka sätt kan jag vara lite förtänksam och planera in för kommande behov? Vad är smart att göra samtidigt som man ändå öppnar upp mellan 3 våningar?

Två saker jag kommit att tänka på är:

1. Dra ett extra rör för eventuell framtida centraldamsugare?

2. Dra ett (eller flera?) VPrör för eventuell nätverkskabel till dator/tv?


Fler tips och bra att tänka på tas varmt emot!
 
Hur är det med ventilationskanaler? Finns sådana redan? Kan det behövas en imkanal?
Det är för övrigt väldigt klokt att tänka efter när man har ett sånt tillfälle.
 
Det kan nog vara bra att dra rör till sådana ställen där man kan tänkas vilja ha en trådlös accesspunkter, sensorer, larm etc.
 
Rören för centraldamsugare finns i minst två olika storlekar beroende på vilken tillverkare/märke det är.
 
Mattiasp: Ventilationskanaler finns gott om i huset, men vad menar du med imkanal? Härligt att någon håller med om att det kan va smart att tänka till. Min sambo tycker mest det är "onödiga" grejer ;)

Kabanja: Det är trådlös accesspunkt jag tänkt mig eftersom jag har modemet till internet i källaren. Larm va ett bra tips, ska fundera på den. Andra sensorer?

Demmpa: Det va ju rackarns.. Antar att jag måste bestämma ett eventuell framtida märke på damsugarn då :/... Vet du om det finns det någon som är mest använd eller passar flest typer?
 
Det jag vet är att CanVac och Electrolux inte är kompatibla med varandra. Vet ej om det finns övergångar mellan dom olika storlekarna.
 
En imkanal är det som används för köksfläktar. De skall vara brandskyddade i minst klass E15, vilket motsvaras av 30 mm brandskyddsmatta. De är inte roliga att montera i efterhand. De är för övrigt aldrig speciellt festliga att montera.
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
Demmpa: Då ska jag kolla upp om man kan helgradera. Typ om det finns övergångar från ena till andra eller tvärt om som du sa.. Antar att båda drivs av någon lågvoltsström också. Kanske nåt att tänka på.

Mattiasp: Ah, då förstår jag. Det va ju faktiskt ett mycket bra tips om man verkligen ska planera ordentligt. Det gör det kanske lite enklare för vissa att byta planlösning genom en ny fläktkanal mm.. Slippa sätta in kolfilterfläkt tex. Ska tänka lite på den...
 
När vi byggde vårt nya badrum (helt ny husdel) så satte vi in en konventionell vattentoa. I efterhand har jag ofta tänkt att det nog hade varit bra om man varit lite förutseende och lämnat plats i krypgrunden för ev andra lösningar i framtiden - t ex mulltoa, urinseparering eller vad det nu kan bli. En annan sak jag missade var att lägga in kanaler för nätverk, ev högtalare (till bastun) mm. En vattenutkastare på utsidan av väggen hade också varit bra att ha... När man väl har lagt fuktspärr och kaklat från golv till tak blir det knepigt att ändra något i efterhand. Hade varit smart att tänka efter före. (Och det kostar så lite att förbereda.)
 
Jag hade dragit flera elrör (VP-rör) bara utifall att. Du behöver ju inte veta idag vad dom skall vara till men en vacker dag dyker det upp ett behov av något och då är det guld värt att det finns fördragna rör för att kunna ta sig mellan våningarna.
 
Var med och planerade ett hus för länge sedan. Vi dubblerade då eldosor och VP-rörså att varje vägg i varje rum fick en extra dosa. Under åren har dessa rör använts till telefonledningar, lågspänningsledningar, högtalarledningar, antennkablar, nätverkskablar och bredbandsnätverk.Det har varit till sor hjälp under 40 år.
 
Håller helt med vad gäller VP-rör. Det är billigt så dra ett helt gäng. Har själv lagt in extra kanaler när jag byggt om i huset och i flera fall har de kommit till nytta i efterhand.

Min fru tyckte också jag var knäpp i början, men nu efter några år har hon sett att det faktiskt har sina fördelar och protesterar inte längre om vi bygger om något och jag vill dra extra rör :)
 
Grovt rör för HDMI-kabel till TV?

Över lag är det bättre att dra 20mm rör/slang än 16mm.
 
Skogsbullen skrev:
Grovt rör för HDMI-kabel till TV?

Över lag är det bättre att dra 20mm rör/slang än 16mm.
Helt rätt! Sen kan man även tänka sig att dra separerade rör för ström och signal för att slippa störning av t.ex lågnivå kablar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.