När jag kollade i en bok (Husets ABC) och sökte lite på nätet (Anticimex bl a) så står det att så fort det är rost på element ska de bytas ut. Kan vara jättedåligt skick på insidan om det är synlig rost och finnas risk för läckage.

bild (1).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har särskilt ett element i källaren(bilden) som är ganska mycket på och kommit ganska snabbt. Huset är sen -82. Ska man redan behöva börja byta ut elementen?
 
Krilleman
Är det bara ytrost så går det ju att stoppa angreppet.

Slipa ner försiktigt och måla.
 
Om vattnet kommer inifrån radiatorn är det inte så bra förstås. Kan det ha kommit fukt eller kondens från något annat håll som orsakat detta? Hur ser det ut i underkanten, är det likadant där?
 
Ser ut som rosten kommer från utsidan.
ett element brukar inte börja läcka på flera ställen samtidigt.
är det inget vatten på elementet / golvet så är det inte så troligt att elementet läcker.
någon kanske har torkat blöta kläder på elementet eller spillt vatten när blommorna vattnats.
slipa bort all rost, grundmåla med rätt grundfärg ej vattenbaserad grundfärg på järn är mitt råd. måla sedan med elementfärg den kan vara vattenbaserad.
 
Det är bara i ovankant och tror också det bara är ytrost, blev lite orolig när jag läste det jag skrev tidigare. Har inte sett någon tendens till läckage. Får höra efter i färgbutik vad jag ska ha för färg. Tack för era synpunkter.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.