Hej!

Nästa steg i renoveringen är att installera FTX och är lite fundersam vad man får för pengarna och vad man ska välja... Huset är ett timmerhus på 80 kvm och 3 rok + 1 bad. Stommen är på ut och insidan försedd med vindduk så ganska "tät" för att vara timmerstomme. Huset värm med pelletskamin som har till luften utifrån. Rördragningen till FTX kommer bli mycket kort max 3 meter rör.

I sverige kostar FTX ca 15 000 - 20 000 för storleken jag behöver.

Till Exempel: http://www.luftbutiken.se/ftx-aggregat/917-ostberg-heru-50-s-2.html

I polen får man ett FTX för ca 5 000 men är då något enklare i sitt utförande

Exempel på Engelsk sida men priset är bättre i polen för samma aggregat:

http://www.fantronix.com/acatalog/Heat_Recovery_2-Bed_House_Kit.html


Är det någon som köpt FTX från Polen ?

Några saker att tänka på ?

Tacksam för alla synpunkter!

/ Nimos
 
Justerat in några stycken modeller av liknade märke från Polen.

Avfrostningstekniken brukar saknas eller vara bristfällig.
Eftervärmningsbatteri brukar saknas.
Ljudnivån brukar vara enorm.
Brukar vara svårt att hitta en kurva för vad fläktarna klarar av att leverera.
 
Välkommen till forumet!

Har du någon länk till den polska leverantören?

Jag har haft ett svensktillverkat aggregat som stämde på pricken med det som Tjoa beskriver: bristfällig avfrostning, ingen eftervärmning och hög ljudnivå. Detta trots att det kostade ungefär som det TS länkar till.

Nu har jag ett gammalt aggregat, också det svenskt, som dessutom bara har 50% verkningsgrad. Så nästan vad jag byter till så lär det bli bättre.
 
Den Polska tillverkarens hemsida : (Där finns också effektkurvor mm)
http://www.vents-group.pl/wentylacja-profesjonalna/centrale-wentylacyjne/vutv-mini-vuth-mini

Lite länkar till olika försäljare:
http://www.ceneo.pl/17121604#mh=u0s...eAWDsJ7HKA6wtT0Nw7HnXqSs5C7BUGBEIjg34dcwZ1Gw2

Tjoa: Har inte specifikationerna stämt mot verkligheten eller har helt specifikationerna varit sämre men stämmer ?
d.v.s har till exempel ljudnivån varit högre än specifikationen eller specifikationen varit högre i grunden än det svenska? Sen på vilket sätt har Avfrostningstekniken varit dålig ? Klarar de inte -25 grader enligt specifikation eller har de svenska bättre specifikation (till exempel - 35) ?

För mig är det stor skillnad om sakerna är enklare och billigare men med sämre specifikation som stämmer ELLER om produkterna inte håller vad de lovar..



Övrigt: Modellerna från polen är helt klart enklare i sitt utförande och saknar till exempel eftervärme, men för mig är det inget problem så jag enkelt kan installera en separat kanalvärmare för 500 kr efter FTX.
 
Tycker det har varit bristfällig dokumentation. Det har inte riktigt gått att utläsa vad det ska klara.
Lite känsla att man lovar mycket men att de löftena mest är vid optimla driftlägen med solen i ryggen, medvind, och nedförsbacke samt fredageftermiddag.

Tittar man på trycket så vid 200pa (bra referenspunkt) så klarar aggregatet precis vad du behöver ha ut på 80m2.
Med andra ord kan du räkna med högsta ljudet. Sen redovisar man inte var ljudet är uppmätt. I kanal, utanför eller 2m ifrån. (kanske de gör men jag hittar det inte.)
Återvinningen ser ju bra ut vilket får miig att dra öronen åt mig. Om det inte sitter någon förvärmare kommer ju aggregatet gå i avfrostningsläge från -1 grad. Så när man behöver spara energi så gör man det inte.
Filterklassen är G4 och det kan va så att det inte funkar med F7 då de är mer tryckkrävande.

Men vet man allt detta så kan man köpa. Vill bara lägga varningens finger för att man kan känna sig lurad när man förstår vad man har köpt.
 
Jag har testat några stycken åt ett företag som var intresserade av att importera och sälja dessa aggregat. Företaget gick inte vidare med detta då driftsäkerheten inte fanns och allt krånglade samt man kan inte räkna med support och reservdelar. Man tycket inte så mycket kan krångla med alltid var det någon fläkt eller själva fläktstyrningen som inte fungerade. Ljudet var oftast ganska högt då fläktarna inte gick att ställa in så bra utan man fick köra på för högt varvtal. Vid kyltest så frös värmeväxlaren och då får man komplettera med förvärme och då försvinner vitsen med återvinningen mm.
 
E
Hej! Nackdelen när du köper från Polen är mycket riktigt det som några här poängterar, kvalitén! Det kan kännas lockande att köpa billigt, men ha då i åtanke, när det strular, vem står till svars för produkten? Jag jobbar dagligen med ventilationsprodukter/frågor och där är vikten av att ta ansvar för sina produkter A & O. Vi har t.o.m 10 års garanti på våra produkter mot att man skriver ett serviceavtal med ngn av våra Certifierade Partners. Då ordnar de med filterbyten mm för att sköta er ventilation på bästa sätt. Tio år - det är det inte många som slår :) If you think it´s expensive to hire professionals, wait until you hire a amature. Lite samma med produkter... /Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.