Den mytomspunne strandridaren Johan Ahlboms hemvist Strandridaregården på Gotland ligger ute till försäljning. Här var Carl von Linné på besök 1741.

Du kan läsa artikeln här: Strandridarens 1700-talshemvist till salu
 
Ahlbom? Vad dog han av? Reumatism?!
Men visst är det vackert!!!
 
  • Gilla
haavard
  • Laddar…
Där vill jag bo!
 
Perfekt som somarstuga. Bo där? Aldrig.
 
Kan ju släpa ett gäng artister till ett gammalt hus på Gotland och där får de sjunga varandras låtar.
 
Varför inte bo där? Där vi bor nu har vi i och för sig el indraget, men inget vatten och alltså inte toalett inne. Allt sånt har vi i ett hus vid sidan om. Jag tycker det är underbart!
 
Kirre2 skrev:
Varför inte bo där? Där vi bor nu har vi i och för sig el indraget, men inget vatten och alltså inte toalett inne. Allt sånt har vi i ett hus vid sidan om. Jag tycker det är underbart!


Här finns det inget bekvämlighetshus "vid sidan om". Åtminstone inte något bekvämlighetshus värt namnet. Vill du ha skita inne och äta ute får du fråga statliga antikvarier om lov. Man kommer att tvinga dig att meja gräset med lie, iklädd folkdräkt. Och gud nåde dig om du har fel folkdräkt! Då ingriper nyfikna grannar...
 
:D Nyfikna grannar är förstås inte roligt... Men folkdräkt är okej för mig.
 
Gillar folkdräkter faktiskt :)
 
Om man ska se det lite seriöst, det jag verkligen skulle sakna vore kylskåp och tvättmaskin. Att inte ha nån el till att ladda och driva mobil och dator mm skulle också vara jobbigt.
 
K
Finns det något som säger att man inte får koppla in el? Brukar inte kulturarvsstatusen framförallt hindra från att förändra det yttre?
 
C
Kallebo skrev:
Finns det något som säger att man inte får koppla in el? Brukar inte kulturarvsstatusen framförallt hindra från att förändra det yttre?
I mäklarannonsen står det att byggnadsminnesförklaringen gäller exteriören. Men som jag förstått det är det inte nödvändigtvis alltid så. Misstänker dock att Bungemuséet skulle bli rätt besvikna om man blåste ut huset invändigt och uppdaterade det till 2014-standard.
 
Man behöver knappast blåsa ut allt i huset för att dra in lite el! (Gud förbjude!) Men i så fall! Då ska jag bara skrapa ihop tre miljoner!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.