Cornelia B skrev:
Matplatsen är för liten för att ha som vardagsrum tyvärr..
Men den är stor nog att ha som både kök och matplats?

Bara jag som tycker att vardagsrum inte ska vara asstora, för då blir TV'n liten? :)
 
Ja det är nog bara du! :)
Det blir ju inget jättestort kök så som jag har tänkt, men som jag skrev tidigare kan man ha matsalsbord i vardagsrummet och använda när man har gäster.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
stefancrs skrev:
...Bara jag som tycker att vardagsrum inte ska vara asstora, för då blir TV'n liten? :)
Konstigt argument! Du kan väl sätta dig lite närmare dumburken då.

Vi blir nog fler och fler som tycker att TVn inte direkt ökar livskvaliteten.
Det finns faktiskt mycket annat att ägna sig åt här i livet.
 
KnockOnWood skrev:
Konstigt argument! Du kan väl sätta dig lite närmare dumburken då.

Vi blir nog fler och fler som tycker att TVn inte direkt ökar livskvaliteten.
Det finns faktiskt mycket annat att ägna sig åt här i livet.
Jag tittar nog i snitt på 15 minuter TV per dag. Och då aldrig på tablå-tv, utan bara on-demand. Känner mig inte förslavad direkt. Men jag uppskattar vissa serier, dokumentärer och filmer och tycker det är lättare att möblera ett mindre vardagsrum än ett stort på ett bra sätt. Det innefattar givetvis att hamna närmare TV'n.
 
Rådet om att först bo in sig lite är mycket bra.

Flytta köket lär gå. Man kanske får tänka sig att sätta någon typ av "låda" eller så för att dölja ledningarna om det inte går att lägga dem i golvet men det brukar alltid gå att hitta nån typ av lösning på det
 
  • Gilla
Cornelia B
  • Laddar…
Problemet med att "först bo in sig" är tyvärr att man måste renovera köket i vilket fall, antingen på nuvarande plats eller i matsalen. Badrummet skall också renoveras. Så vi har tänkt oss att renovera först och sedan flytta in när allt är klart, känns skönare än att bo på byggarbetsplats. Men vi får helt enkelt ta dit någon som kan kolla på det och se hur det blir. OM vi nu köper den! Tack för alla råd!
 
Jag tycker att Cornelia gör helt rätt!

Byt plats med kök och "matsal" så blir köket mer centralt, lättåtkomligt från entréhallen och med bättre kontakt med vardagsrummet.
Nu kan jag inte riktigt se storleken på rummen, men ett matbord för frukost och vardagsmåltider bör ju få plats där.

Hur krångligt det är att dra om avloppet får bedömas av fackman på plats. Och ingenting är ju omöjligt :)
El och vatten är ju knappast några problem, då ledningarna har så små dimensioner.
För avloppet bör väl 50 mm räcka fram till stammen, eller behövs 75 mm?
Om man inte väljer IKEAs senaste, så kanske avloppet enkelt kan dras i skåpsockeln.
 
  • Gilla
Cornelia B
  • Laddar…
Att flytta köket går men avloppet blir komplicerat och troligen ganska dyrt att flytta. Du skall ha mellan 1 och 2% lutning och dessutom helst med 75 mm rör för dubbel disklåda och diskmaskin. För att veta om det går att dra det den kortaste och rakaste vägen under golvet i bjälklaget måste du bryta upp golvet. Du måste kunna se utrymme och konstruktion. Alternativet är att gå utmed väggarna i en klack. Det blir långt men det är inte det största problemet utan det blir en 90 graders som kommer att vara nästan omöjlig att rensa. Lösningen är 2 stycken 45 graders böjar som tyvärr tar stor plats i hörnet. Jag flyttade in i en förening där en medlem hade dragit några meter 50 mm rör i bjälklaget och med en 90 graders böj. Ständiga stopp som föreningen betalade till en början men som efter en tid han fick betala själv eftersom det inte var utfört korrekt och inte heller gjort av en licensierad rörmokare.

Så mitt första råd är. Flytta inte köket. Hitta en annan lägenhet. Mitt andra är att kosta på några tusen för att får ett utlåtande i förväg från en licensierad rörmokare. Kan bli några tusenlappar till för att återställa golvet.

Om du ändå flyttar köket så ta dit samma licensierade firma som kan göra jobbet korrekt och och kan ge dig intyg på att allt är korrekt utfört. Gissar att föreningen kräver det eftersom föreningen normalt ansvarar för avloppet .

Dessutom skall du dra ny el och det är inte heller gratis. Speciellt om det inte finns en nolla för en eventuell induktionshäll framdragen. Glöm 100 tusen lägg på 50-100 till. El och VVS är inga gör-det-själv jobb speciellt i en fastighet man inte äger som en bostadsrätt.
 
Jag håller på att flytta både kök och badrum för att få ett extra sovrum och bättreplanlösning. Jag tycker defenitivt att ni ska flytta köket om ni ändå ska köpa nytt kök. Det är avståndet mellan diskhon/diskmaskinen och stammen som avgör ifall ni får tillräckligt med fall (1-2 %).
Kostnaden att flytta avloppet är inte så stort. Ifall ni köper IKEA-kök kan ni klara er under 100 kkr.
 
Av förslagen i tråden tycker jag ditt (Cornelia B) ursprungliga är bäst. Kan bara upprepa en del förslag du redan fått.

- Ta dit en röris för att få ett utlåtande och några ideer på hur det kan komma att bli med rördragningen innan du bestämmer dig.
- Var beredd på att behöva justera upp budgeten för köket.

Har ni lite flyt och det visar sig att rördragning och el inte blir alltför komplicerat, samt att ni tar ett IKEA-kök med relativt basic vitvaror och gör mesta delen av övrigt jobb (alltså förutom el och vvs) själva kan det gå med 100 tkr. I annat fall behövs sannolikt mer pengar.
 
Du behöver plats och fall för att dra om avlopp och köksventillation (det är trist med kolfilterfläkt). Tappvattnet är inget större problem. Tunna ledningar och förhållandevis snäva rörböjar.
Att dra avlopp till nytt kök under golvet tror jag blir svårt i en lägenhet. Trossbottenlådorna måste vara orienterade åt rätt håll om du inte ska tvingas borra dig fram genom bärande bjälklag. Besvärligt, olämpligt konstruktionsmässigt, kräver lov och är med all rätt knappast poppis hos bostadsrättsföreningen. Dessutom kräver fallet att påsticket (där du kopplar in ditt avloppsrör) på avloppsstamen* ligger en bra bit under golvnivå, vilket är mindre troligt. Antingen måste du då försöka sänka påsticket ner i golvbjälklaget
(svårt eller omöjligt) eller höja upp sovrumsgolvet. Även om takhöjden skulle vara tillräcklig för ett höjt golv, och du kan acceptera trappsteg, så hamnar nog sovrumsfönstret på en lite lustig höjd och du måste kanske byta till en mindre radiator under fönstret.
Även att dra avlopp och vatten längs fönsterväggen blir besvärligt, bl a med tanke på radiatorn.
Börja med att kontakta stadsbyggnadskontoret. De ska lätt och snarast möjligt (offentlighetslagstiftningen) kunna förse dig med de färskaste bygglovsritningar de har som visar var schakt för VVS- och ventilation är placerade i lägenheten. Nästa steg är att på plats kolla om bygglovsritningarna verkar stämma med verkligheten.
Har du riktig tur så är det ett schakt med avloppsstam/ventilation i nuvarande matrum, till höger om dörren från hallen, där du kan koppla in dig. Troligen inte, men kolla för säkerhets skull.
Jag misstänker att det finns ett gemensamt schakt för kök och bad bakom elspisen, som innehåller ventilation och förhoppningsvis även stående avloppsstam och vatten.
Du kan flytta dörren mellan nuvarande kök/matrum närmare ytterväggen/fönsterväggen och få plats med diskbänksskåp där dörren nu sitter. Då kan du dra såväl köksavlopp, vatten som ventilationskanal till det nya köket längs den vägg, i nya sovrummet, som gränsar till badrummet. Köksventilationskanalen förläggs i trumma i vinkeln vägg/tak.
En garderobsvägg längs väggen kan dölja alla rördragningar och även ge plats för generösa rörböjar på avloppsröret, för att förebygga risk för stopp. (Bygg för lite smart, med en minimal snedställd låda i garderoben, så kan du utnyttja resten av garderobshyllan.)
Om det inte är en skorstensstock du har i vinkeln mellan kök/badrum/hall så kan du kanske försiktigt gena något lite genom hörnan som sticker in i köket för att få en rakare avloppsdragning utan att ta bort onödigt mycket utrymme. Är det en skorstensstock så låt bli! Du vill inte riskera att orsaka sprickbildning in till en rökkanal! Dyrt att laga, farligt om det inte upptäcks/åtgärdas.
Bakom en döljande garderobsvägg så är det lätt att kompensera för ett påstick på avloppsstammen som kanske sitter lite högt och då även avloppsröret då måste dras lite högre. Sitter påsticket för högt, för att klara det längre avloppsröret med fall, så får man sänka påsticket.
 
Spontant tänker jag att jag hade valt att flytta kök och matplats till det största sovrummet uppe till vänster på ritning o gjort nuvarande kök o matplats till sovrum. Visserligen blir det ena nya sovrummet antingen genomgångsrum eller så får det bli en liten vinkelkorridor mot murstock.
Ni får dock ett större bra kök och förenklar rördragning då det ligger vägg i vägg med badrummet som ju också ska göras om. Dock är 100 000 kr en tight budget om ni inte har väldigt billiga hantverkare o bra inköpskanaler. Bör ju alltid ha en liten buffert för att ni kan stöta på problem/kostnader som inte har gått att förutspå när man river i gamla hus.
Tycker det ser ut att vara en fin lgh i övrigt, Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.