Har fått en offert på vvs jobb till avlopp kök, och 2 badrum (vi köper blandare, möbler och porslin)

Materialkostning : 65 000 kr

Radiator med tillbehör 5 st.
Vatten avlopp rör och rör delar (rör i rör) och PP avlopp rör
Golvbrunnar (unidrain)
Vatten mätarkonsol
Fördelar skåp för vatten och värme
Avstängnings ventiler och magnetventil
kopplingar
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Arbets kostnad: 60 000 kr

ingår i Priset:
. Rördragningar till badrum från krypgrund och skall vara dolda rör i vägg (inga utanpåligganderör)
2. Rördragning till kök
3. Avlopp i krypgrund
4. Blandarfästen
5. Radiator och rördragning
6. Inkoppling frånluftsvärmepump samt inkoppling till varmvatten, radiator och golvvärme
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tillkommer 30 000 kr.för
Komplettering badrum wc och kök. Då vi monterar all inredning (T.ex.porsliner,wcstolar,badrum möbler,kommod.tvättställ.badkar och duschdörrar) som ni köper.
 
Det blir du säkert, men det är ju omöjlig fråga att svara på. :D

Inga ritningar, inga foto, avstånd till Vvs-firman?, Hur många firmor har du tagit in pris ifrån?
Du får allt precisera mer om du vill ha ett seriöst svar. ;)
 
Hej

Nån kanske tycker de där är en helt rimlig summa. Nån annan inte.
Beror lite på köparen också, hur bråttom det är mm.
Det är bara att försöka få in fler offerter på samma jobb och på så sätt jämföra priset.
Monterar VVS:arn saker ni köpt så är det väl bra. Kolla bara att garanti ändå gäller.
Många av de VVS:are jag talat med hävdat/insisterat att de ska göra materialinköpen (och göra procent-påslag på det), för att de de ska stå för garantierna av de som de installerar. Jag som slutkonsument ogillar sånt.
(Säg att jag ska installera en bergvärmepump, jag hittar den på nätet för 50.000, VVS:arn säger att han köper den exakt samma modellen för 70.000 "enligt listpris", men eftersom han köper så många och slutkonsumenter oftast bara köper 1, har han helt andra rabbater än "enligt listpris", förmodligen under nätpriset.)

Arbetskostnaden bör du ju kunna dela med deras timkostnad, för att få fram arbetstiden i timmar.
Säg att deras timkostnad är för enkelhetens skull i ett räkneexempel är 500kr/tim (ink moms) då är jobbet max 120 timmar för 60.000 i arbetskostnad. Är det nybygge eller möjlighet till ROT avdrag på jobbet? Sen så säkrar de förmodligen upp för sig själva (för oförutsedda händelser som kan ta deras arbetstid), när det är fastoffererat pris. Kanske kan bli färre timmar om det är på löpande. Jag kan dock inte uppskatta om det är rimligt tid för specificerade arbete. 3 fulla arbetsveckor för 1 VVS:are (om timpris 500 inkmoms) för att utföra specificerat arbete? De verkar som de ska in och krypa i grunden, vet inte hur framkomligt det är där, eller om det exempelvis måste grävas för att komma fram.

På frågan om du "blir blåst" är jag lite luttrad efter att ha lejt olika hantverkare senaste året, min erfarenhet är att det alltid tillkommer något extra (som "bör/måste vara med", vilket man som köpare inte har en aning om), och som inte stod med i offerten. ETA jobb är okej, om du som konsument beställer det. Rekommenderar därför alltid att försöka skriva ett vettigt avtal (jag har använt mig av ABS09 uteslutande) för att försöka få med så mycket som möjligt, och säkra budgetar och tider.

Lycka till.
 
Vad säger de andra två offerterna du tagit in för att kontrollera priset?
 
Detta är för ett nybygge på 141 kvm boa. max 9m avstånd från fördelarskåp.
Finns det någon tumregel typ 500kr per kvm. eller liknande? han skriver exkl moms..:( och då är jag slutkonsument.
 
C
2433711 skrev:
Finns det någon tumregel typ 500kr per kvm. eller liknande?
Det finns säkert massa sådana tumregler för arbeten som är relaterade till kvm-ytan, t.ex. lägga ett golv.
Men i detta fall har ju arbetet ingen som helst koppling till boytan, så jag förstår inte hur du tänker där? Svaret är förmodligen nej.
han skriver exkl moms..:( och då är jag slutkonsument.
Är du privatperson skall det vara inkl. moms.

Personligen hade jag bett om en specificerad offert (dvs. pris på varje enskild del i offerten) och övervägt att köra på löpande räkning istället för fast pris. Ofta enda sättet att få en bra insyn i om priset är rimligt. Om du hittar någon som är villig att ge dig detta.
 
2433711 skrev:
Detta är för ett nybygge på 141 kvm boa. max 9m avstånd från fördelarskåp.
Hur lång tid tar det att rulla ut och på ett fackmannamässigt säkert vis fästa slang 9 meter?
1 slang borde ta mindre än 1 timme kan jag (som lekman) tycka… men de är klart, först ska ju slangen beräknas och beställas (arbetstid), och sen hämtas (från grossist, där kan de väl morgonfika och skvallra lite, på arbetstid) sen är de ju förmodligen viss körtid till ditt nybygge (tillkommer milersättning och annat, på arbetstid) väl på plats måste de säkert invänta att någon annans arbetsmoment (på arbetstid) är klart så de kan rulla ut slangen 9 meter… m.m…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.