Hej,
Håller på att bygga hus där det är golvvärme på bottenvåningen (ingjuten i platta på mark). Nu har det framkommit att man missat att gjuta in golvvärme i farstun. Lösningen är att bila upp golvet i farstun och gjuta in slingorna som det var tänkt. Golvvärmefördelaren sitter dock i en annan del av huset och det är inte möjligt att bila/skära upp golvet för att göra dragningen mellan fördelare och farstu i plattan som det egentligen skall vara. Lösningen som föreslås är att dra ledningen i väggen. Själv tycker jag att det känns tråkigt att behöva göra dragningen på detta sätt då det känns som en nödlösning. Jag har själv ingen kunskap i området men tänkte höra om någon vet om det är större risker eller annan nackdel med en sådan dragning jämfört med som det var tänkt i plattan?
 
Varför kan de inte fräsa ett spår i betongplattan att lägga röret i, fram till fördelaren?
Borde kunna gå tycker jag.
 
Visst är det en nödlösning, men det borde ändå gå att göra utan några större problem. Det jag spontant tänker på är god isolering och en förläggning/skydd mot genomspikning/skruvning.
 
thomasx skrev:
Varför kan de inte fräsa ett spår i betongplattan att lägga röret i, fram till fördelaren?
Borde kunna gå tycker jag.
Orsaken att man inte vill göra det är för att inte riskera att kapa någon slinga som rent teoretiskt skulle kunnat flutit upp om den inte suttit fast bra i armeringen. Går ett stråk med alla ledningar som man måste följa och dessa skall ju vara täckt med ca 8cm betong men ingen vill riskera någonting.
 
Slingorna lägger man ju normalt på cellplasten under armeringen, så det borde ju vara lugnt att fräsa ner någon cm.
 
storsmurfen skrev:
Orsaken att man inte vill göra det är för att inte riskera att kapa någon slinga som rent teoretiskt skulle kunnat flutit upp om den inte suttit fast bra i armeringen. Går ett stråk med alla ledningar som man måste följa och dessa skall ju vara täckt med ca 8cm betong men ingen vill riskera någonting.
De får dra på lite varmvatten genom ledningarna och kolla med värmekamera var de går, sedan markera var det ska fräsas.
Lika enkelt som det låter ;)

Ge inte efter på denna punkt, det är mitt råd. De har gjort fel, nu får de göra om och göra rätt!
 
D09
Som Thomasx säger, på med värme och sedan kamera.

Men det borde väl inte vara heltokigt att dra fram matningen genom väggen?

Jag har själv matning i väggen samt bjälklagen via schakt till de olika våningsplanen.

Vilket medför minst åverkan på ditt hus? :)
 
Nja, ev. sämre isolering + risken för att någon i framtiden sätter en skruv eller spik i röret när en hylla ska skruvas upp, eller nåt, är ett par av nackdelarna med att lägga röret i väggen. Sen vet man inte vad mer saker som kan tänkas dyka upp när det väl är dags. Hur många dörrar ska röret passera på vägen, t.ex., och hur gör man då med avluftningen, ska man dra upp den på vinden, eller vad?

Hur långt är det från farstun till fördelningsboxen?
Finne en planlösning att lägga upp, vore intressant att se?
 
thomasx skrev:
De får dra på lite varmvatten genom ledningarna och kolla med värmekamera var de går, sedan markera var det ska fräsas.
Lika enkelt som det låter ;)

Ge inte efter på denna punkt, det är mitt råd. De har gjort fel, nu får de göra om och göra rätt!
Är ju enkelt att se var slingorna går, inte hur djupt. Ska man korsa slingor som riskerat att flyta upp ska väl mycket till innan man tar fram diamantklingan
 
Slingorna kan väl inte flyta upp. Ligger väl under armeringsmattorna.
 
RoBo skrev:
Slingorna kan väl inte flyta upp. Ligger väl under armeringsmattorna.
Ja de ska ligga under annars kommer de väl för högt upp i plattan.

Sen är väl även det ett sätt att spara på armringsdistanser och arbete där ikring, har sett så ut vid flertalet byggen här i mitt område.
 
Man korsar väl som regel aldrig några golvvärmeslangar, så det bör inte vara några större problem att finna en väg fram till fördelarboxen utan att korsa några andra rör, även om man får gå utmed kanten på plattan en bit, eller längs med "innerväggar", fullt normalt.
 
Ska man fräsa ner i matning i efterhand är väl inget som säger att det finns en ränna. Speciellt inte om matningen måste ske genom ett rum med ingjuten golvvärme. Utan en ritning är det väl likväl snillen spekulerar här...
 
Krilleman
Aj aj aj, missat att gjuta in golvvärme i plattan...

Jag skulle inte rekommendera att spåra i plattan, oavsett värmekamera eller inte. Man vet aldrig var/hur slangen exakt är dragen på höjden. Det räcker med att man kommer åt lite på någon slang som flutit upp mot armeringen för att få ännu värre problem. Plus att varför chansa med spårning och göra problemet ännu värre?

Min personliga åsikt är att det bästa alternativet fortfarande är att dra fram en extra matning i vägg. Är det bara en kort slinga så räcker det med 16 slang. Och den går alla tiders att byta ut om man råkat skruva i den. Självklart är ju förutsättningen då att man hittar skruven som punkterat slangen.

Kostnadsreglera på huspriset.

Oavsett hur lösningen blir så måste du ta diskussionen med byggaren redan nu. Så du får skriftligt klartecken på detta problem innan fortsatt arbete!!!!
 
krilleman_215 skrev:
Aj aj aj, missat att gjuta in golvvärme i plattan...

Jag skulle inte rekommendera att spåra i plattan, oavsett värmekamera eller inte. Man vet aldrig var/hur slangen exakt är dragen på höjden. Det räcker med att man kommer åt lite på någon slang som flutit upp mot armeringen för att få ännu värre problem. Plus att varför chansa med spårning och göra problemet ännu värre?

Min personliga åsikt är att det bästa alternativet fortfarande är att dra fram en extra matning i vägg. Är det bara en kort slinga så räcker det med 16 slang. Och den går alla tiders att byta ut om man råkat skruva i den. Självklart är ju förutsättningen då att man hittar skruven som punkterat slangen.

Kostnadsreglera på huspriset.

Oavsett hur lösningen blir så måste du ta diskussionen med byggaren redan nu. Så du får skriftligt klartecken på detta problem innan fortsatt arbete!!!!
Och hur löser man avluftningen om man måste passera någon dörr på vägen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.