Hej, vid besiktning av hus jag ska köpa så finns det en skorsten som är "kapad" jäms med taket och där taket alltså ligger ovanpå skorstenen. En god bit ned på stocken finns ett område som är ca 40 cm diameter och som är jättefuktigt (max utslag). Både jag o besiktningsman är oförstående. Det är torrt ovanför upp mot innertak och nedanför. Om det läcker Genom tak vilket jag inte tror så skulle det väl vara blött hela vägen? Och likadant om stocken på oförklarligt sätt skulle suga nedifrån? Någon som har en ide? Kan ju plocka ned den men skulle helst slippa...Buggaren
 
Om det går upp riktigt varm luft i någon av kanalerna kan det kanske bli kondens om det nu inte kan komma ut höst upp!?
 
johan ivarsson skrev:
Om det går upp riktigt varm luft i någon av kanalerna kan det kanske bli kondens om det nu inte kan komma ut höst upp!?
Det där är ju riktigt tänkt!
Hur många kanaler finns det i den gamla avkapade skorstenen?
Förutom som rökkanal kanske den har använts som frånluft till badrum och kök.

Och då kan ju fukten i frånluften, som Johan Ivarsson skriver, kondensera under taket och ställa till problem.

Men varför kapar man en skorsten så :confused:
 
Hej, jag vet 100procent att varken köksfläkt eller badrum är kopplat till denna kapade skorsten. Jag tror att det var för mkt jobb att Plocka ned den helt o därför lät man den vara kvar jäms under taket. Taket som är av plåt har kompletterats ovanpå denna gamla skorsten. Man tänker ju att taket kan läcka ned i stocken men det ser tätt ut o varför blir det fuktfläck 1 m ned på stocken? Nu måste jag kanske riva den för att hitta svaret varför det finns en fuktfläck mitt på....
 
  1. Försök se hur många kanaler det finns i skorstenen där uppe. Med lite speglar och ficklampor borde det inte vara omöjligt.
  2. Försök räkna ut var dessa kanaler slutar i nederändan.
 
Hej, det är det dessvärre då skorstenen verkligen är kapad jäms med taket.....d v s den kapade stocken går ändå upp i nocken o ligger alltså "dikt an" mot yttertaket. Vatten kan förvisso ta märkliga vägar Men tycker ändå det är konstigt med denna fuktfläck en meter ned och bara på ena sidan. Och alltså en stor fläck 30 cm dia o med utslag där mätaren går i botten....
 
I
Du behöver kanske inte riva hela skorstenen, räcker kanske att knacka upp ett ventilationshål.
 
Om skorstenen ligger direkt mot ett plåttak utan isolering är risken stor att det kan droppa/rinna kondens rakt ned i skorstenen. Och då kan det finnas något i plåttaket som samlar kondens, t.ex. att murteglet ligger direkt mot skorsten eller en genomgående skruv, och sedan får det att droppa nedåt.
 
Ja, så är det nog. Blir till att kapa ned skorstenen en bit under taknocken, kanske 20 cm, och plugga den...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.