Hej har kontoret i garaget och det börja bli lite kallt även med golvvärme därute och det är för att porten läcker in en hel del kyla. Det viner även väldigt mycket när det blåser ute.

Om jag trycker på dörren med det blåser så blir det både tystar och förstås mindre luft som kommer in.

Hur gör man för att få det tätare? Finns det produkter för att täta sidorna? Tex någon typ av borstar man monterar som förhindrar att luften tar sig in?

Det är en takskjutsport med automatik. 5 år gammal.
 
A
portar är väl alltid det ställe värmen läcker i garaget , 5cm är ju inte mycket i tjocklek mot resten av väggarna .
känn om den glappar det är ju justerbart vid hjulen så lite går säkert att justera
 
När jag spänner så det blir tätt så blir det så hårt att porten inte vill stänga / öppna utan fastnar en bit på vägen och vänder.

Känns som installationen inte är helt hundra.
 
Det finns inget extra att täta med vad jag vet, men det finns bättre och sämre tätningslister, tex med dubbla flärpar.

För att porten ska gå lätt men ändå täta ska löpskenorna luta, så fort porten lyfter ska den gå från väggen, normalt är denna lutning klar på skenorna när dom monteras, men det finns lågprisportar där man får montera löpskenorna själv på väggskenorna, och då kan det hända att den som monterat inte läst bruksanvisningen.

Rätt justerade hjul ska gå att snurra på när porten är nere om man lutar sig mot den, den får inte gå på för hårt, då slits listerna ut.

Men är porten felmonterad, kan man hålla på i en evighet o justera utan framgång.

Du kan prova att göra en ominstallation av motorn, den ställer in ett maxvärde när man nyinstallerar den, om det överskrids vänder porten, och när din port monterades kanske den gick väldigt lätt och har ställt värdena efter det.
 
Det enkla krassa svaret är väl att du inte skall använda garaget som kontor!

Och det borde ju vara självklart.
Ett garage är ett garage, avsett för förvaring av fordon.
Ett kontor är avsett för stillasittande arbete vid ett skrivbord.

Sover och äter du i garaget också?
Nej, troligen inte.

Men du kan ju byta till slagportar.
De är nog lättare att få täta.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.