Varför inte demontera koppartaket, sälj det ca.40k, lägg nytt planja el likvärdigt så slipper du oroadig för det, att lägga ner pengar på larmsystem för tak och drift , fel larm kostnader osv så kommer du förmodligen hamna på samma peng ändå, sen är det inte säker att hemförsäkringen täcker en eventuell stöld av ditt koppar tak dvs fult ut , kan vara värt att kolla upp det sen om detta skulle ske fins risken för fuktskador i samband med det som man behöver beakta.

Ta in lite offerter på att lägga nytt tak där entreprenören räknar av koppar värdet i offerten, sen så har du rot på det, behöver inte bli så dyrt.

Eller så säkrar du upp försäkringen för taket och låter det vara så.
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
En vattenslang med rörelsesensor? Fast då blir det väl skadestånd till tjuven när hen halkat på taket.
 
D09
Be grannarna kolla så ingen "byter tak" ? =)
 
Koppla ett stängselaggregat till det, bättre att skydda än att larma!
 
Hej
Först en fråga. Sitter koppartakets plåtar "ihop" med varann metall mot metall eller sitter det någon tätmassa mellan plåtarna? Sitter dom ihop så bildar hela koppartaket en elektrisk ledare och kan alltså lätt larmas geonom att en elektrisk ledare (kabel) ansluts till ena sidan av taket och en ledare till den andra sidan. Plockas delar av taket bort så bryts den elektriska kretsen som taket bildar och genom att använda ett enkelt larm så utlöses detsamma. Är du intresserad så har jag en enkel och väldigt billig larmkonstruktion som du kan få ritning på :)
 
Mikrobrytare...

http://www.clasohlson.com/se/Mikrobrytare/Pr364767000

Mot undersidan av plåten monterar du en mikrobrytare när man sen lyfter plåten så sluter brytaren..
Du har förmodligen råspont under koppartaket borra från insidan ett litet hål ca 2mm upp mot plåten
tryck igenom en smal spik sen sätt mikrobrytaren under, när man sen lyfter plåten åker spiken upp och brytaren sluter... lätt som en plätt.. :)
 
sm4vzk skrev:
Det mest fellarmssäkra jag kan komma på är detta: [länk] det består av en optofibertråd som man trär på något sätt så tjuvarna måste klippa den för att få loss taket, eller att de oavsiktligt lyckas bryta av den.
Sån har jag erfarenhet av. Den fibern gick igenom alla datorer och all mätutrustning. Nackdelen är att böjer man den för mycket så kommer inte ljuset fram och då går larmet. Det hände titt som tätt att det kom väktare och ville se legitimation. :surprised:
 
Koppar stölder har minskat och inte så vanlig på villa hus så larm tycker jag är onödigt. DNA märk kopparn och ha lampor utomhus så får du ganska säkert ha det ifred.
 
Kanske off topic men: Själv bygger jag in en microbrytare i dörrlåset, so triggar en Xenonballast..
 
V
Hej mitt förslag är att använda stängselapparat som man använder till kreatur :D
välj en med hög ström ;)
 
Elstängselapparat kräver en sluten krets, om man ansluter pulsen till taket, vart ansluter man jord?
 
Hoppsan vad tråden hoppade igång igen.

Byta ut taket är inte aktuellt, det är ett fint hantverk och underhållsfritt i hundra år.

Optofiberslingan gillar jag, kanske inte för själva taket men för takavvattningen som förmodligen åker först...

Och DNA märkning, som avskräckning.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Vill tillföra att förslagen med taket kopplat via en elektrisk larmtråd inte lär funka på koppartaket.
Att påstå att det är enkelt är helt uppåt väggarna!

- Antigen är det kontakt mellan alla plåtarna, och då får man inget larm förrän man lyfter en hel rad med plåtar. Strömmen kommer nämligen att ta sig vidare via alla andra plåtarna som har kontakt med varandra - så tjuven måste ha oturen att bryta på den kontakterade plåten först, för att man ska få larm direkt!

- Eller så är det ingen säker kontakt mellan plåtarna (isolering/ytbehandling emellan, krypströmmar, oxid, etc..) och då behövs en sladd per plåt för att få det att funka.

Kan man enkelt få till en lättbruten optofiber genom varje plåt ,som ej är temperaturkänslig, så är det funktionellt,
Annars tycker jag att en kameraattrap eller webkamera låter som en smidig lösning då du kan logga in på kameran och kolla läget när du vill även via mobilen utomlands.
Tror ingen normal tjuv ger sig på att agera framför en väl synlig kamera :)
 
Redigerat:
Är det ingen som gjort "lumpen"?
Tejp på plåtens över och undersida, klädnypa med folie i ändarna, folien kopplad till larmtråd.

När klädnypan är fastsatt på tejpen/plåten är kretsen bruten. Klädnypan fastsatt i bakänden.
Försvinner plåten går klädnypan ihop. Larmet aktiveras!

Trådarna till klädnypan dolda ...Men ...

Annan tråd som SER UT att vara anslutna till klädnypan är larmkrets i vila. När/om koppartjuven klipper den tråd de ser till klädnypan aktiveras larm nummer två! (y)

Billigt, ganska pålitligt, avskräckande!

Medger dock att mikrobrytare är bättre...
 
Nu ger jag alldeles gratis bort en lysande affärsidé, det borde finnas en marknad för att larma koppartak. Om du ska betala någon för att ta fram något liknande till ditt tak blir det antagligen dyrare än vad taket är värt, men med lite elektronikkunskaper kan du nog bygga det själv.

Om du lägger en spole mot råsponten på insidan och lägger ett resonant elektriskt fält över den så kommer frekvensen att ändras om plåten på andra sidan tas bort. Detta eftersom spolens induktans ändras i närheten av andra ledande föremål. Precis samma princip som används för att bygga metalldetektorer. Borde gå att ta fram en enkel demonstrator med lite koppartråd, en handfull passiva komponenter och en arduino eller liknande microkontroller.

Ett par sådana sensorer på väl valda ställen på vinden som håller ett relä i din vanliga larmslinga. Det borde gå att göra ganska strömsnålt så det klarar många dagar på ett backupbatteri vid strömavbrott.
 
  • Gilla
Micc
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.