Hej.
Ska dra nätverkskabel hade jag tänkt och behöver då borra mellan våningsplanen i min villa. Dels upp från källaren (betongbjälklag) och dels mellan första och andra våningen (trä). Vad skall man använda för utrustning och hur skall man göra för att hamna intill väggen?
 
Det förstår jag inte alls. Jag tror jag har först¨ått hur man skall lösa det. Långa borr. Riktigt långa borr, så gör inte chucket så mycket för vinkeln blir liten.
 
Proffsen som enbart jobbar med sådant här lyckas göra hål alldeles intill väggen, men jag tror inte man ska räkna med att klara det som amatör. Försök hitta något dolt utrymme att borra i. Det bästa är naturligtvis om det är dolt på båda våningarna. Undersök t.ex garderober och liknande. Var inte rädd för att t.ex göra hål i golvet eller väggen i en garderob för att komma åt ett bra utrymme att borra i. För betongbjälklaget behöver du en borrhammare och borr som når igenom bjälklaget. SDS-fäste är det normala. Även den billigaste borrhammaren kommer lätt fixa det, men hålen kommer minst några centimeter från en vägg.

Edit:
Glöm inte leta efter andra passager, t.ex ventilationsrör och oanvända VP-rör. Du kanske inte behöver borra!
 
Redigerat:
Helt rätt tänkt med långa borr. Det är tricket. Använde mig själv av detta för många år sedan när jobbade extra med att installera kabel tv.
 
kulle
pelpet skrev:
En hålsökare borde lösa problemet.

[länk]
Ja en sån har vi ju alla liggande hemma ;)
 
  • Gilla
Enrabo
  • Laddar…
Jag hade kanske bara otur när jag borrade för nätverk hemma, men...

Förutsätt inte att väggarna har samma tjocklek i olika våningsplan eller att väggarna i olika våningsplan står exakt ovanför varandra. Kontrollmät allt!
 
  • Gilla
JLov
  • Laddar…
Donald-Duck skrev:
Jag hade kanske bara otur när jag borrade för nätverk hemma, men...

Förutsätt inte att väggarna har samma tjocklek i olika våningsplan eller att väggarna i olika våningsplan står exakt ovanför varandra. Kontrollmät allt!
Det är oftast väldigt svårt att borra mellan våningar eller rum. Man måste vara väldigt noga med att mäta och det är tyvärr inte lätt. Men har man lite fantasi och mäter mot trappor, fönster, dörröppningar osv så går det att få fram vägg och golvtjocklekar samt vart tänkta hålet kommer på andra sidan. Att mäta mot vatten och avloppsrör kan vara vanskligt då de kan svänga i golv. Så det enda råd jag kan ge om man inte har tillgång till hålsökare är att mäta, mäta, mäta och slutligen mäta en gång till. Sen gäller det att ha känsla när du borrar så du har borren i rätt vinkel, det går också att mäta fram men det är svårare att förklara.
 
Det är ju just för att träffa rätt med de långa borren man ska ha hålsökaren. Den kan också mäta väggtjocklek.

Jag har ingen som helst förståelse för att man inte vill köpa en ;). Hyra är ju bara firmor som gör.
 
Vad kostar en hålsökare?
 
Jag har jobbat med att installera fiber i Norge och vi använde långa kvalitetsborrar och mätte väldigt noggrant. I de flesta fall klarar du dig utan hålsökare men mellan våningsplan kan det såklart bli lite svårare.. Hyr en hålsökare eller mät noga så kommer det bli kanonbra:)

Hålsökare kostar mycket. Minst 6000kr får du räkna med
 
100-200kr per dag att hyra.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Kapar tråden/ställer en kompletterande fråga;
- Om jag lyckas att borra hål mellan markplan och andra våningen i mitt hus, hur hade ni "gjort klart" hålet på bästa vis? Dvs, hade ni satt rör i hålet, eller fogat det med silikon efter att ni dragit genom aktuell sladd etc?
MVH
 
K kaherdin skrev:
Kapar tråden/ställer en kompletterande fråga;
- Om jag lyckas att borra hål mellan markplan och andra våningen i mitt hus, hur hade ni "gjort klart" hålet på bästa vis? Dvs, hade ni satt rör i hålet, eller fogat det med silikon efter att ni dragit genom aktuell sladd etc?
MVH
Det beror ju alldeles på vart du gör hålet. Är det synligt i innertaket så borta tight och täck med latex som du målar in.
Är det där det inte syns då borra bara tight och låt det vara.
Går inte ge något bra svar utan att se vart du tänkt borra
 
R
Alternativ 1 innan man börjar borra är att leta efter tomma elrör alternativt telerör/antenn rör.
Brukar alltid finnas nått.

hos en släkting drog jag nätverkskabel i ett tomt elrör upp från källaren till vinden och använde sedan antennrören samt telerören för att dra vidare på ett 2 plans hus. Blev perfekt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.