Hej!

Jag är HELT novis på det här med hus, men vill gärna lära mig. Jag har räddat ett hus från 1910 från rivning genom att flytta det till en ny tomt. Nu behöver det här huset ganska mycket kärlek och jag vill gärna använda så byggnadsvårdsmässigt bra tekniker och material som möjligt. Huset är ett falurött hus om ca 100 kvadrat som till en början ska användas som sommarbostad för att på sikt bli permanent.

Det första jag har tänkt ta tag i är att lägga om taket som är i dåligt skick. Hur gör jag med isolering? Vilken typ av isolering ska jag använda, vilken tjocklek? Är det bättre att isolera inifrån? Kom med ALLA era tips på hur jag ska gå till väga för att få det så bra som möjligt.
 
Beror på förutsättningarna. Finns det ett vindsbjälklag? Då är det lättast att spruta detta med lösull. Är huset helt oisolerat nu?
 
Hej,
Vad är det för typ av hus, typ av tak, brant, flackt, tegel, plåt osv. Gärna bilder!
En avgörande första fråga är väl om det är/skall bli en kallvind eller inte? dvs en vind som är oisolerad i taket, och där isoleringen sitter i vindsbjälklaget, eller en övre våning isolerad upp i nock?
 
Som huggan och Hermes är inne på behöver du ge mer information om planlösningen och då speciellt övervåningen för att det ska gå att ge ett vettigt svar. Det generella rådet för isolering av gamla byggnader är annars att använda någon typ av organisk isolering som är hygroskopisk vilket stämmer med hur huset i övrigt är byggt. Alltså t.ex. lösull av cellulosa, cutterspån eller linfiber.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.