Gynteri
Cujo skrev:
Att elda med ved är primärt en hobby och ett intresse, och först i andra hand en uppvärmningsform.
Emellertid kan det visa sig att hobbyverksamheten överglänser andra uppvärmningsformer. Vilket törhända kräver viss tankemöda, men i gengäld gör hobbyn än mer intressant och stimulerande.

"Upp flyga orden, tanken stilla står
ord utan tanke, ej till himlen når"
 
Redigerat:
Gynteri
ved groupie skrev:
I morgon ringer jag en röris så får han göra en bedömning av värmepumpen.
Sen när man sitter där facit i handen är det dags att bestämma sig.
Så går beslutsamhetens friska hy
I eftertankens kranka blekhet över,
Och företag av märg och eftertryck
Vid denna tanke slinta ur sin bana
Och mista namnet handling.
 
  • Gilla
Jannez69
  • Laddar…
Gynteri skrev:
En god hjälp i beslutsfattandet kan vara att göra en energikalkyl på [länk]

Själv har jag emellertid ingen större nytta eftersom kalkylprogrammet betraktar mina nulägesvärden som orimligt låga. Och. Så kan det hampa sig när man har förutfattade meningar om vad som är rätt eller fel. Eller menar jag tvärtom? ;)
Testade att göra den! Fick en frågan "Har du verkligen ingen stereo?" Öh, nej är jag onormal eller?

Verkar som om den inte är så bra inställd. Jag tycker att vi slösar en hel del och ändå köper vi bara in 60% av den energi som som räknaren beräknar..
 
Redigerat:
Gynteri
j-o75 skrev:
Testade att göra den! Fick en frågan "Har du verkligen ingen stereo?" Öh, nej är jag onormal eller?

Verkar som om den inte är så bra inställd. Jag tycker att vi slösar en hel del och ändå köper vi bara in 60% av den energi som som räknaren beräknar..
Har du t ex VP så visas även den energi som densamma levererar men som du inte betalar för.
 
Gynteri skrev:
Har du t ex VP så visas även den energi som densamma levererar men som du inte betalar för.
I detta fallet var det "Köpt energi" jag syftade på.
 
Gynteri
j-o75 skrev:
I detta fallet var det "Köpt energi" jag syftade på.
OK, fattar! Då får du själv ange din förbrukning för att se var du hamnar i kalkylen som är empiriskt baserad på 0.1 promille av landets villabestånd. Körde Vattenfalls test nyss som visade att om jag konverterar till vedpanna så blir payoff 53 år vid en investering på 90k, i övrigt ganska likartat resultat. Dvs min 80-talskåk ligger ca 1000kWh bättre än nybyggda dito.
 
Vedeldning blir vad man gör den till!

Det går att göra otroligt tungt och krångligt eller "bekvämt" sätt.
Se till att ha ett bra vedlager i direkt anslutning till pannrum, REJÄLT med acc-tank volym!
Laddomat, automatisk shuntstyrning etc etc

Själv eldar jag ca 1 gång i veckan nu, att sota ur pannan+ tändbrasa tar typ 3 min, efter 15-20 min går jag tillbaka och lassar in fullt och den sköter sig självt i minst 4 timmar. Sedan slänger man ev in ett halvt lass till och man klarar sig till nästa helg... Inte många minuter där!
Tror att diskmaskinen tar 5 gånger mer tid och det är dessutom varenda dag!



I mitt område så har ungefär 80-85% bergvärme, när utetemp går under nollan så ryker det ur nästan varenda skorsten... märkligt när alla spyr galla över ved??
Flera av grannarna man pratat med säger själva att det är svårt med dräglig innetemp i vissa delar av huset.
Exempelvis en som sa att förra vintern när det var -15 och blåsigt så räckte det inte till att få mer än 16-17 grader inne...

Så ska man konvertera till bergvärme på ett seriöst sätt så ska man nog fan se till att byta ut alla radiatorer till lågtemp (och ev sätta upp fler radiatorer) och byta till större här-o-där oxå och då drar en sådan installation iväg en bra bit till...



Här har vi aldrig under 22°C någonstans inomhus! :D
 
  • Gilla
Kung_Ian
  • Laddar…
Precis som att en dåligt planerad vedanläggning skapar problem gäller samma för en bergvärmeanläggning.

Min arbetsinsats för att hålla 21 grader inomhus även när det är -16 grader ute är att kontrollera ett filter en gång om året och det tar knappt 5 minuter.

Som redan sagts så är ekonomin inte avgörande, det handlar mer om ideologi hävdar jag.

Personligen värdesätter jag så få "måsten" som möjligt, även om det bara är 20 minuter i veckan så är det fortfarande 20 minuter som måste göras.. Jag är uppväxt med vedanläggning så jag vet vad det innebär. Även med stora acktankar brukar man ju behöva elda i vart fall varannan dag. Min far knorrar varje gång de vill åka till varmare breddgrader på vintern, eller hälsa på oss i fjällen över jul eftersom de måste ordna med eldvakt då så inte elaptronen kickar in för då är den lilla eventuella besparing som en vedanläggning ger med egen skog borta för många år.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tompamannen och 1 till
  • Laddar…
Gynteri skrev:
Körde Vattenfalls test nyss som visade att om jag konverterar till vedpanna så blir payoff 53 år vid en investering på 90k, i övrigt ganska likartat resultat.
Ha ha, jag körde vattenfalls "energiguiden" också.(y) Vattenfall verkar pyssla med lite av varje som de kanske inte borde: brunkol, kärnkraft, förlustaffärer och nu även
HUMOR!!!
Räknar jag med deras premisser för deras genomsnittliga villa och med 100% köpt kapad kluven ved så kommer jag ändå inte över 19000 om året inklusive hushållsel. Tänker dom sig att man ska köpa dubbla årsbehovet ved eller var får dom 23700 i årskostnad för köpt energi ifrån?
 
Jo, jag fick frågan om "har du ingen stationär dator" när jag inte kryssat för det, så bäst före datum har nog gått ut.
 
Jonas_Olofsson skrev:
Vedeldning blir vad man gör den till!

Det går att göra otroligt tungt och krångligt eller "bekvämt" sätt.
Se till att ha ett bra vedlager i direkt anslutning till pannrum, REJÄLT med acc-tank volym!
Laddomat, automatisk shuntstyrning etc etc

Själv eldar jag ca 1 gång i veckan nu, att sota ur pannan+ tändbrasa tar typ 3 min, efter 15-20 min går jag tillbaka och lassar in fullt och den sköter sig självt i minst 4 timmar. Sedan slänger man ev in ett halvt lass till och man klarar sig till nästa helg... Inte många minuter där!
Tror att diskmaskinen tar 5 gånger mer tid och det är dessutom varenda dag!



I mitt område så har ungefär 80-85% bergvärme, när utetemp går under nollan så ryker det ur nästan varenda skorsten... märkligt när alla spyr galla över ved??
Flera av grannarna man pratat med säger själva att det är svårt med dräglig innetemp i vissa delar av huset.
Exempelvis en som sa att förra vintern när det var -15 och blåsigt så räckte det inte till att få mer än 16-17 grader inne...

Så ska man konvertera till bergvärme på ett seriöst sätt så ska man nog fan se till att byta ut alla radiatorer till lågtemp (och ev sätta upp fler radiatorer) och byta till större här-o-där oxå och då drar en sådan installation iväg en bra bit till...



Här har vi aldrig under 22°C någonstans inomhus! :D
Elda är väl den lätta biten. Det jobbiga är ju att släpa med sig Husqvarnan ut i skogen och fälla, kvista, släpa och dra innan man fått ihop 20 kluvna stapelkubik. Ska man betala för färdigkluven ved så går ekonomikalkylen aldrig ihop!
 
Jag skulle inte vilja byta bort min bergvärme till en vedanläggning. Våran pump räcker bra till för att hålla huset varmt även mitt i kalla vintern. Ändå så har jag en kakelugn och en vedspis. Så hos mig börjar det ryka tidigt ur skorstenen även fast pumpen räcker. Dels för att vi tycker om att laga mat på vedspisen och dels för att det värmer bra. Även kakelugnen används flitigt redan tidigt på hösten.

För tillfället har jag sådan ved som jag inte betalat något för. Men jag har också möjlighet att köpa stockar till bra pris. Så ju mer jag eldar desto mindre måste pumpen gå och jag sparar el.

Jag rekommenderar bergvärme och en vedspis. Skulle aldrig våga lämna mig utan möjligheten att få värme i huset utan el
 
En bergvärmeanläggning som inte klarar att hålla 22-23 inomhus när det är -15gr utomhus är feldimensionerad eller har något fel. Anläggningen har en inbyggd elpatron med effekt som är anpassad efter huset värmebehov dom kallaste dagarna. Dvs. när inte bergvärmens kompressor klarar av att hålla innetemperaturen på rätt nivå så ska elpatronen starta och stötta vid behov.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
750 kronor i bensin. Det kostar min ved för ett år. Tror inte jag kan räkna hem en bergvärmeanläggning. Sen att det är kul att arbeta ute i skogen är ytterligare en bonus.
 
Tompamannen skrev:
En bergvärmeanläggning som inte klarar att hålla 22-23 inomhus när det är -15gr utomhus är feldimensionerad eller har något fel. Anläggningen har en inbyggd elpatron med effekt som är anpassad efter huset värmebehov dom kallaste dagarna. Dvs. när inte bergvärmens kompressor klarar av att hålla innetemperaturen på rätt nivå så ska elpatronen starta och stötta vid behov.
Det där verkar ju vara någon gammal myt att man måste köra med elpatronen i värmepumpen bara för att det är 20 minus ute! Min går bara när det skall till varmvatten spets, totalt har elpatronen i min pump varit på 10 timmar på fem år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.