Hej på er,
Jag har precis flyttat in i ett s.k. nyckelfärdigt 1½-planshus.
Vi har en kamin på nedervåningen. Rökröret går sedan upp genom golvbjälklaget till våning två och vidare ut genom taket. Övervåningen är oinredd i dagsläget.

På ritningarna vi skrev på såg man tydligt var på golvet på övervåningen röret skulle sticka upp. Vad som inte framgick var att röret i rumshöjd hade en 45-gradersvinkel för att sedan fortsätta rakt uppåt genom taket.

Till min fråga: Borde sådana detaljer framgå i ritningarna? Det är ju ingen 3D ritning eller ritning sett från sidan jag sett som förtäljde denna information.

Kruxet är att vi måste tänka om kring planlösningen då vi hade tänkt ha en vägg precis bakom röret.
Visst kan man kanske föra röret genom väggen, men risken finns att det blir fult och krångligt.

Tack på förhand!
 
Det är lite svårt att förstå vad du menar.
Om det bara är en 45° vinkel kan ju inte skorstenen gå rakt upp sedan.
Är det kanske två vinklar?

Det kanske är en justering för att skorstenen inte skall gå rakt genom en takstol?

Ett par bilder och ritningen skulle absolut underlätta för oss!

Och välkommen till Bygga Hus-forumet pcbjörklund :)
 
Hej och tack KnockOnWood!
Självklart är det två vinklar. Jag var lite otydlig där! Jag bifogar en skiss som kommer bli en eventuell lösning, se nedan. Helst vill jag ha raka rör!
Det är nog en form av justering då jag fick höra något i stil med:
"Jag antar att vinkeln är där, för annars skulle röret kommit upp i ränndalen till takkupan".
Det är en takkupa i närheten, men denna var planerad sedan dag 1 och jag har sett likadana hus där röret går rakt upp utan vinklar.
skiss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det är alltså kaminens placering i förhållande till takkupan som är orsaken till kröken?
 
Hur ser det ut på fasadritningarna? Stämmer skorstenens läge med verkligheten eller med "raka rör" från planlösningen?
 
fahlis: Ja det kan man säga.
para: Jag har en fasadritning som man ser lite av kaminen på, och det är från "kortsidan", alltså den sida som kröken går längs med. Det hade varit bättre med en från långsidan, då kanske man skulle ha sett om röret gick rakt upp eller hade en krök. Se bifogad bild. Fasadritningen som täcker långsidan; där skorstenen är stämmer nog hyfsat överens med verkligheten.
sida.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man måste anlita en byggare som kör med raka rör! :D

...förlåt. fredagkväll.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Man måste anlita en byggare som kör med raka rör! :D

...förlåt. fredagkväll.
Raka rör är att föredra George!;)
 
Bra skiss!

Det är tydligen skorstenens väg genom yttertaket, med takkupa och ränndal som har ställt till det.

(Takkupa OK eller kamin OK, men takkupa och kamin så går det åt hel***e)

Men det är ju inget att hänga läpp över så här i efterhand, utan bara att försöka göra det bästa av situationen.
(om du inte vill börja kriga med hustillverkaren förstås.
Vems felet är vet inte vi)

a) Går det att flytta kaminen där nere, så att skorstensröret kan "rätas ut"?
b) Är det så rymligt på plan 2 att skorstenen kan byggas in i en tjockare vägg?
Skorstensfejare brukar ha synpunkter på avstånd till brännbart material osv.
Men det går ju att bygga i gips och plåtreglar :)
 
  • Gilla
M.Stenqvist
  • Laddar…
pcbjorklund skrev:
Raka rör är att föredra George!;)
Brukar dock inte vara Mr Costanzas adelsmärke :)
 
KnockOnWood: Håller med till 100%, jag hänger inte läpp. Jag försöker bara reda ut om detta är något som borde framgått i ritningarna, eller om det är en sådan sak som man får acceptera beroende på rådande förhållanden. Hade kaminröret gått upp på andra sidan av huset så hade allt varit frid och fröjd, men nu sitter ju kupan där den sitter.
Svar på dina frågor:
a) Nej, det går inte. Det skulle innebära asymmetri och lappande o lagande i innertaket.
b) Det är tyvärr ganska begränsat med yta på plan 2. Lite därför jag lyfter frågan här. Klart man kan planera om och fixa till, men det känns trist att planera efter ett rör som man initialt sett trodde skulle gå rakt upp utan böjar.

Lite off-topic kanske, men kan man ha en 90-graders krök på ett rör så pass högt upp, eller kan det resultera i att röken blir stillastående i röret? Det blir ju lite enklare att bygga vägg runt ett rör som går rakt igenom en vägg vs ett rör som går snett genom en vägg.
 
Jag vet inte, men en 90° böj, eller rättare sagt två, känns fel.
Ta ett snack med sotaren, han/hon vet nog.

Men rent allmänt, filosofiskt:
Går det inte att gömma skorstensröret, så gäller det att framhäva det, så det ser ut att vara avsiktligt att det syns.

Färg, dekor, integrering i övrig inredning osv. Det är nog bara ett lass fantasi som behövs :)
Har du läst Edgar Allan Poes Det undansnillade brevet, The Purloined Letter?
http://en.wikisource.org/wiki/Tales_(Poe)/The_Purloined_Letter
 
KnockOnWood: Jag får ta och läsa The Purloined Letter. Det kanske kan få mig på andra tankar!;) Om andra har åsikter att komma med uppskattas dessa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.