Hej!
Jag behöver hjälp med tips på koppling/excenter till en handduksvärmare innan jag bygger igen badrumsväggen.

Handdukstork.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På ventilen är det anslutning M22x1,5. Väggbrickan har Vatette R15. Jag har provat med lite olika kopplingar, men inte hittat någon som passar än. Närmast har jag kommit med Vatette vinkelkoppling. Då saknas det ca 7 mm plus att jag då behöver en övergång från G15 till M22.
Med MMA anslutningsvinkel K22 saknas det ungefär lika mycket, plus att det inte går att ansluta direkt till väggbrickan.

Har någon tips på excenter eller koppling att lösa anslutningen med? Avståndet från vägg kan justeras mellan 81-104 mm. Just nu ligger jag alltså på ca 74 med Vatette vinkelkoppling.
 
Krilleman
Om du ska få ihop detta blir det lite plock med detaljer och det ser (enligt mig) ut som lite kaka på kaka.

Kan du inte bara köpa korrekta kopplingsmuttrar för din slang och montera en täckbricka av gummi?

Eller kommer denna installation hamna i närheten av dusch?
 
Kopplingarna byter jag gärna.
Jag har LK PE-X 16x2,2 i tomrör med Vatette väggbockfixtur och väggbricka. RSK 1877947. Har satt den på andra ställen i badrummet och tycker den är väldigt smidig. Går det inte att få till kopplingarna utan strul får jag överväga ditt förslag ändå.
Handdukstorken kommer sitta drygt 1 m från duschvägg.
 
Har du elpatron i den också?
Min erfaren är att när handdukarna har svårast att torka är den tid på året när värmen har lägst utgående temperatur?
Eller är den ansluten till varmvattnet?
Annars så skulle jag åtminstone dra fram en dosa för elanslutning innan du bygger igen, då är det förberett.
 
Tack för svar och tips. Ja, elpatron sitter i andra ändan och är förberett med el.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Krilleman
En lösning kan vara att skippa dina vinklar K22. Montera en radiatoranslutning på handdukstorken. Kromvinkel på det. Sen en rak 15xR15 vatettekoppling i brickan!

Radiatoranslutning RSK 4805886
http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/mma-overgkoppling-mah-1_2.html

Kromad vinkel inv R15
http://www.velltra.se/produkt/vinkel-metall-r15-invandig/#.VF0Cz8n7vhQ

Rak R15x15 vatette.
http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/15x15-vatette-koppl-fkr-1136.html

4805886.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


002014075.jpg

48eed1e2c5.jpg

Täta gängorna i vinkeln med lin.

På detta sättet får du ut byggmåttet så du kan gå med handdukstorken rakt på.

Någon övergångsnippel lekande M22x1,5x15 vatette finns tyvärr inte.
 
Tack för all hjälp. Hittade inte alla kopplingar hos de jag brukar beställa hos, men hittade dessa kopplingar istället som verkar fungera bra.
Vinkelkoppling för gäng rör, RSK 6606041

Vatette rak skruvdel, RSK 1947720

Lite lin på vinkelkopplingen till skruvdelen så borde det bli bra!
Handdukstork.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
one-
  • Laddar…
Ett tips när du handlar från Evbutiken är att du kan beställa allt som finns hos Dahl från dom, bara att skicka ett mail!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.