Strandstaden Bygg & Montage AB gillar jag. Låter seriöst och pålitligt i mina öron. Jag skulle undvika namn relaterade till orter eller personer. En dag kanske företaget flyttar eller byter ägare och då kan ort- eller personrelaterade namn vara mindre lyckade.
 
  • Gilla
Emil Mena och 2 till
  • Laddar…
Varför ska montage vara med?
Jag tycker Strandstaden Bygg, blir enklare och finare.

Sen kan du förkorta till SBAB:screwy:
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Emil Jönsson skrev:
Är bara bekymrad över att namnet blir för lokalt, ringer kunder från Malmö och Lund ett företag som heter Lomma bygg & montage?
Personligen tycker jag man skall vara försiktig med ortsnamn i företagsnamnet. Dels kan det som du säger ge intrycket av att man bara är verksam lokalt dels så blir det konstigt om du av någon anledning flyttar till t.ex. Hässleholm nästa år. Man vet ju aldrig vad som kan hända framöver. Det kan ju också vara så att du vill ha en industrilokal framöver och hittar en perfekt sådan i grannbyn. Då blir det också konstigt med Lomma Bygg som ligger i Bjärred eller Åkarp.

Det beror ju pockså på verksamheten, bygg är ju ganska mobilt. Hade det däremot handlat om t.ex. en butik så tycker jag det funkar med ett ortsnamn om man inte har några större expansionsplaner.
 
  • Gilla
Emil Mena
  • Laddar…
jac skrev:
Personligen tycker jag man skall vara försiktig med ortsnamn i företagsnamnet. Dels kan det som du säger ge intrycket av att man bara är verksam lokalt dels så blir det konstigt om du av någon anledning flyttar till t.ex. Hässleholm nästa år. Man vet ju aldrig vad som kan hända framöver. Det kan ju också vara så att du vill ha en industrilokal framöver och hittar en perfekt sådan i grannbyn. Då blir det också konstigt med Lomma Bygg som ligger i Bjärred eller Åkarp.

Det beror ju pockså på verksamheten, bygg är ju ganska mobilt. Hade det däremot handlat om t.ex. en butik så tycker jag det funkar med ett ortsnamn om man inte har några större expansionsplaner.
Tack för din input! Jag förstår hur du menar, men jag tänkte mer att om man heter då ett ortsnamn. Som Lomma Bygg, att det verkade seriöst just eftersom man är byggfirman i kommunen.

Men jag tror jag är mer på ditt spår, Så Strandstaden Bygg & Montage är bäst hittils verkar det som. Problemet är bara att man ska få igenom namnet också...
 
Det är ju också som så att företagets juridiska namn är en sak och det namn du kör med utåt behöver inte vara identiskt. ;)

Jag startade själv för 10år sedan och valde något jag tyckte var smart och smidigt med ortsnamnet inblandat men med tiden insåg jag att det var tungt att säga detta långa firmanamn när man pratar med folk så jag hittade på ett lättare som mer pekar på vad jag håller på med också vilket är det namnet jag kör med mer och mer idag...
Det juridiska namnet finns bara i min lilla logga och det är det andra namnet jag kör upp stort på t.ex bilen och klädernas ryggtavlor m.m
 
Kolla vad som kan funka med domänen....
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
En sak man kan tänka på vid namnval är att när det blev poppis med alla vårdföretag, hemtjänst m.m så var var det många som valde namn som kom upp övers vid sökning på tex hemtjänst, namn som AAA hemtjänst , Aaron service m.m
Inte så mycket hjälp för dig men an sak att tänka på, sen vet jag inte hur seriöst ett företag som heter AAAAspik & vägg tas.
Off topic, fanns en rörfirma på Åland som hette Rebelrör med slogan, "kröka & gänga, er hobby mitt jobb"

Tjo! trevlig helg Med vänlig hälsning Stocktaub
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
C
Instämmer med Erik projektet, välj direkt bort de namn där .se-domänen är upptagen.
Bolagsverket kan vara lite knepiga med firmanamnet så det underlättar om du räknar upp ett antal alternativ på registreringsblanketten / verksamt.se.
 
Skärmavbild 2014-11-06 kl. 06.48.25.png

Vad tror ni om nåt liknande detta? :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
"Som nytt fast bättre" ��
 
  • Gilla
Emil Mena
  • Laddar…
�� Skulle vara en tumme upp. Emoji fungerade tydligen inte.
 
Man får ju dock känslan av att du endast gör renoveringar och inte nyinstallation/nyproduktion om du har en sådan slogan.
 
Ska du utanför byn,,varför inte Skånenejdens Bygg o Montage AB
 
Emils snickarbua ( som Emil från Lönneberga)
 
OpiMaza
Känn dig trygg Emils Bygg
 
  • Gilla
Emil Mena och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.