Håller på och bygger altan och gjort alla inköp i sommar hos Byggmax. Har vid flera tillfällen råkat utför att virkeslängderna är kortare än vad som står stämplat i ändarna. Är det nån annan som råkat utför detta? Min släpkärra är 250cm så man ser med ögonmått ganska lätt om det inte stämmer. Vid ett tillfälle köpte jag trall, 28x120, som skulle vara 3,9 enligt ändstämpeln. Men efter jag hade lastat tyckte jag att det såg ut som mindre än 70cm utstick i var ände på kärran. Mätte med tumstock och dom var bara 3,6m. Körde fram till mätningen och jag var tvungen att påvisa att virket verkligen var 30cm kortare än uppgivet. Jag ställde mig naturligtvis frågan hur många kunder dom lyckats lura genom denna "felstämpling" av virket. Hon som mätte ryckte bara på axlarna och sa "dom är nog felmärkta". Mao. struntade hon i att det låg några 100m kvar i stuven som nästkommande kunder glatt plockade av.
 
på dom byggmax jag varit på så har dom alltid mätt oavsett vad jag ahr köpt för nåt virke. har aldrig varit med om att dom gått efter nån märkning
 
ikeo skrev:
på dom byggmax jag varit på så har dom alltid mätt oavsett vad jag ahr köpt för nåt virke. har aldrig varit med om att dom gått efter nån märkning
Samma erfarenhet här, de mäter alltid när jag hämtar på Byggmax.
 
Byggmax personal och matte/mätning går inte så bra ihop.
En gång fick de två brädor till att bli 51m. Efter att jag klagade blev de 10.5 m då blev plötsligt de andra brädorna jag köpte dubbelt så många 60m. Efter ytterligare en mätning blev det 9.6m och 30m.
En annan gång blev 95 isoleringen 195 istället.
Så innan man betalar på byggmax tittar man på kvittot och på sin egen lapp där det står vad man plockat, hur många och hur långa.m :)
 
  • Gilla
Tompamannen
  • Laddar…
Ja, det är klart att man gör egna överslag och kontrollerar mätlistan. Jag tycker alltid att det är lite kul när de kontrollmäter dimensionen på vanligt regelvirke, dvs råplan. De flesta kan väl utan att mäta avgöra om det är fråga om en 45x95 eller 45x125, speciellt om man gör kontrollmätningen flera gånger om dagen...
 
Korvgubbe
När jag har handlat på Byggmax har de alltid kontrollmätt längderna innan de tagit betalt, så inga problem där inte.

mattiasp skrev:
Jag tycker alltid att det är lite kul när de kontrollmäter dimensionen på vanligt regelvirke, dvs råplan. De flesta kan väl utan att mäta avgöra om det är fråga om en 45x95 eller 45x125, speciellt om man gör kontrollmätningen flera gånger om dagen...
Visst kan det se lite lustigt ut, men jag hade nog gjort samma sak om jag arbetat där. Inte för att jag inte ser skillnad med ögonmått utan för kundens skull, signalera att här kontrollmäter vi alltid, du betalar för det du har plockat på dig och inget annat. Gissningsvis är det av samma anledning som butikspersonal sliter fram en miniräknare så fort det ska göras lite enkel huvudräkning.
 
mattiasp skrev:
De flesta kan väl utan att mäta avgöra om det är fråga om en 45x95 eller 45x125, speciellt om man gör kontrollmätningen flera gånger om dagen...
Ja, speciellt som 45x125 är en dimension som inte finns som standard ;)
 
Gabbe1 skrev:
Ja, speciellt som 45x125 är en dimension som inte finns som standard ;)
Kanske MattiasP menade 120.

5 mm är väl tillåtet att ta fel på :)
 
På det Byggmax jag handlar på ibland har en anställd svårt med antal. Det blir alltid 1st extra av något.

Virkesleverantören där är Södra. Samma som på Beijer och där stämmer inte längderna i traven heller.
3; 3,6; 4,2 etc brukar vara standardlängderna. Verkar vara någon som vänt 6 upp och ned.
 
mikst skrev:
...Verkar vara någon som vänt 6 upp och ned.
Kanske en släng av dyskalkyli.
Det är nog vanligare än vi tror.

När jag var liten vände jag ofta på staplarna i bokstäver. g blev d, b blev p osv.
Det är borta nu, och jag skyller på att jag är häntervänst :)
 
Gabbe1 skrev:
Ja, speciellt som 45x125 är en dimension som inte finns som standard ;)
Haha, fel av mig. Det kanske är bäst att mäta trots allt!
 
Kanske ska tillägga att det inte alltid är så att det inte mäts osv. Men som sagt, en uppmaning till alla oss gör-det-självare är att kolla och hellst räkna innan man kör fram. En miniräknare har alla i sin telefon. Jag brukar tom. numera, efter missödena med felmärkningarna, mäta/räkna och skriva på en av virkesbitarna av varje sort hur lång totallängderna är.

Någon som har koll på hur det fungerar med kvalitetssorteringen? Har hört att det virket som sorteras ut allra sist är det som Byggmax får. Det är ju ganska mycket kvist och krokigt när man jämför med exempelvis Beijer.
 
Jag noterar att alla som råkat ut för detta kommer från ungefär samma plats i Sverige.

Jag har själv handlat på tre olika byggmax sammanlagt ca 30ggr och aldrig råkat ut för detta.
Det har däremot hänt att fakturor från andra bygghandlare varit felaktiga.

Så därför bör man kolla att man får vad man betalar för oavsett vilken butik det är ;)
 
Har köpt virke på olika platser.
Rent generellt är allt virke som inte är klassat av sämre kvalitet. Framförallt är tryckimpregnerat riktigt dåligt.

Har frågat på Byggmax och de vet inget om klassning. Tex är 45x45 inget man skall använda i någon konstruktion. Andra firmor bruka ta 2 kr mer per meter men då är det klassat som konstruktionsvirke. Bättre bärighet och inget behov av förborrning vid skruvning för att undvika sprickor.
 
Tompamannen skrev:
Kanske ska tillägga att det inte alltid är så att det inte mäts osv. Men som sagt, en uppmaning till alla oss gör-det-självare är att kolla och hellst räkna innan man kör fram. En miniräknare har alla i sin telefon. Jag brukar tom. numera, efter missödena med felmärkningarna, mäta/räkna och skriva på en av virkesbitarna av varje sort hur lång totallängderna är.

Någon som har koll på hur det fungerar med kvalitetssorteringen? Har hört att det virket som sorteras ut allra sist är det som Byggmax får. Det är ju ganska mycket kvist och krokigt när man jämför med exempelvis Beijer.

Har fått gallra ordentligt då jag har handlat virke på beijer oftast är dom krokiga. Sen att dom inte ens ligger inne med staketribba är ju under all kritik!

Större inköp gör jag oftast på beijer eller lakkapää medans byggmax är om jag ska handla för Max 2000kr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.