Hej

Jag har fått i uppdrag av chefen här hemma att dra ut rör för belysning i trädgården, och behöver ta hål i ytterväggen för att gå ut med rör.

Vilken är den/det bästa sättet att göra detta? Alltså inte själva håltagningen utan kanalisationen, och tätning mot vägg.

/Jonas
 
Ingen chans att gå igenom väggen ovan jord, och sedan dyka ner?
 
Det blir nog svårt att få till tyvärr...
 
Vad är problematiken? Någon form av markslang som fortsätter in i huset måste väl funka. Täta med utefog eller murbruk på utsidan.
 
Och borra hålet med lutning så utsidan är lägre än insidan.
 
  • Gilla
nordstroem.mikael
  • Laddar…
Rätt lutning som elmont skriver och sedan fogskum.

Detta gör många bergvärmeinstallatörer och det har fungerat utan problem på mina genomföringar. Grannen som inte har detta har problem med vatteninträngning.

Men, är dränering dålig och marken runt huset är blöt ska man nog undvika att ha hål under markytan. Blir det vatteninträngning är det inte lätt att åtgärda och det blir den som gjort arbetet som får skulden.
 
Rätt lutning som elmont skriver och sedan fogskum.

Detta gör många bergvärmeinstallatörer och det har fungerat utan problem på mina genomföringar. Grannen som inte har detta har problem med vatteninträngning.

Men, är dränering dålig och marken runt huset är blöt ska man nog undvika att ha hål under markytan. Blir det vatteninträngning är det inte lätt att åtgärda och det blir den som gjort arbetet som får skulden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.