Hej! Vi ska renovera badrummet i vårat ny inköpta hus. Vi ska sätta in våtrumsmatta både golv och vägg och då har vi fått förklarar för oss att göra så här. Smälla upp gips på den befintliga mattan direkt, både golv och vägg. Sen spackla då och göra allt för att sätta in ny matta. Vad säger ni om det hära? Är det rätt gjort om man gör så hära? eller ska man ta bort gamla mattan på både vägg och golv? eller bara golv eller vägg? Är helt förvirrad då detta är första huset och första gången man ska börja renovera.

Kan tillägga att det är en liten vattenskada bakom blandaren till duschen där underliggande material svällt upp lite. Detta är dock besiktat och vatten skadan är inge stor och inga som helst förhöjda värden förutom där väggen svällt lite och inga förhöjda värder under i från eller synligt vatten under huset på plasten i grunden.

Snälla hjälp en nybörjare med huvudet i allt för många tankar!
 
Du får ju inte ha dubbla tätskikt vilket du kommer att få i så falla, så bort med det gamla.

Personligen vägrar jag att bygga in gammalt "skit" i alla lägen.... :)
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker också att råden ni fått är helt värdelösa.
Självklart ska den befintliga mattan bort.

Ett tips är att att äsa på och sätta sig in gällande regler innan ni drar igång.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Låter konstigt. Är det inte lika bra att renovera ordentligt? Kanske byta golvbrunn? Öppna och se om några skivor bakom skall bytas mm?
 
  • Gilla
Davvesk
  • Laddar…
Okej tack som fan att ni svara så ingenting blir fel. Tusen tack! Golvbrunnen skall bytas.

Då blir det att riva ut det gamla då, det är inget problem i sig utan bara vad han som ska lägga mattan att vi slår bara upp gips. Men de var alltså då för att försöka komma lätt undan.

Har ni något tips hur man får bort en matta från 76 lätt?
 
Är badrummet från 76? Hehehe....då bör du kanske läsa lite på, www.gvk.se, om nya regler. Det kan vara en hel del som ändrats. Att som kund läsa på är bra, även om du anlitar behörigt företag.
 
Davvesk skrev:
... det är inget problem i sig utan bara vad han som ska lägga mattan att vi slår bara upp gips....
Fick du den rekommendationen av en mattläggare?
I så fall rekommenderar jag er att titta efter en annan..
 
Sen bör ni noga kontrollera vattenskadan. Även om det bara ser ut att vara i skivan kan det ha runnit ner vatten bakom skivan så såga upp ett ordentligt hål bakom blandaren och ta ut ev. isolering så ni kan inspektera noga att det inte finns någon påväxt inne i väggen!

Och som de andra säger, aldrig bygga in ett tätskikt (=plasmatta)!
 
Mattor från -76 brukar enligt min erfarenhet lossna väldigt enkelt.
 
  • Gilla
Davvesk
  • Laddar…
upptaget provhål in till isoleringen och inga förhöjda fuktvärden i isoleringen bara spånskivan framför.
 
GoForIt skrev:
Fick du den rekommendationen av en mattläggare?
I så fall rekommenderar jag er att titta efter en annan..
En föredetta. hovva vilken djungel de här är.. Men drar ut all matta som finns sen får man utgå från det.
 
Kan tillägga att Hussaneringar i norr gått igenom huset efter mögel. Krypgrunden hade givetvis med en viss lukt i huset och hela byggnaden ska saneras av dessa herrar. Inge mögel förutom i grunden
 
Skall du göra det själv?
 
Byggis1976 skrev:
Skall du göra det själv?
Riva ska jag göra själv, gjort det förr då det ingår i mitt jobb. Men resten får någon mattläggare fixa.
 
T
GoForIt skrev:
Fick du den rekommendationen av en mattläggare?
I så fall rekommenderar jag er att titta efter en annan..
Den idioten borde ha på käften:thumbdown:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.