Tänkte sätta upp ett tyg på en ram och undrar om man kan köpa ramar någonstans för att spänna upp tyg på?
Hoppas någon vet!
 
I stället för att använda en ram föreslår jag att du köper en målarduk som du kan spänna upp tyget runt. Finns målardukar uppspända på ramar i olika storlekar på t ex Clas Ohlson.
 
Ett annat sätt är att spänna upp tyget på frigolit. Fick det tipset genom en inredningstidning. Ska själv göra det inom närmaste framtiden...eller antagligen inte, julen står ju för dörren.. Men SEN ska jag göra det med en stor, otroligt snygg och dyr stuvbit 150x200.
 
Frigolit? Håller verkligen det för så stora mått som 150x200?
Annars blir det ju lätt och bra.
För ca 25 år sedan använde jag tretex, fast mindre bitar. Mycket bra användningsområde för tretex, men det kanske inte säljs numera.

/EB
 
Jodå, tretex finns och kan rekommenderas. Häromåret spännde vi upp tyg på en tretexskiva som var ungefär 150x200 cm. Även om det är ett ganska lätt material så blir det ändå lite tyngd i en så stor skiva så man får tänka över hur man ska få upp den på väggen. Vi satte två bockade bleck på väggen som vi sedan ställde skivan på, och ett litet bleck högst upp som håller in skivan mot väggen. Våra bleck i nederkant är nog högst 2 cm breda och den stödytan har räckt för att hålla upp skivan utan att "arbeta sig in" i den. Vet man om det syns det ett par mm av blecket på framsidan men det är nog bara jag som ser..
Det är ju lite enklare med en helt osynlig upphägning om man spänner tyget på en ram.
 
Hej!

Vi har gjort stora tavlor genom att spänna upp tyg på en ram. Vi köpte några hyvlade trälister på brädgården, 2x4 cm (ca 4 meter långa) och sågade till dem i 2x90 + 2x160 cm och satte ihop dem med små vinkeljärn i innerhörnena. Sen satte vi mjuk "stoppning" på metervara runt och häftade fast med häftpistol och sen tyget utanpå, fäste även det med häftpistol. Se bara till att hörnena viks in snyggt och att listerna är raka, så tavlan inte "bångnar".

Blev kanon! Tog inte lång tid och dämpar ekot vi hade i huset rätt bra. Vi har 4 såna tavlor på olika ställen. De väger inte mycket, så de hänger bara på vanlig tavelkrok.

//Helena


 
Om du har ett kraftigt tyg skulle det också kunna bli snyggt att att hänga det som en vepa på väggen. Sy i så fall två kanaler, en upptill och en nedtill och trä sedan i en trälist och häng upp på väggen.
 
Jag gör alltid mina själv. Då behöver jag ínte anpassa mej efter vad som "finns" Men Clas Ohlson har så du kan köpa i olika stl..

Lycka till! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.