Min nyinköpta, bättre begagnade, finkompressor jävlas. Motorn drar igång, trycket ökar men när trycket når 4 bar fortsätter motorn att gå utan att trycket ökar mer. Det spelar ingen roll om en slang är inkopplad.

Några tips för hur man felsöker detta, eller vad det skulle kunna vara för fel?

Det låter ju som om det skulle kunna finnas ett läckage någonstans, men jag hittade inget uppenbart sådant. Jag är dessutom novis på kompressorer.

20141106_112239030_iOS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20141106_112245795_iOS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är den tvåcylindrig? Vet inte riktigt hur en lx115 ser ut som. Har en le 9 själv. På den pumpar ena cyl in i den andra för att höja trycket.Låter som högtrycksdelen inte ger något tryck. Det som talar lite mot den teorin är att den "bara" ska ge 10bar.
 
Av symtomen att döma låter det som om det är något fel i själva kompressorblocket. Det kanske är dags för en renovering med nya kolvtätningar och ventiler?
 
Det där låter jobbigt.. min milda förhoppning är att det skulle vara något enkelt, typ en trasig ventil eller något löst rör. Jag har inte riktigt tid att lära mig renovera en kompressor nu.

Jag har iallafall tagit och tömt ur lite kondensvatten och stängt ventilen igen, och nu får jag inte upp något tryck alls. Jag känner heller inget uppenbart drag kring kondensvattenurtappningen med handen.

Det blåser ut en massa luft ur det här hålet. Jag har utgått från att det är för luftkylning av kompressorn.
20141128_094802804_iOS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut under huven
20141128_094818772_iOS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20141128_094902520_iOS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.