Hejsan, dags att ta tag i fastighetsdeklarationen för vårt nybygge.

Eftersom att vår fastighet inte är färdig till den 1 januari 2015 så vill Skatteverket veta hur mycket pengar vi lagt ner på bygget fram till detta datum.

Deklarationen skall vara inne i November, så det omöjligt för oss att veta hur mycket kostnader vi kommer lägga ner fram till januari 2015.

Efter kontakt med Skatteverket, så lät det som att man får göra en uppskattning på beloppet.

Vi har utfört egna arbeten så som att skaffa egna massor och få dessa utplanade till en väldigt liten kostnad via bekanta, är det bra eller dåligt för mig att räkna på detta som faktisk kostnad eller vad det skulle kosta om vi tog in ett företag?

Har även en fråga gällande delen på blanketten där dom vill att man skall fylla i frågor rörande exteriören/standarden, vad är bra/dåligt för mig? Ska man ta i överkant eller underkant när man fyller i tex köks standarden?

Tack på förhand!
/Stefan
 
Så länge fastighetsavgiften (eller fastighetsskatten) inte baseras på dessa fåniga standardpoäng,
så spelar det nog mindre roll.

Kryssa i normal eller låg standard på det mesta.
Och vad du gjort i form av eget arbete har inte varit någon kostnad, eller hur?
Det kan aldrig löna sig att skryta med sina tillgångar för Skatteverket :p

Eller omvänt: Vad tror du att du skulle kunna vinna på att redovisa upphaussade värden?
 
KnockOnWood skrev:
Så länge fastighetsavgiften (eller fastighetsskatten) inte baseras på dessa fåniga standardpoäng,
så spelar det nog mindre roll.

Kryssa i normal eller låg standard på det mesta.
Och vad du gjort i form av eget arbete har inte varit någon kostnad, eller hur?
Det kan aldrig löna sig att skryta med sina tillgångar för Skatteverket :p

Eller omvänt: Vad tror du att du skulle kunna vinna på att redovisa upphaussade värden?
Nej du har nog rätt, det enda som jag haft i tanke är om värderingen eller belåningsgraden på huset blir högre om taxeringsvärdet är lite högre.

För vad jag förstått så kommer jag inte att betala någon fastighetsskatt dom x antal första åren? Någon som har koll på antal år?

Har även läst att jag kommer få beskatta 1% av halva bygg kostnaden om huset inte är klart till årsskiftet. Stämmer detta? Och om går det att gå runt? Huset kommer troligen bli klart i januari men besiktigas i februari månad 2014?
Låter helt galet enligt mig.
 
Vad räknar de egentligen som "klart"? Är det när det är heeelt klart eller är det när jag bor där?
(Eftersom jag bygger på gamla Pbl behöver jag inget slutbesked/-bevis för att få ta huset i bruk.)
 
Hemmakatten
För en tomt med pågående bygge av bostadshus betalar man 1% av taxeringsvärdet för tomten + 1% av halva byggnadskostnaden. Det lönar sig att deklarera så låg byggkostnad som möjligt. Skattereduktionen gäller endast från det år (värdeåret) då huset är färdigbyggt.
 
haavard skrev:
Vad räknar de egentligen som "klart"? Är det när det är heeelt klart eller är det när jag bor där?
(Eftersom jag bygger på gamla Pbl behöver jag inget slutbesked/-bevis för att få ta huset i bruk.)
Jag har uppfattningen att när bygget är besiktigat och kommunen har fått in protokoll så räknas det som klart, och man slipper betala fastighetsskatt.
Vårt hus är inte på långa vägar klart på insidan. Men byggarens åtaganden är fullföljda, KA har fyllt i alla papper och vi har flyttat in och betalar ingen fastighetsskatt.

Och jag har en granne, vars egenbyggda hus är "nästan klart", men som inte bor i det, för han vill inte flytta in förrän allt är perfekt (vilket det kanske aldrig blir). Och han anmälde det som klart ändå för att slippa betala fastighetsskatt, då han har ganska dålig ekonomi.

Vi går båda också efter de gamla reglerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.