H
Hade lite svårt att placera tråden i rätt forum så jag testar här.

Jag har ett utrymme som idag är en lösdrift för hästar. Det är cementplatta och lite fönster m.m.

Efter lite övertalning av sambo har jag fått tillåtelse att göra om en hästbox till en liten verkstad om jag så önskar. Tanken främst att förvara mina verktyg, kompressor, högtryck osv (dvs det som jag ej vill ska frysa/rosta). Har även en motorcykel jag idag klämt in i sadelkammaren jag byggt.

Till saken då!

Jag vill på enklast och billigast möjliga sätt bygga om denna så att den håller plusgrader. Behöver inte vara rumstemp men runt 15 hade varit fint. Kommer givetvis att sätta in element.

Det behöver inte vara snyggt eller på ett sätt som är enligt alla normer (ni förstår vad jag menar). Kommer att sätta upp en del hyllor och verktyg på väggar så att jag kommer givetvis att sätta reglar m.m. Fönstrena är inte så viktiga och kan byggas för och ersättas med lampor. Dörren vill jag givetvis behålla.

Men hur skulle ni göra på billigast sätt för att få denna vision i hamn? isolera med vad eller räcker stenväggarna för hyffsad temperatur?

Ytan är cirka 4x6m
 
  • 20141106_225335.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20141106_225344.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20141106_225350.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Min egna tanke var att regla ut med 45x45 (kanske lite grövre). Lägga byggfolie runt hela (sätta för fönster) och spånskivor utanpå. Sedan måla bara alternativt sätta glespanel. Skulle det fungera eller kommer det bli kallt?
 
Redigerat:
Regla ned 45x95 så du får lite mer isolering.
Jag hade oxå reglat upp golvet lika. (+ i taket, så klart.)
OSB på insidan. Håll reda på var reglarna är, så kan du skruva hyllor i dom.

//AA
 
Lite beroende på hur tjocka väggarna är så kanske du klarar dig med isolering i golv o tak ?
Sen om det är dubbefönster så kanske tom fönstren kan vara kvar (alltid trevligt med lite ljus in i verkstaden ?)

Att hålla dett på över nollan borde itne bli alltför dyrt

/K
 
H
Hej!

Tack för tipsen! har dock fått ett annat projekt i knäet...har precis haft VVS samt OCAB hemma då jag upptäckte vatten där det inte skall vara = vattenskada i badrum och allt ska ut!

Gällande detta projekt så blir det förmodligen någon mitt emellan variant. Golvet är gjuten betong då det är en hästbox och detta tänkte jag inte göra så mycket åt, lägga lite annat golv kanske t ex sådana plastklick/Verkstadsgolv. Då det är loft så tänker jag isolera taket genom att lägga cellplast över den yta som jag bygger. Har gjort detta på en sadelkammare jag byggde till i samma stall. Detta fungerar mycket bra!

Fönstrena är gjutgärn och saknar några glas. Dessa tänkte jag fixa med plast och sätta igen helt alternativt sätta någon form av skiva framför (för att få lite ljus).

Annars blir det nog regla ut med 45x100, byggfolie och OSB skivor utanpå. Kommer eventuellt över en större mängd cellplast (cirka 50kvm) för ett bra pris. Då sätter jag det runt om.

Väggarnas tjocklek är nog runt 30-40cm så det är rejält.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.