Skulle en yttervägg byggd av lättbetong, med cellplast som putsbarare (utåt) och en luftspalt emellan kunna vara en lösning på problemet att en putsad lättbetongvägg kan få isoleringsegenskaperna försämrade efter regn?

Finns det problem med konstruktionen förutom att den blir dyrare och tjockare?

Hur tjock cellplast måste man ha i så fall?


Jättebra forum, mycket informativt!

/Karl Malmqvist
 
Jag har planer på att sätta fibercementplattor som fasad med lättbetong som stomme. Vill du ha cellplast ytterst så blir detta idealiskt. Palttorna sätt med luftspalt som håller väggen helt torr. Billigare och fler varationsmöjligheter än puts. Dessutom hållbarare.
 
Hallå

Vad är det ni säger? Skulle inte ett putsat lättbetonghus tåla regn? Då måste det vara en mycket dålig puts i så fall. Jag har ett lättbetonghus som är putsat med 3skiktsputs dvs grundning, nät, 2 lager tjockputs och en 3 lagers genomfärgad stänkputs. Kom inte och påstå att det inte skulle tåla regn. Man vill ju inte fördärva andningen i lättbetongen med att klä in det i plast och dessutom få en sämre putsbärare än lättbetongen. En puts på frigolit tål ju inte några slag av läderkulan utan att det blir microsprickor som sedan utvecklas till större problem. Nej puts direkt på lättbetongen det är det rätta!!!!!

MVH Honken
 
Andas betongväggen bättre genom grundning, två lager tjockputs och tre lager stänkputs än genom en luftspalt?

Håller man sig inte till nanomaterial eller gore-tex så kommer en puts som andas även att släppa in fukt. Min tanke med denna lösning är att få ett skydd mot regn och blåst, och en säker ångtransport via luftspalt, eventuellt forcerad med fläkt i taknock.

Att ha cellplast som putsbärare verkar ganska vanligt, så problemet med att det blir ömtåligt kan säkert lösas på något sätt. Det verkar dessutom kunna bli lättare och billigare att putsa ett hyfsat tunt lager på cellplast än flera lager direkt på blocken.

Byggarebert: vad är fibercementplattor? Kostnad, montering? Ska man putsa utanpå dem?

/Karl
 
Se mer om fibercementplattor på t.ex. www.tepro.se eller www.ivarsson.dk. Fibercementplattor är vad som tidigare kallades eternit men det namnet har ju inte så bra klang nu för tiden . . . Numera innehåller de absolut ingen asbest. Finns mängder med varianter men jag tror inte de används som putsbärare. Populärt bland många arkitekter men lite för radikalt för de flesta villabyggare. I många länder (t.ex. USA & Danmark) så är det vanligt med fibercement som ser ut som vanlig träfasad, perfekt för den som vill ha ett traditionellt hus men vill slippa måla och underhålla.

Skulle jag putsa så skulle jag se till att ha något slags hårt underlag, tror det finns isolering med en yttre hård skiva eller andra skivor som man klär in med.
 
Det finns ett antal fasadsystem på marknaden liknande det som efterfrågas. Här är Maxits lösning:

http://www.maxit.se/media/22/pdf/puts/broschyrer/serpo_fasads_ef.pdf

Men jag skulle inte säga att jag är någon förespråkare av systemet. Jag bor idag i ett trähus (stående plankvägg) som är tilläggsisolerat och renoverat genom att en träfiberskiva spikats mot plankväggen. På denna har man sedan lagt 50 mm EPS och sedan puts armerat med hönsnät.

Jag skall inte klaga allt för mycket, det verkar hålla (gjort i början på 90-talet). Någon liten spricka här och där men inget allvarligt. Väggen "känns" dock inte som en "riktig" vägg. (Lite subjektivt? Japp...)

Nu när jag bygger ut så har jag inte för avsikt att välja ett liknande fasadsystem. Helst skulle jag vilja ha en massiv vägg, men med tanke på isolervärden får det troligen bli en variant med betong-EPS-betong eller möjligen lättbetong-EPS-lättbetong.

Men vi får väl se om jag ändrar uppfattning när offertsvaren kommer... ;)
 
Lättbetong brukar ur fuktdim. synpunkt betraktas som difftätt. Mig veterligen är cellplast betydligt diff.öppnare än lättbetong.

Allla stenfasader vare sig det är tegel, puts eller betong är mer eller mindre kapilärtsugande. Det finns kemiska preparat som motverkar det, men det är en annan fråga.

Cellplasten bryter kapilärsugningen.

Det mest extrema fallet av slagregn, kapilärsugning och fuktvandring finns i en rapport. Där var belastningen på den putsade lättb. väggen så hög att tapeterna ramlade av väggen på insidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.