Hej

Jag har en studio i en del av ett hobbyrum i bostadsrätten jag bor i som måste renoveras. Jag fick ta ett hörn av rummet och satte sen själv upp två enkla gipsväggar och satte tyger på stenväggarna för att dämpa lite av ljudet. Grejen är bara den nu att den ena av stenväggarna (tegel och puts rättare sagt) är helt fuktig, och färgen på väggen har börjat flagna och stora "mögelfläckar" finns här och var.

Nu är det dags att göra nåt åt det, men jag har ingen aning om vad...??? Verkar som att det är nån sorts plastfärg som sitter på väggarna nu. Antar att den måste bort, men frågan är vad jag ska göra med putset som också är fuktigt?

Vad/hur mycket måste jag ta bort och vad gör jag sen med väggen? Tänkte också ljudisolera riktigt nu när jag ändå gör om, så nån sorts isolering kommer alltså att sättas på insidan i rummet.

Hoppas nån förstår vad jag försöker säga här... :)

//Daniel
 
Du bör knacka bort putsen ordentligt och frilägga muren, låta det hela torka upp ordentligt, rappa muren på nytt och sedan undvika färger som inte låter fukten vandra genom väggen.

Sä länge fastighetsägaren inte gör en omdränering så kommer ju fukten att vara ett problem, så det viktigaste är att inte stänga fukten inne i väggen, för då kommer mögel tillbaka igen!

Isolering på insidan av väggen tycker jaq INTE låter som en bra ide i nuläget, inte så länge du har problem med fuktvandring.
Om du måste sätta isolering på insidan skall du vara noga med att lämna en luftspalt mellan isoleringen och muren, samt även vid golv och tak för att undvika framtida problem.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.