Hej!

Jag har en fråga som kanske är väldigt lätt besvarad. Vi bor i enplanshus. I vårt vardagsrum har vi en IVT luftvärmepump. I samma rum har vi flera vattenburna element som går att justera med ett vrid (som syns på bilden).

Uppvärmningen är just nu via en elpanna Autotherm 615, men inom två veckor får vi istället uppvärmning via fjärrvärme.

Vi har tidigare bott i bostadsrätt och har ingen erfarenhet av luftvärmepumpar. Nu funderar vi på hur vi skall göra för att utnyttja luftvärmepumpen på bästa sätt. Jag tänker att det optimala är att luftvärmepumpen är påslagen konstant, och att den själv får reglera värmeintaget. Är det så man gör? Och behöver vi då stänga av elementen manuellt eller kan man få till någon automatik där också?

Jag skall även säga att vi ännu inte lyckats få luftvärmepumpen att gå igång per automatik. Manualen är inte helt lätt att förstå tycker jag. Men jag förutsätter att jag på något sätt kan få detta att fungera. Men att ha både luftvärmepump igång samtidigt som det går värme i elementen är väl inte så bra?

Jag tror att vår luftvärmepump har en inomhusgivare, men är inte helt säker på hur/om den fungerar. Någon utomhusgivare har jag inte sett - men det kanske finns också? Bifogar bild.

Fjärrvärmesystemet som vi får via Sollentuna Energi har nog bara en utomhusgivare.

Hoppas att någon förstår min fråga. Knappt att jag gör det själv ;-)
 
  • IMG_7445.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7447.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7446.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad kostar fjärrvärmen per kWh? Om jag investerade i fjärrvärme så skulle jag slänga ut luftpumpen...
 
Energiavgift tariff 7, ordinarie anslutningsavgift, öre/kWh inkl. moms 86,0
 
Redigerat:
Luftvärmepump en ger betydligt billigare värme än fjärrvärmen.
Jag hade stängt av vattenburna värmen och låtit l/l pumpen värma hela huset.
Om det sen skulle bli för kallt inne så skulle jag starta elementet i det utrymmet som är för kallt.
Ser inte riktigt vitsen med fjärrvärme om den är lika dyr som vanlig el.
 
Vårt motiv är att vår elpanna slutat fungerat. Och värmen från luftvärmepumpen når inte hela huset.

Men kan man stänga av den vattenburna värmen i vardagsrummet? Även om jag vrider reglaget och försöker stänga av elementen har jag hört att det ändå inte blir helt avstängt pga av att vår elementtypär av typen där vattnet endast rinner åt ett håll (om jag inte kommer ihåg fel). Sant eller falskt?
 
Så länge man tror att värmen från luftvärmepumpen är billigare än fjärrvärmen är det billigaste att låta den stå för så stor del av värmen som möjligt. För att den skall kunna göra det måste man tillåta att det blir kallare i rummen en bit ifrån värmepumpen.

Bäst om man bara ser till ekonomin är att stänga av fjärrvärmen och bara slå på när värmepumpen inte räcker till.

Lite bekvämare är att försöka trimma in fjärrvärmen till att hålla någon eller ett par grader under den temperatur som man ställer luftvärmepumpen på. Man kan också låta värmepumpen jobba ensam höst och vår när den är som effektivast och låta fjärrvärmen ta vintern när man behöver högst effekt.

Bäst om man ser till komfort är att stänga av värmepumpen och fjärrvärmen sköta allt.
 
Hur vet jag om luftvärmepumpens inomhusgivare fungerar? Lampan lyser inte.
 
Är du säker på att lådan som det står ivt på hör ihop med Luftpumpen? Står det kanske ivt på den gamla pannan också?
 
Autoterm heter gamla pannan.
 
Angående förslaget att stänga av fjärrvärmen. Då får jag väl inget varmvatten i kranarna?
 
Det går att ställa in fjärrvärmen på så vis att den levererar tappvarmvatten men inte värme till huset. Det kallade jag måhända lite slarvigt för att stänga av fjärrvärmen. Hur som helst är det troligt att det är en bekvämare angreppspunkt att låta fjärrvärmen ge en del värme. Dels om du inte har en öppen planlösning, dels om du vill kunna stänga om något rum och dels om du vill ha lite varmare i badrummet.
 
Inomhusgivaren som det står IVT på är med all sannolikhet till din gamla autotherm. Luft/luft-pumpen har inbyggd rumsgivare, eller givare i fjärrkontrollen. Du kan få inomhusgivare till de flesta fjärrvärmeregleringar.
 
Du har alltså inga termostater på elementen utan värmen reglerades med en central shuntregulator på den gamla pannan som innegivaren var kopplad till.

Om fjärrvärmen endast har en utomhusgivare kommer den inte att känna av att luftvärmepumpen går och det kommer bli alldeles för varmt. Du måste ha en innomhusgivare till fjärrvärmen också för att de skall kunna samverka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.