Om det är olja/ved som uppvärmning + separat VVB är det dyrt att värma upp huset så?
Bör man byta det till nåt?

Om besiktning på tanken är beställd och det ej hinns göras innan försäljningen, vem står då för det om det är nåt fel?
 
När du skriver olja/ved tänker jag på en gång på en gamla kombipanna från 70-talet.

Olja=dyrt  Ved=jobbigt då bör du ha en säng i pannrummet.
Jag säger inte att det är så men det brukar vara så.

Oljetanken borde den gamla ägaren stå för.
Blir den inte godkännd är det ju ingen oljetank.

Vad du ska byta till beror lite på dig själv som person.
Har du intresse av att lägga mer lite arbete på veden samt elda var eller varannan dag (10 min jobb+ någon timme till helgen) så är det absolut billigaste.

Nästa steg är pellets kräver också lite omvårdnad men inte varje dag.

Inget arbete värmepump.
 
svette skrev:
När du skriver olja/ved tänker jag på en gång på en gamla kombipanna från 70-talet.

Olja=dyrt  Ved=jobbigt då bör du ha en säng i pannrummet.
Jag säger inte att det är så men det brukar vara så.

Oljetanken borde den gamla ägaren stå för.
Blir den inte godkännd är det ju ingen oljetank.

Vad du ska byta till beror lite på dig själv som person.
Har du intresse av att lägga mer lite arbete på veden samt elda var eller varannan dag (10 min jobb+ någon timme till helgen) så är det absolut billigaste.

Nästa steg är pellets kräver också lite omvårdnad men inte varje dag.

Inget arbete värmepump.
ok tack
lite arbete med ved kan jag nog orka med.
jag vill ha en billig uppvärmning, samtidigt som det ska vara billigt att installera.
 
Den kombinationen finns inte, tyvärr, en vedpanna+tank är inte gratis, och kryper inte på plats av sig självt.
 
Fotografen skrev:
Den kombinationen finns inte, tyvärr, en vedpanna+tank är inte gratis, och kryper inte på plats av sig självt.
va nu hänger jag inte med på vad du menar!?
 
En anläggnig som är billig i drift, vedpanna, är dyr i installation. Tex direktel är billig (jämförelsevis) i installation, men dyr i drift.
Villaoljan har gått igenom 10 000 kr/m[sup]3[/sup], därför har min oljepanna åkt ut.
 
Nä det är inte billigt i installation med vedpanna men kostar inte mer än en värmepump.
Och om man jämför med att köra med olja så räntar sig pengarna fort.
Och då kommer det ändå att bli BILLIGT.
 
men har du gratis ved så är det absolut billigast.... går inte att beskatta heller. Värmepumpar kostar i installation och service + snordyr el.
Veden kostar bara lite svett när väl installationen är betald. ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.