Det spontana svaret borde bli inte fullt så tät.

För att veta bättre så måste vi veta mer om hur tät färgen blir och hur man säkerställer att behandlingen ger det resultatet.

Du länkar till en golvfärg, men skriver om en innervägg...
Vad är det du vill uppnå?
 
  • Gilla
SBTJohansson
  • Laddar…
Varför vill du måla trä med en diffusionstät färg?
-Tänk igenom detta (& förklara gärna) noga, det känns som att det lätt kan bli fel här...

En innervägg skall inte göras diffusionstät,
däremot kan insidan av en yttervägg göras diffusionstät.
-Var väldigt noga med att inte stänga inne organiskt material mellan två täta skikt,
samt att inte lägga ett diffsionstätt skikt på fel sida om en isolerad konstruktion.
 
  • Gilla
SBTJohansson
  • Laddar…
OK, så här lyder min fråga:

Jag har ett fritidshus som ska tilläggsisoleras på vinden. den gamla isoleringen kommer att tas bort, det ser skräpigt ut under den som ligger. Eftersom huset kommer användas mer frekvent än av föregående ägare så måste en diffspärr läggas in. Om jag lägger diffspärren på insidan och panelar in den förlorar jag ytterligare takhöjd, har bara 1,96 idag. Alternativet vore att lägga diffspärren på vinden och sen på med ny isolering, men med bristfällig täckning mot väggarna (kommer ju liksom inte in i konstruktionen utan stora ingrepp)

Så när jag såg denna färg tänkte jag så här: Täta alla skarva i taket med målarfog, Täta även vp-rör och dylikt med fog, måla sen med diffusionstät färg. Och vips, problemet löst? Eller?

Tillägg:även väggarna ska tilläggsisoleras
 
Att diff.spärra är ju bra, men det absolut viktigaste är att göra bjälklaget/innertaket lufttätt.

-Vad har du för innertak idag?
-Om du tätar alla skarvar i taket med fog & sedan målar så får troligen en rätt ok lufttäthet,
var bara noga vid anslutningar, vägg-tak-vinkel mm.
-Men jag ser inga problem med att måla innertaket med diff.tät målarfärg,
OM det inte ligger någon plast ovanför innertaket. Kör på den färgen du, om den inte är dyr eller något?

1) Se över ventilationen & säkerställ att du har undertryck i huset
2) Lufttäta vindsbjälklaget (Foga & måla du, en bra idé)
3) Om du rensar ut gamla isolering på vinden så kan du lägga ut plastdär du kommer åt,
MEN, gör du detta så kan du INTE måla med diff.tät färg.
 
  • Gilla
SBTJohansson
  • Laddar…
Jag är generellt inte mycket för idén att sätta ångspärr på ett hus som är konstruerat utan den..

Jag är tveksam till valet av just den färg du länkar till. Det är en golvfärg med alkyd, som gular och luktar mycket kraftigt.
Jag tycker att du istället i så fall ska kika på en takfärg, som typ den som ingår i ett målat system för våtrum.
Exempelvis Beckers Våtrumsgrund/täck.
 
  • Gilla
SBTJohansson
  • Laddar…
Jag måste ha ångspärr, fullvärme vissa delar av vintern kräver det.
Så frågan är vad som blir bäst, traditionell ångspärr på vinden, under isoleringen. Med det resultatet att man inte kan få ihop spärren i taket med ångspärren som ska monteras i väggarna (kommer att sitta traditionellt på insidan) Frågan är om det spelar någon roll?

eller

måla innertaket med diffusionstät färg. inte lätt detta
 
GoForIt skrev:
Jag är generellt inte mycket för idén att sätta ångspärr på ett hus som är konstruerat utan den..

Jag är tveksam till valet av just den färg du länkar till. Det är en golvfärg med alkyd, som gular och luktar mycket kraftigt.
Jag tycker att du istället i så fall ska kika på en takfärg, som typ den som ingår i ett målat system för våtrum.
Exempelvis Beckers Våtrumsgrund/täck.
Våtrumsfärg borde vara bättre, bara den är diffusionstät
 
hakaner skrev:
Att diff.spärra är ju bra, men det absolut viktigaste är att göra bjälklaget/innertaket lufttätt.

-Vad har du för innertak idag?
-Om du tätar alla skarvar i taket med fog & sedan målar så får troligen en rätt ok lufttäthet,
var bara noga vid anslutningar, vägg-tak-vinkel mm.
-Men jag ser inga problem med att måla innertaket med diff.tät målarfärg,
OM det inte ligger någon plast ovanför innertaket. Kör på den färgen du, om den inte är dyr eller något?

1) Se över ventilationen & säkerställ att du har undertryck i huset
2) Lufttäta vindsbjälklaget (Foga & måla du, en bra idé)
3) Om du rensar ut gamla isolering på vinden så kan du lägga ut plastdär du kommer åt,
MEN, gör du detta så kan du INTE måla med diff.tät färg.
Ang 3, förstår att man inte kan ha 2 lager med diffspärr, blir röta av det
 
SBTJohansson skrev:
Våtrumsfärg borde vara bättre, bara den är diffusionstät
Våtrumssystem är täta, våtrumsfärger är på egen hand inte lika täta som en uretanalkyd (golvfärgen som TS länkade till),
 
  • Gilla
SBTJohansson
  • Laddar…
nemlan skrev:
Våtrumssystem är täta, våtrumsfärger är på egen hand inte lika täta som en uretanalkyd (golvfärgen som TS länkade till),
Ok, var hittar man info om detta?
 
Istället för att sätta plast eller måla så kan du ju isolera med cellulosa-isolering, den är hygroskopisk och binder och avger fukt på ett bra sätt, så då klarar du dig utan plast. För att säkra huset ytterligare mot för hög fukthalt skulle jag installerat en mekanisk frånluft så att ni har ett konstant undertryck i huset, det hjälper mycket. Gammalt "självdragsventilation" fungerar dåligt ens när det fungerar som det är tänkt...
 
  • Gilla
SBTJohansson
  • Laddar…
Forbo skrev:
Istället för att sätta plast eller måla så kan du ju isolera med cellulosa-isolering, den är hygroskopisk och binder och avger fukt på ett bra sätt, så då klarar du dig utan plast. För att säkra huset ytterligare mot för hög fukthalt skulle jag installerat en mekanisk frånluft så att ni har ett konstant undertryck i huset, det hjälper mycket. Gammalt "självdragsventilation" fungerar dåligt ens när det fungerar som det är tänkt...
En del av huset är bra isolerad, med glasull, så jag fortsätter med det. Därav en diffusionstät lösning.

Ska lösa ventilationen, fast vet inte hur riktigt. Det blir antingen ftx på vinden eller en enklare lösning med köksfläkten, tar det i annan tråd.
 
SBTJohansson skrev:
Ok, var hittar man info om detta?
Har tyvärr ingen officiell källa annat än min egen kunskap. Jmfr. alkyd vs. akrylat utomhus. Akrylat otät, alkyd jättetät. Våtrumsfärgerna är på egen hand vattenresistenta och slittåliga, men vattentätheten får du först i ett komplett system med våtr. grund, och spackel (+ glasfiber). Diffusionen i sig är jag faktiskt osäker på, där hänvisar jag till ovan jämförelse.

Lite OT, men tänkte att det kan vara bra att nämna innan folket börjar ångspärra hej vilt med våtrumsfärger ;)
 
  • Gilla
SBTJohansson
  • Laddar…
Här finns information från Alcro gällande målning i våtrum.
 
  • Gilla
SBTJohansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.