Undrar vad Garboförsäkringen kostar. Vid vårtbyggsamrådsmöte sa de bara att när vi fått papperna så skulle vi skicka in dem till byggnadsinspektören.

Lotta ???
 
Ca 1% av produktionskostnaden för den del av försäkringen du måste ha dvs byggfelsföräkring och ca 10% av produktionskostnaden för färdigställande försäkringen sa de till mig när jag ringde inte garbo utan det där andra bolaget som saluför samma typ av försäkringar. Men måste man verkligen ha de här försäkringarna? Nu bygger vi visserligen inte helt nytt utan bygger till/om ett äldre hus men när jag här på forumet såg om garbo försäkringen och tog upp det med vår entreprenör såg han ut som ett frågetecken. När min man tog upp det på byggsamrådet sa statsbyggnadskontoret i vår kommun att denna typ av försäkring främst riktar sig mot dem som bygger ett hus de inte själva ska bo i och att vi fick allt erfoderligt skydd av utbyggnaden genom vår entreprenörs försäkring (försäkring av ubefintliga byggnaden samt utbyggnaden under produktionstidens gång, färdigställande försäkring men INTE byggfelsförsäkring).
 
co skrev:
... och ca 10% av produktionskostnaden för färdigställande försäkringen
Woah, 10% ??!! ???

Kan det verkligen stämma? Skall ju bli obligatorisk efter årsskiftet vad jag förstått. Innebär det att man måste punga ut med över 200000 till, som man inte har räknat med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.