Jag gör om i köket och kommer att gjuta in vattenburen golvvärme. För att kunna ha komfortvärme där på sammarhalvåret så sitter det en elpatron som värmer vattnet när inte min värmepump alstrar värme. Alltså den värmer bara slingan i köket.
När man ska använda tillsatsvärmen så måste man koppla bort slingorna i köket från övriga huset med några kranar samt slå på elpatronen.

Nu till min fråga!
Finns det något sätt att styra kranar typ ballofix eller liknande med el? Vill självklart kunna styra denna omställning med min Fibaro HC2! :D
Förslag?
 
Du får kika efter någon form av magnetventil. Drivs av svag- eller starkström och kan styras av ex ett Fibaro-relä.

Jag har tänkt att använda en magnetventil för att stänga av inkommande vatten när man är bortrest.
 
Ja det verkar som om det är så man gör! Det vore schyst om man hade en magnetventil som kunde stänga till fyra kopplingar! Känns lite väl lyxigt att måsta köpa fyra stycken när alla kopplingarna alltid stängs av/öppnas samtidigt!
 
Har inte sett till någon sådan men har bara gjort en första koll.
 
varför behöver du 4 kranar? är det för att stänga och styra om flödet?

kan det gå med 2 st trevägs ballofix?

fast det kanske inte minskar behovet av magnetventiler
 
Redigerat:
JanneSjo skrev:
varför behöver du 4 kranar? är det för att stänga och styra om flödet?

kan det gå med 2 st trevägs ballofix?

fast det kanske inte minskar behovet av magnetventiler
Tror det är två slingor golvvärme som när tillsatsvärmen ska gå på dessa måste strypas från övriga huset. Jag tror det blir fyra kranar som ska vridas.
 
2 st magnetventiler borde väl räcka, 1 per slinga. Men förstår inte hur tillsatsvärmen är inkopplad, sitter den alltid i flödet, även på vintern? Behöver du ingen cirkulationspump?

En skiss på hela systemet skulle underlätta för mer korrekt svar :)
 
ja en skiss vore bra.

denna länk visar hur min central ser ut

till vänster är centralen som slingorna kopplas till.
Till höger är pump och "slinga" där vattnet snurrar även om alla golvärmeslingor är stängda och fjärrvärmen är ansluten till höger uppe tillopp och nere retur..

Din central kanske ser annorlunda ut men för min central så skulle jag kunna sätta en extra kopplingscentral mellan vänster och höger dit jag kopplar de 2 slingorna till köket.
Sedan sätter jag en 2 ventiler mellan de 2 kopplingscentralernas tillopp/retur och dessa 2 ventiler slår jag av när bara den första slingan ska fungera(köket)

ev kan det räcka med att stänga tilloppet. Det borde ju inte bli någon vattenrörelse i slingorna ifall tilloppet stängt - på samma sätt som att en slinga är stängd. Vet dock inte om det finns risk att slingan värms bakvägen om man inte slår av returen.

hur du ska sätta tillsatsvärmen vet jag inte men det framgår nog av din leverantörs info.

gjorde en skiss som visar hur jag menar nedan


2014-10-14 15.01.02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
McCullogh
  • Laddar…
alternativ 2:
om det är så att en slinga inte kan värmas bakvägen så kanske det räcker att kunna styra resp vanlig ventil per slinga?

kanske dessa kan styras centralt / via Zwave per slinga?

då borde man kunna programmera att vissa slingor är stängda oavsett termostatens temp om parameter = "sommar"
 
Jag har liknande funderingar. Jag har zipabox och där kan man köra modbus tcp, då finns det en uppsjö av i/o moduler som t ex wago och beckhoff eller så finns det billiga i/o moduler ute på nätet att beställa. Sen tänkte jag använda belimo ställdon eller liknande.
 
Nu har jag fått hem shunten/värmepatronerna och det behövs ingen magnetventil! Det följde med elektronisk styrning. Man har en knapp man trycker in under sommaren då slingan "stryps" och värmen går på. Så nu behöver jag bara sätta dit en liten modul så jag kan styra det via Z-wave också!
 
Perfekt! Då får du en enkel lösning.

Jag har också motorer på slingorna i mitt shuntsystem från Danfoss. Tänkte ev byta ut styrningen mot Z-wave framöver för att få full koll på golvvärmen.
 
KristoferL skrev:
Nu har jag fått hem shunten/värmepatronerna och det behövs ingen magnetventil! Det följde med elektronisk styrning.
Skönt! Har du någon länk till vilken produkt det är? Skall göra ngt liknade vid renovering nästa sommar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.