Hallåj!
Någon som har tips om hur man kan böja vanlig 50 mm grå avloppsrör i en snygg böj. De färdiga som finns att köpa är alldeles för skarpa. Behöver en radie som motsvarar cirkeln på ett oljefat.

Det går att värma med varmluftspistol men det vill gärna bli veck eller platt eller ojämn och ful.
Obs, det skall inte användas till avlopp men måste vara lufttätt i skarvarna. Vill inte köpa dyr special spiralplaströr som passar för ändamålet för det är ett experiment jag håller på med.
Någon som har provat?

Tackar på förhand.

(Kanske fel tråd, teknik?)
 
Vet inte, men kanske prova att fylla med sand och sedan värma och böja?
 
Tack nimhed, säger tja.... det kanske skulle funka men plasten har ett smalt område där den kan böjas-blir mjukt. Sedan så sjunker den ihop å blir "lealös" direkt om man värmer ytterligare. Så med sand inuti som kyler, eller måste åsså värmas upp så tror jag inte jag kan värma tillräckligt. Men skall väl ge det ett försök kanske. Tidigare erfarenheter med värmepistol är (o)lyckligen glömda å gömda.
 
Du kanske kan hitta böjbara rör, liknande de som finns under en diskho?
 
De "böjbara" jag har sett under diskhoar är "räfflade"-" knottriga", likt avloppsslangen från en tvättmaskin. Röret måste vara slät på insidan. Tack ändå.
 
Finns markrör som är räfflade på utsidan, men släta invändigt.
 
Wow....det har jag inte tänkt på, skall kolla, kanske rörisen har en stump på en meter.
Tack.
 
Det var någon tråd här innan där dom snackade om att böja rör med värme, då var det en person som länkade till detta klippet:
https://www.youtube.com/watch?v=aZ4U7XdTIFQ
Där dom använder tryckluft för att förhindra att rören blir deformerade på fel sätt.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Tack alla ni som tipsat.
Nu har jag nog med info å skall prova böja med värme å sand/tryckluft. Håll tummarna.
Mvh
Skalman
 
Beroende på plasten så kan det ju vara så att det faktiskt inte går att få det snyggt. Du kanske måste leta efter nån annan typ av rör.
 
PE(M) slang finns som 50mm också, lättare att böja kanske?
 
Vad bygger du?

Luftsolfångare eller något sådant?
Jag skall inte skvallra om du har tänkt att patentsöka, är bara nyfiken :)
 
Ha...ha...så fyndigt....jag skriver det här å "ingen" kan se det....patent.......:D

Jo, jag experimenterar med att ta ut askan från pannrummet. Nu går det automatiskt till en stor plåtlåda med hj av en skruv. Sedan bär jag ut lådan när den är full. Men jag vill ha ut den på gården till en mindre container per automatik. Containern krokar jag på traktorns lastare å kör sedan ut på åkern där det växte å sprider det. Eftertraktad gödning faktiskt å det miljövänligaste.

Skal tilll Biltema på fred å kolla avgasslang samt köpa en bit 50 mm avloppsrör att testa på. Metoden med het sand kombinerat med armluftpistol tror jag på. Tryckluften borde kyla tycker jag samt man bör kunna hålla trycket ganska högt medan man böjer. Men hur?
 
Redigerat:
Mikael_L
Avloppsrören är väl i antingen PVC-plast (polyvinylklorid) eller PP-plast (polypropylen).
Om jag inte är helt ute och cyklar nu så är väl PP en vanlig termoplast som brukar vara rätt väl lämpad för olika former av värmebearbetning men PVC är mycket sämre i detta avseende.
 
Det du bör fundera över är väl om du vill att röret böjs på insidan eller utsidan. På insidan kommer materialet att tryckas ihop (och riskerar att vecka sig), på utsidan kommer det töjas ut (och blir tunnare). Helst vill man väl ha en kombination av båda, men jag tror att då måste man ha röret sitta i en fixtur så det böjs på exakt rätt ställe (nu menar jag inte rätt ställe längs med rörets längd utan tvärs dess tjocklek).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.