Bo.Siltberg skrev:
Och du tänker inte släppa in några besökare under den tiden som har elapparater med sig? T.ex en hantverkare, eller kompis med en dyr dator som måste vara jordad.

Det är nån halv dags jobb att fixa jordade uttag, om det inte strular för mycket med att dra i en jordledare i dina rör.

Så fortsätt med ojordade uttag fram tills du byter till jordade uttag som är jordade. Givetvis JFB i båda fallen.
En halvdags jobb borde innebär 4*350/2 kr cirka exkl material. Låter väldigt billigt. Men jag kollar med elektriker vad det kan kosta. Valet blir antingen köra vidare på nya ojordade uttag eller göra om allt med jordat så ni kan andas ut ;)
 
En sak värt att känna till är att jordar man något i ett rum så måste allt jordas. Även lamputtag på vägg och i tak.

//Patrik
 
Hej igen,

Såg nu att 8 av 10 uttag har en jordkabel dragen bakom kopplingsdosan. Även taken har jord dragen. Dock inte inkopplade utan man har haft ojordade uttag. Frågan är varför två uttag lämnats utan jord. Men då känns det väl bäst att fixa jord i de sista två och koppla in alla på denna jordkabel som ändå är dragen? Görs av elektriker då.
 
Det var väl så att de nya bestämmelserna var på G och fram till första dosan lades det in en gulgrön för att förbereda, så gjordes 1978 hos mig.
Att du har flera dosor med skyddsjord kan bero på att det matas vidare till ett uttag som kräver skyddsjord (kök och badrum eller utomhus) och då är det bara att tacka och ta emot.

Protte
 
Ny fråga på samma tema!
Vi är på gång och ska sälja vårt hus som byggdes 1931, utbyggdes 1:a gången 1939, 2:a gången 1979 och sista gången 1999. El som drogs 1979 och 1999 är jordat men all el från 30-talet är ojordat. Vad säger bestämmelserna nu 2014 och vad gällde tidigare vid de olika bygg-tiderna? Kan en jordfelsbrytare kompensera för att det saknas jordade uttag i vissa rum, t ex i ett duschrum med el-handdukstork?
 
De regler som gällde då gäller även idag, det är därför som ojordade uttag fortfarande tillåts i befintliga torra rum. Det är alltså inga problem med att sälja huset så.

Sedan är skicket en annan fråga. Uttag från 1931 är troligen inte så fräscha idag. Där är det tillåtet att byta till moderna ojordade uttag.

Uttag i duschrum ska vara jordade (schuko) eller euro, och får inte förekomma utan JFB, om vi inte pratar rakapparatuttag skyddad av en 110 V transformator?

En JFB får inte ersätta behovet av jordade uttag, men man får, och bör, installera en JFB för "allmänt skydd".
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
El-handukstork i duschrum SKA vara jordad!

Om man börjar "peta" i en istallation från 30-talet. Tex. byta enbart uttag och strömbrytare mm.
Det brukar inte gå så bra att bara byta uttagen, brytarna mm, isoleringen på ledarna brukar falla sönder.
Så det brukar sluta med att man får byta även kablarna.

Mitt råd är byt elen från 1931 & 1939 i första hand.
Frågan är bara om det lönar sig att du ska göra det när huset ska säljas.

Ett fult sätt som jag sett några gånger, är just att sätta dit nya uttag och brytare "bara" för att få elen att se bättre ut för försäljningen. Då tycker jag det är bättre att låta den gamla installationen vara kvar, så du inte får någon köpare att tro att elinstallationen är bra...
 
Som sagt uttag i duschrum vfar totalförbjudet (utom då de speciella rakapparatsuttagen med skyddstrafo, som lämnade lägre spänning och låg ström) innan jordfelsbrtaren kom.

Så om du har ett uttag i duschrummet som dels inte är kopplad via jordfelsbrytare, och dels inte är jordad så var den otillåten när den installerades, oavsett när det gjordes.

Även OM det nu jordas, och fixas dit en jordfelsbrytare, så finns det regler om avstånd till dusch (120cm, lite förenklar utryckt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.